Göra en "säker jord" till givare från ECU:n hjullastare

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
manges14

Göra en "säker jord" till givare från ECU:n hjullastare

Post by manges14 »

Tänkte höra om det är någon som kan hjälpa mig med ett litet problem.

Har en -03 ans E modell av Volvo hjullastare som har haft kabelbrand i motorrummet där bland annat kabelhärvan till ECU:n tagit skada.

Kablarna och allt runt om är fixat men den ville inte gå igång med massa felkoder i displayen, skruvade lös ECU:n och konstaterade att jorden till en massa givare på kretskortet brunnit upp (hål i kretskort). Har på bilden petat upp tråden till komponenterna och lött fast den i plinten igen.
Image

Kopplade in den i hjullastaren igen men med samma resultat. Vet någon vad det kan vara för komponenter som är inringad på kretskortet?
Tog lös boxen igen och lödde fast en kabel i plinten som jag drog direkt till chassijord, nu gick den igång och får inte några felkoder nå mer.

Nu skulle jag vilja ha tips och råd om det går att göra en så kallad säker jord så det inte kommer in störningar eller blir krypströmmar som möjligtvis kan bränna ECU:n. En utbytesdator kostar ca 30000kr på Swecon anläggningsmaskiner.

Det här är givarna som jorden EA5 går till.
-SE2606 Kylvätsketemp.
-SE2507 Lufttemp.
-SE2508 Laddtryck.
-SE2203 Motoroljetryck.
-SE2306 Bränsletemp.
-SE2701 Vevaxelgivare.
-SE2703 Kamaxelgivare.
Image
Image
gustafsson763

Re: Göra en "säker jord" till givare från ECU:n hjullastare

Post by gustafsson763 »

Kollat på TK's traktordelar ifall dem har nåt liggandes? Likaså swecons demontering?
Men annars så är det ju bara stifta ur EA5 där den går in i styrdonet och dra den till en av bultarna som fäster styrdonet. Sålänge det inte var mer skador på styrdonet så är det bara köra på.

Mvh
Björn Gustafsson
072/9632775
Post Reply