Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jo uttrycket myntades väll för 500 år sedan men visste inte att man kunde beställa hållare =)
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Chansen att snuten hinner läsa Holset innan dom hör visslet är väl liten. :wink:

Om dom nu kommer nära nog. :D

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
kopi
Posts: 384
Joined: 02 May 2006, 17:02
Location: Enköping

Post by kopi »

den här funderar jag på :P
Image
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Idag kom den :)

Image


Kommer lite bilder och skit i slutet på veckan.

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
otto_karlsson
Posts: 20
Joined: 29 Jan 2008, 17:00
Location: Norrköping

Post by otto_karlsson »

Tänkte att ja kunde passa på att posta mitt första inlägg här.
Har också en passande reghållare
http://www.garaget.org/show_ext.php?car=41641&image=364993
Även länk till bilen.:D :shock:
http://www.garaget.org/?car=41641
Till pelko, ett riktigt fin projekt :)
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Ser riktigt trevligt ut ju! och snart är det väll som sagt dags att provstarta? :)
Fick riktigt mycket motivation för att riva på lite nu, synd bara att man inte äger annat än trångt kallgarage, dödar lite motivation på samma gång!
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Snekast wrote: synd bara att man inte äger annat än trångt kallgarage, dödar lite motivation på samma gång!

Håller med dig, lider av samma sak här... Känner som mest för att meka vid den årstiden då allt borde stå klart... :roll:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Det är ganska mycket kvar att göra men samtidigt är det saker som inte tar överdrivet med tid så det gäller bara att få tummen ur röven och sätta igång. Jag är jävligt slapp då jag är i garaget men man får väll sätta fart snart :D

Sedan att jag inte får svetsa själv i garaget gör det hela segare.

Men nu då jag och Nisse har lite saker hem, bla en 328 kardan, så kan man börja måtta avgas, växellådsbalk, tryckrör osv så det blir bra. Hoppas på få sålt min gamla moped i kommande vecka också så man kan ge Andreas lite stålar så man får ett grenrör :D

Sedan är det oerhört gött med varmgarage :D

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Hehe okej, då har du lite att pilla med iaf, jag har precis rivigt det sista på gamla 2.0an, fick ryck imorse och sprang ut.. Får ju ta ett värmevarv runt garaget och stressa halvt ihjäl sig för att inte frysa ihjäl hehe.

FUSK MED VARMGARAGE!
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Det har varit en hel vecka ledigt för min del men mestadels av tiden har faktiskt gått åt att slappa och vila för en gång skull, dels för att jag har saknat delar och att pappa inte har kunnat närvara under veckan så jag kunde inte svetsa något. Sedan hade jag tänkt att bli frisk också, har varit sjuk mer eller mindre hela tiden sedan nyår.

Nåväl. Idag så svetsade vi lite saker, återstår dock ganska mycket men det hoppas jag vi hinner köra klart under nästa vecka. Jag svetsade igen ett stort hål i torpedväggen där fläktpaketet en gång i tiden satt, sedan lade jag igen alla småhål i golvet och i motorrummet. Jag slipade även en del på golvet och det återstår bara lite finputs innan det blir lack.

Nästa vecka får jag hem en 328 E36 kardan vilket gör drivlinan komplett, så när jag får den ska jag bygga en växellådsbalk och efter det kan jag bygga ett avgassystem samt tryckrör då jag får den riktiga lutningen på motorn.

För övrigt brann nästan hela bilen ner idag. Lite överdrivet kanske men det uppstod en fin låga under bilen. Pappa svetsade lite i golvet, precis ovanför bränslerören. Jag sa till pappa att ta det lite lugnt så inga större lågor uppstår, det tyckte han inte var en bra idé så han brännde på så det rök @ börn på fyran, hela garaget var rökfyllt då underredsmassa brinner fint.

Till slut uppstår det en större blå låga under bilen och jag tänker på scenen i The fast and the furious då Eclipsen brinner upp och Vin Diesel skriker "NOOOOOOOOOOOOOS", typ. Skitsamma, lågan blir större och större och jag ber pappa hämta "den där flaskan med vatten i på hyllan" så jag kan kyla ner festen lite. Med flaskan i min hand så har lågan redan slocknat och pappa bränner vidare. Det uppstår ännu en låga och då skulle jag vara så duktig och släcka skiten med min vattenflaska med sprayfunktion. Jag fattar handtaget @ Bruce Willis och sprutar på lågan. HEEEEEEELVETE va skiten började brinna, måste vara underredsmassan tänker jag och sprutar på mer "vatten". Då börjar det fan brinna under hela bilen, mellan tank och torped. Shit tänkte jag, så kul ska vi inte ha det.

Pappa undrar vad fan jag håller på med och släcker allting med en handduk och en hink med vatten. När det hela var över så kollade jag på min "vattenflaska". På flaskan stod det LACKNAFTA, inte konstigt att skiten inte slocknade. Jag glömde nog säga till pappa vilken flaska det vart vatten i! :D

Så med en plåtrent yta under bilen och inga bränslerör kvar så letar jag efter en fuel cell då jag ska skippa org tank och dra helt nya bränslerör. Skicka PM om ni har något.

