E28 535 Snikturbo sladdkärra "Fulbygge"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Låter bra =)
Hehe kan tänka mig att den flyttar en aning grus på full spätt !
Hehe kan tänka mig att den flyttar en aning grus på full spätt !
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Toppen planslipad och här ruggar jag upp ytan för att packningen ska fästa bättre
Fila bort graderna och dom vassa kanterna är viktigt, inte mer spikningar än nödvändigt
Välldigt fräsch motor invändigt faktiskt
Blocket också slipat med excenterslip för att få en ny frisk uta, har även mätt med stållinjal och det är inga ojämnheter vad man kan mäta sig till med ett tiondels bladmått, motorn även bra loppen, ingen vändkant över huvud taget.
Topplocksbultar inhandlade i 12:9 kvalité, här ska dras hårt! 300:-
Fila bort graderna och dom vassa kanterna är viktigt, inte mer spikningar än nödvändigt
Välldigt fräsch motor invändigt faktiskt
Blocket också slipat med excenterslip för att få en ny frisk uta, har även mätt med stållinjal och det är inga ojämnheter vad man kan mäta sig till med ett tiondels bladmått, motorn även bra loppen, ingen vändkant över huvud taget.
Topplocksbultar inhandlade i 12:9 kvalité, här ska dras hårt! 300:-
- Tjottirotti
- Posts: 764
- Joined: 23 Jun 2007, 19:59
- Location: Göteborg / Karlstad
dannej wrote:Toppen planslipad och här ruggar jag upp ytan för att packningen ska fästa bättre
Fila bort graderna och dom vassa kanterna är viktigt, inte mer spikningar än nödvändigt
Välldigt fräsch motor invändigt faktiskt
Blocket också slipat med excenterslip för att få en ny frisk uta, har även mätt med stållinjal och det är inga ojämnheter vad man kan mäta sig till med ett tiondels bladmått, motorn även bra loppen, ingen vändkant över huvud taget.
Topplocksbultar inhandlade i 12:9 kvalité, här ska dras hårt! 300:-
[img]http://www.ipbolaget.com/users/ce03477/temp/535projekt/12/005.jpg
[/img]
såg lite vågat ut att köra med vanlig slipmaskin så där men de funkar säkert bra..
vart fick du tag i så billiga toppbultar..ARP kostar ju fan 2500kr
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
moonzhine wrote:såg lite vågat ut att köra med vanlig slipmaskin så där men de funkar säkert bra..
vart fick du tag i så billiga toppbultar..ARP kostar ju fan 2500kr
tja, jag känner inte till något annat sätt att rugga upp ytan, hur tror du alla topplocksbyggare gör?
ARP är pinbultar, detta är vamlig maskinbult, samma ållfasthet i bulten, men pinbult kan man dra hårdare eftersom gängan i blocket inte rör sig så är det mindre risk man förstör den i blocket när man drar hårt.
ja de har jag inte tänkt på faktist..dem kör väl med slipmaskin dem med då
jo de vet ja men dem där lär ju hålla dem med..
jo de vet ja men dem där lär ju hålla dem med..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Det har kört ihop sig lite med packning, svårt att få fram koppar.
Någon som kan tänkas ha en billig begagnad originalpackning, det lär funka ihop med oringarna som det är tänkt.
Allt är tillåtet att testa på snikbygge.
Allvarligt alltså, om någon har en packning som är hel så köper jag den gärna för en slant, det är kanske till och med samma packning på 3,3 och 2,8l?
Någon som kan tänkas ha en billig begagnad originalpackning, det lär funka ihop med oringarna som det är tänkt.
Allt är tillåtet att testa på snikbygge.
Allvarligt alltså, om någon har en packning som är hel så köper jag den gärna för en slant, det är kanske till och med samma packning på 3,3 och 2,8l?
Hur går de här då?
Blev de tajt med downpipen?
Blev de tajt med downpipen?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Här slutar färden för donatorbilen, nu får den vila i min bilhög
Lite flera däck bara
Lite nya delar inhandlade, topplocksbrickor eftesom jag behöver dubbla för att bultana inte ska bottna i blocket, packningar samt växelspaksdamask, alltihop 350:-
Oringningen fick bli i toppen av lathetsskäl
Originalpackning fick det bli, ska förhoppningsvis hålla nu, förutsättningarna är mycket bättre, samt nya stift byttes med efterom dom inte går att komma åt när turbon är på plats, samt nytt oljefilter, alltihop strax under tusenlappen
Toppen på plats igen, hårdare dragen än innan
topplocksbultarna blev lite högre så det blev lite handslägga här.
Sen var det dags för varmkörning, efter det ska topplocksbultarna efterdras, därav uppstart utan grenrör och turbo, efterom jag inte får bort ventilkåpan när turbon är på plats
Uppstart och varmkörning, se film =)
http://www.youtube.com/watch?v=yu17QVBJDo4
Uppdatering på utgifterna
12:9 topplocksbultar: 200:-
Topplockspackning, tändstift, oljefilter 1000:-
Oringning topp: 500:-
Kontroll av ventiltäthet med vacuum samt inslipning 50:-
Växelspaksdamask, packningar, topplocksbrickor: 350:-
Tot: 2100
Totala utgifter hittils: 5479
Lite flera däck bara
Lite nya delar inhandlade, topplocksbrickor eftesom jag behöver dubbla för att bultana inte ska bottna i blocket, packningar samt växelspaksdamask, alltihop 350:-
Oringningen fick bli i toppen av lathetsskäl
Originalpackning fick det bli, ska förhoppningsvis hålla nu, förutsättningarna är mycket bättre, samt nya stift byttes med efterom dom inte går att komma åt när turbon är på plats, samt nytt oljefilter, alltihop strax under tusenlappen
Toppen på plats igen, hårdare dragen än innan
topplocksbultarna blev lite högre så det blev lite handslägga här.
Sen var det dags för varmkörning, efter det ska topplocksbultarna efterdras, därav uppstart utan grenrör och turbo, efterom jag inte får bort ventilkåpan när turbon är på plats
Uppstart och varmkörning, se film =)
http://www.youtube.com/watch?v=yu17QVBJDo4
dannej wrote:Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-
Flänsar vattenskunrna: 750:-
Spridare: 1300:-
2st 42,4 böjar: 30:-
Oljetrågspackning: 100:-
Grenrörspacknignar 500:-
Packningar mellan grenrör och avgasrör 100:-
Packbox vevaxel baktre: 299.-
totala utgifter: 3379
Uppdatering på utgifterna
12:9 topplocksbultar: 200:-
Topplockspackning, tändstift, oljefilter 1000:-
Oringning topp: 500:-
Kontroll av ventiltäthet med vacuum samt inslipning 50:-
Växelspaksdamask, packningar, topplocksbrickor: 350:-
Tot: 2100
Totala utgifter hittils: 5479
Blir nog riktigt gott mos i dendär sen =)
Filma när du provkör den!
Filma när du provkör den!
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
xelerator wrote:måste vara höjden av budget racers det här haha ..
men hålet som du har på turbinhuset..
du har ju inte svetsat igen den..täcker du för det med nåt lock eller??
för att ha ett stort hål i turbinhuset är inte att önska
Det har setat en vattenplugg där då turbinen vart vattenkylt som han kapade bort, så det kommer inget ut därifrån.