E28 535 Snikturbo sladdkärra "Fulbygge"

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

dgyldmark

Post by dgyldmark »

Det kan du ge dig fan på! om jag så ska tvinga i han det!

Den funkar bra till att flytta MYCKET grus,
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Låter bra =)

Hehe kan tänka mig att den flyttar en aning grus på full spätt !
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
dannej
Posts: 67
Joined: 12 Jul 2007, 16:59
Location: Karlshamn
Contact:

Post by dannej »

Toppen planslipad och här ruggar jag upp ytan för att packningen ska fästa bättre
Image


Fila bort graderna och dom vassa kanterna är viktigt, inte mer spikningar än nödvändigt
Image


Välldigt fräsch motor invändigt faktiskt
Image


Blocket också slipat med excenterslip för att få en ny frisk uta, har även mätt med stållinjal och det är inga ojämnheter vad man kan mäta sig till med ett tiondels bladmått, motorn även bra loppen, ingen vändkant över huvud taget.
Image


Topplocksbultar inhandlade i 12:9 kvalité, här ska dras hårt! 300:-
Image
User avatar
Tjottirotti
Posts: 764
Joined: 23 Jun 2007, 19:59
Location: Göteborg / Karlstad

Post by Tjottirotti »

Du vill inte sälja telefonen du har i bilen? så blir projektet ännu billigare? :D
Bmw 745 -85 618whp 848Nm
+46703905533
User avatar
dannej
Posts: 67
Joined: 12 Jul 2007, 16:59
Location: Karlshamn
Contact:

Post by dannej »

Tjottirotti wrote:Du vill inte sälja telefonen du har i bilen? så blir projektet ännu billigare? :D


nej, den tillhör kontors utrustningen
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

det var den fulaste turbon jag sett :D
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

dannej wrote:Toppen planslipad och här ruggar jag upp ytan för att packningen ska fästa bättre
Image


Fila bort graderna och dom vassa kanterna är viktigt, inte mer spikningar än nödvändigt
Image


Välldigt fräsch motor invändigt faktiskt
Image


Blocket också slipat med excenterslip för att få en ny frisk uta, har även mätt med stållinjal och det är inga ojämnheter vad man kan mäta sig till med ett tiondels bladmått, motorn även bra loppen, ingen vändkant över huvud taget.
Image


Topplocksbultar inhandlade i 12:9 kvalité, här ska dras hårt! 300:-
[img]http://www.ipbolaget.com/users/ce03477/temp/535projekt/12/005.jpg
[/img]


såg lite vågat ut att köra med vanlig slipmaskin så där men de funkar säkert bra.. :)
vart fick du tag i så billiga toppbultar..ARP kostar ju fan 2500kr :D
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
dannej
Posts: 67
Joined: 12 Jul 2007, 16:59
Location: Karlshamn
Contact:

Post by dannej »

moonzhine wrote:såg lite vågat ut att köra med vanlig slipmaskin så där men de funkar säkert bra.. :)
vart fick du tag i så billiga toppbultar..ARP kostar ju fan 2500kr :D


tja, jag känner inte till något annat sätt att rugga upp ytan, hur tror du alla topplocksbyggare gör? :wink:

ARP är pinbultar, detta är vamlig maskinbult, samma ållfasthet i bulten, men pinbult kan man dra hårdare eftersom gängan i blocket inte rör sig så är det mindre risk man förstör den i blocket när man drar hårt.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

ja de har jag inte tänkt på faktist..dem kör väl med slipmaskin dem med då :D
jo de vet ja men dem där lär ju hålla dem med..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
dannej
Posts: 67
Joined: 12 Jul 2007, 16:59
Location: Karlshamn
Contact:

Post by dannej »

Det har kört ihop sig lite med packning, svårt att få fram koppar.

Någon som kan tänkas ha en billig begagnad originalpackning, det lär funka ihop med oringarna som det är tänkt.
Allt är tillåtet att testa på snikbygge. :lol:

Allvarligt alltså, om någon har en packning som är hel så köper jag den gärna för en slant, det är kanske till och med samma packning på 3,3 och 2,8l?
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Hur går de här då?

Blev de tajt med downpipen? :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
dannej
Posts: 67
Joined: 12 Jul 2007, 16:59
Location: Karlshamn
Contact:

Post by dannej »

Här slutar färden för donatorbilen, nu får den vila i min bilhög
Image


Lite flera däck bara
Image


Lite nya delar inhandlade, topplocksbrickor eftesom jag behöver dubbla för att bultana inte ska bottna i blocket, packningar samt växelspaksdamask, alltihop 350:-
Image


Oringningen fick bli i toppen av lathetsskäl
Image


Originalpackning fick det bli, ska förhoppningsvis hålla nu, förutsättningarna är mycket bättre, samt nya stift byttes med efterom dom inte går att komma åt när turbon är på plats, samt nytt oljefilter, alltihop strax under tusenlappen
Image


Toppen på plats igen, hårdare dragen än innan
Image


topplocksbultarna blev lite högre så det blev lite handslägga här.
Image



Sen var det dags för varmkörning, efter det ska topplocksbultarna efterdras, därav uppstart utan grenrör och turbo, efterom jag inte får bort ventilkåpan när turbon är på plats

Uppstart och varmkörning, se film =)
http://www.youtube.com/watch?v=yu17QVBJDo4





dannej wrote:Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-
Flänsar vattenskunrna: 750:-
Spridare: 1300:-
2st 42,4 böjar: 30:-
Oljetrågspackning: 100:-
Grenrörspacknignar 500:-
Packningar mellan grenrör och avgasrör 100:-
Packbox vevaxel baktre: 299.-

totala utgifter: 3379


Uppdatering på utgifterna

12:9 topplocksbultar: 200:-
Topplockspackning, tändstift, oljefilter 1000:-
Oringning topp: 500:-
Kontroll av ventiltäthet med vacuum samt inslipning 50:-
Växelspaksdamask, packningar, topplocksbrickor: 350:-
Tot: 2100


Totala utgifter hittils: 5479
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Blir nog riktigt gott mos i dendär sen =)

Filma när du provkör den!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

måste vara höjden av budget racers det här haha :wink:..

men hålet som du har på turbinhuset..
du har ju inte svetsat igen den..täcker du för det med nåt lock eller??
för att ha ett stort hål i turbinhuset är inte att önska :wink:
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

xelerator wrote:måste vara höjden av budget racers det här haha :wink:..

men hålet som du har på turbinhuset..
du har ju inte svetsat igen den..täcker du för det med nåt lock eller??
för att ha ett stort hål i turbinhuset är inte att önska :wink:


Det har setat en vattenplugg där då turbinen vart vattenkylt som han kapade bort, så det kommer inget ut därifrån. :wink:

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

gillar det här bygget..=)

förresten, det är inte samma kvalitet på ARP som dina.. ARP har över 14 i hållfasthet.=)
Post Reply