Tjenare! Jag är ny till min E30 och detta forum. Men jag sitter och är skit förvirrad om hur jag ska kunna få 5 bult på både fronten & baken på min E30 320i -90. Jag har trumbromsar bak och alla mina bromskomponenter ser ut som skit. Jag tror inte jag kan behålla mycket alls.
Så finns det något enkelt sätt att få bort mina trummor och byta till 5 bult? Prio är att få bort trummorna.
E30 är min första bil & jag är inte speciellt utbildad inom fordon, men jag försöker lära mig så dumförklara allt gärna!
Tack!!
HJÄLP - 5 bult/trumbroms konvertering - E30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: HJÄLP - 5 bult/trumbroms konvertering - E30
Alla har olika förutsättningar och olika mål - så därför kan det vara förvirrande att läsa alla olika alternativ som alla gör.
Vi börjar där bak - för det är helt frikopplat till vilken du lösning du vill välja där fram.
Vilken E30 har du? Modell (tex 318i, 320i), typ (Coupe, Sedan, Touring, Cabriolet) och modellår?
Förutsatt att du har små hjullager (det hänger på vilken bil du har - därav alla frågor i början) så är det absolut enklast/billigast att ta nav från vilken E36 Compact som helst.
Sen tar du bara alla bromsdetaljer (inklusive handbromsdetaljer men handbromsvajern behöver du inte flytta över) från en E36 Compact med skivbromsar bak och smäcker dit på din bil rakt av.
Sen finns det kanske vissa detaljer som du vill köpa nytt som tex bromsskivor eller bromsbelägg, passa på att renovera bromsoken och så vidare. Men då är det bara som att låtsas som att du köper till en E36 Compact istället.
Sen finns det en detalj till, E30 med trumbromsar brukar ha en annorlunda setup när det gäller strypningen av trycket till bromsarna bak. Det där bör du se över och kolla exakt hur det är draget på din bil och vilka tryckreduceringsventiler som sitter var (det står artikelnummer på dem och det står även övergångstryck). Här kan det variera om du har ABS eller inte ABS. Som sagt, du behöver sätta dig ned och rita upp exakt hur ditt bromssystem ser ut, hur det är draget och vilka komponenter som sitter var.
Vi börjar där bak - för det är helt frikopplat till vilken du lösning du vill välja där fram.
Vilken E30 har du? Modell (tex 318i, 320i), typ (Coupe, Sedan, Touring, Cabriolet) och modellår?
Förutsatt att du har små hjullager (det hänger på vilken bil du har - därav alla frågor i början) så är det absolut enklast/billigast att ta nav från vilken E36 Compact som helst.
Sen tar du bara alla bromsdetaljer (inklusive handbromsdetaljer men handbromsvajern behöver du inte flytta över) från en E36 Compact med skivbromsar bak och smäcker dit på din bil rakt av.
Sen finns det kanske vissa detaljer som du vill köpa nytt som tex bromsskivor eller bromsbelägg, passa på att renovera bromsoken och så vidare. Men då är det bara som att låtsas som att du köper till en E36 Compact istället.
Sen finns det en detalj till, E30 med trumbromsar brukar ha en annorlunda setup när det gäller strypningen av trycket till bromsarna bak. Det där bör du se över och kolla exakt hur det är draget på din bil och vilka tryckreduceringsventiler som sitter var (det står artikelnummer på dem och det står även övergångstryck). Här kan det variera om du har ABS eller inte ABS. Som sagt, du behöver sätta dig ned och rita upp exakt hur ditt bromssystem ser ut, hur det är draget och vilka komponenter som sitter var.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: HJÄLP - 5 bult/trumbroms konvertering - E30
När det gäller fram så är nog en spacerconverter det absolut enklaste.
Här är ett par bra 4/100 57.1 till 5/120 72.6 spacerconverters
http://butik.spacer.se/sv/produkter/spa ... -5120.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är ett par bra 4/100 57.1 till 5/120 72.6 spacerconverters
http://butik.spacer.se/sv/produkter/spa ... -5120.html" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 323i -85 : 100% track day car