Alla har olika förutsättningar och olika mål - så därför kan det vara förvirrande att läsa alla olika alternativ som alla gör.
Vi börjar där bak - för det är helt frikopplat till vilken du lösning du vill välja där fram.
Vilken E30 har du? Modell (tex 318i, 320i), typ (Coupe, Sedan, Touring, Cabriolet) och modellår?
Förutsatt att du har små hjullager (det hänger på vilken bil du har - därav alla frågor i början) så är det absolut enklast/billigast att ta nav från vilken E36 Compact som helst.
Sen tar du bara alla bromsdetaljer (inklusive handbromsdetaljer men handbromsvajern behöver du inte flytta över) från en E36 Compact med skivbromsar bak och smäcker dit på din bil rakt av.
Sen finns det kanske vissa detaljer som du vill köpa nytt som tex bromsskivor eller bromsbelägg, passa på att renovera bromsoken och så vidare. Men då är det bara som att låtsas som att du köper till en E36 Compact istället.
Sen finns det en detalj till, E30 med trumbromsar brukar ha en annorlunda setup när det gäller strypningen av trycket till bromsarna bak. Det där bör du se över och kolla exakt hur det är draget på din bil och vilka tryckreduceringsventiler som sitter var (det står artikelnummer på dem och det står även övergångstryck). Här kan det variera om du har ABS eller inte ABS. Som sagt, du behöver sätta dig ned och rita upp exakt hur ditt bromssystem ser ut, hur det är draget och vilka komponenter som sitter var.
