Har en -03 ans E modell av Volvo hjullastare som har haft kabelbrand i motorrummet där bland annat kabelhärvan till ECU:n tagit skada.
Kablarna och allt runt om är fixat men den ville inte gå igång med massa felkoder i displayen, skruvade lös ECU:n och konstaterade att jorden till en massa givare på kretskortet brunnit upp (hål i kretskort). Har på bilden petat upp tråden till komponenterna och lött fast den i plinten igen.

Kopplade in den i hjullastaren igen men med samma resultat. Vet någon vad det kan vara för komponenter som är inringad på kretskortet?
Tog lös boxen igen och lödde fast en kabel i plinten som jag drog direkt till chassijord, nu gick den igång och får inte några felkoder nå mer.
Nu skulle jag vilja ha tips och råd om det går att göra en så kallad säker jord så det inte kommer in störningar eller blir krypströmmar som möjligtvis kan bränna ECU:n. En utbytesdator kostar ca 30000kr på Swecon anläggningsmaskiner.
Det här är givarna som jorden EA5 går till.
-SE2606 Kylvätsketemp.
-SE2507 Lufttemp.
-SE2508 Laddtryck.
-SE2203 Motoroljetryck.
-SE2306 Bränsletemp.
-SE2701 Vevaxelgivare.
-SE2703 Kamaxelgivare.

