Gäller en m20b25, efter jag har lyft toppen och bytt toppackning, vattenpump, kamtätning, tagit loss vipparm och bytt mutter/bult pga gängpaj, bytt alla remmar,tändstift.
Med tomgångsmotor så är tomgång bra, men gasar man så vandrar den upp och ner i varv och vill inte varva mer än typ 3k.
Utan tomgångsmotor kontakt inkopplad så är ju tomgång låg och man måste hålla gas eller spänna vajern för att den inte ska dö men bilen går bra att varva ur när man står stilla och gasar fullt. Kör man däremot på vägen med växel i på låga varv och ger fullgas så hostar/tvekar/dör den typ, även på 1an. Kan inte gasa mer än halvgas på låga varv.
Någon som har en aning varför den beter sig såhär? Har testat med en annan tomgångsmotor och den beter sig likadant, har rengjort/smörjt den ena tomgångsmotorn och den andra ska ha funkat innan utan problem.. Vilken min även gjorde innan.
Har laddat upp 2 videos så ser ni. https://www.youtube.com/channel/UCOCjNN ... KlsXPvTnIA" onclick="window.open(this.href);return false;
m20 vägrar gå med tomgångsmotor?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: m20 vägrar gå med tomgångsmotor?
Alla vakuumslangar inkopplade, inget läckage? Står tändning/kamaxel rätt?
Jag hade snarlikt problem och det visade sig vara kass lambdasond.
Jag hade snarlikt problem och det visade sig vara kass lambdasond.
Re: m20 vägrar gå med tomgångsmotor?
vakuumslangar ska alla vara inkopplade vad jag ser. Den enda slang jag hittat som ej är inkopplad är till kolkanister, men jag har ingen sådan.bruno_a wrote:Alla vakuumslangar inkopplade, inget läckage? Står tändning/kamaxel rätt?
Jag hade snarlikt problem och det visade sig vara kass lambdasond.
Har rengjort lmm, kollat timing, letat läckage med startgas, testat annan tomgångsmotor och tändstift. Inget av det har hjälpt, Tändstift är svarta.
Har stått hela hösten/vintern i kallgarage, om det nu kan ställa till något.
Finns det något sätt att se om lambda är kass eller är det bara att byta och se?