Lite bilder:

Plockade ut motor, låda, stötfångare, lampor och annat småskit innan vi började svetsa.
Image

Det blev snabbt fullt ös.
Image

Det blev några kvinnliga lågor också faktiskt.
Image

Lagt igen lite hål i motorrummet, ska dock slipas.
Image

La igen org kabelgenomföring.
Image

Hålet i torpeden där fläktpaketet satt, riktigt skitjobb att få igen det på ett "snyggt" sätt.
Image

Golvet med en "lagning".
Image

På insidan.
Image

Golvet på passagerarsidan.
Image

En liten svetsbild.
Image

Kapade till lite plattjärn i veckan och tejpade ihop för att se ungefär hur det ska sitta. Blir väll något liknande som på bild. Fint bojsänke.
Image

Sedan undrar jag en sak. Den kabeln som går ut från boxen som är inringad i rött, är det + matningen för allt i kupen eller en jord? Jag blir så snurrig för jag har ingen aning var matningen annars har tagit vägen. Kabeln ut från boxen går till ringkabelskon med en röd prick på sig.
Image

Allt för idag :)

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja det är nog en plusmatning från startmotorn tex? Tror jag körde så på oranga efter jag kasserat orginal härvan.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Kommer det ingen matning från batteriet in mot kupen? Är det den kabeln som strömförsörjer allt i kupen eller har jag missuppfattat allt igen Peppe? :D

------

Fick hem bussningar till spakstället idag som gör att lägena kommer bli lika tighta som något annat ni drömt om. Enda lösningen för alla som har slappa lägen i spakstället vad gäller BMW's äldre karossmodeller. I helgen kommer jag montera ihop hela drivlinan med kardan och så för att se så allt passar, sedan börjar jag med att bygga avgasrör, tryckrör och sist grenröret.

Mer fram mot helgen.

Bussningarna.
Image

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
jocke_e30
Posts: 991
Joined: 01 Apr 2007, 16:20
Location: Mora

Post by jocke_e30 »

Här händer de grejer ser man blir nog skit bra när de blir klart 8)
Synd att man inte har din ork å hålla på me biln :cry:
Tur hade du att inte hela bilen brann upp :P
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jag själv är jäkla slapp faktiskt men jag vill få klart skiten snart, brukar fastna på småsaker :D

Jo det är väll tur att det gick så bra som det gick men men, nu vet man hur eld ser ut :)

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Blir det alldeles för big mama med en HX50 med följande mått för min M50, blir ju i sommar bara laddtryck kring 0.7 kanske? Det var iofs med HX40n så man kanske får satsa på ännu lägre med denna.

In 65
Ut 79.
Avgashus 26.

mvh Mathias

Edit: Avgashuset känns på tok för stort, vilket avgashus kan vara lagom tro?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Alltså du har ju någon matar kabel från batteriet, förslagsvis går den väll till startmotorn?

Den du ringar in om jag ser rätt, hade iaf på min bil en kabelsko så och rätt längd till startmotorn så där fick den sitta, och jo den matar ju stret till allt i bilen och runt omkring.

#27 huset är ganska stort men jag tror du kan nog ganska lätt sparka igång den.

Men det lär väll inte vara försvårt att hitta ett lämpligt hus? 16-22cm^2 ska väll gå ypperligt. Eller en HX40 med liknande hus. För stort kan det aldrig bli, dra ned byxan och visualisera hur det kunde ha sett ut om man fick bestämma, det skenar rätt fort.. haha :)

Mvh
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

peppe wrote:Alltså du har ju någon matar kabel från batteriet, förslagsvis går den väll till startmotorn?

Den du ringar in om jag ser rätt, hade iaf på min bil en kabelsko så och rätt längd till startmotorn så där fick den sitta, och jo den matar ju stret till allt i bilen och runt omkring.

#27 huset är ganska stort men jag tror du kan nog ganska lätt sparka igång den.

Men det lär väll inte vara försvårt att hitta ett lämpligt hus? 16-22cm^2 ska väll gå ypperligt. Eller en HX40 med liknande hus. För stort kan det aldrig bli, dra ned byxan och visualisera hur det kunde ha sett ut om man fick bestämma, det skenar rätt fort.. haha :)

Mvh



Tack för hjälpen, ska kika på kabeln lite närmre.

Det finns ju en del till salu så man borde ju hitta något som passar. Iår blir det ju oöppnad motor så man kommer ju inte kunna ladda på nästan något alls, men till nästa år vore det gött att ha en T4 fläns och ett lite manligare aggregat. Om jag ändå ska lägga ner en maaaaassa (nåja) tid på grenröret, så tänkte jag att man kunde gjort det för T4 och då på samma gång hinka på en lite större turbo - om det nu fungerar. :D

Jag har ju en HX40 idag med avgashus 14 eller 16 eller liknande, men den stannar inte för nästa år.

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Post Reply