m20 vägrar gå med tomgångsmotor?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Molna
Posts: 49
Joined: 03 Aug 2013, 18:19
Location: Växjö

m20 vägrar gå med tomgångsmotor?

Post by Molna »

Gäller en m20b25, efter jag har lyft toppen och bytt toppackning, vattenpump, kamtätning, tagit loss vipparm och bytt mutter/bult pga gängpaj, bytt alla remmar,tändstift.

Med tomgångsmotor så är tomgång bra, men gasar man så vandrar den upp och ner i varv och vill inte varva mer än typ 3k.

Utan tomgångsmotor kontakt inkopplad så är ju tomgång låg och man måste hålla gas eller spänna vajern för att den inte ska dö men bilen går bra att varva ur när man står stilla och gasar fullt. Kör man däremot på vägen med växel i på låga varv och ger fullgas så hostar/tvekar/dör den typ, även på 1an. Kan inte gasa mer än halvgas på låga varv.

Någon som har en aning varför den beter sig såhär? Har testat med en annan tomgångsmotor och den beter sig likadant, har rengjort/smörjt den ena tomgångsmotorn och den andra ska ha funkat innan utan problem.. Vilken min även gjorde innan.
Har laddat upp 2 videos så ser ni. https://www.youtube.com/channel/UCOCjNN ... KlsXPvTnIA" onclick="window.open(this.href);return false;
bruno_a
Posts: 53
Joined: 10 Sep 2011, 21:32

Re: m20 vägrar gå med tomgångsmotor?

Post by bruno_a »

Alla vakuumslangar inkopplade, inget läckage? Står tändning/kamaxel rätt?
Jag hade snarlikt problem och det visade sig vara kass lambdasond.
Molna
Posts: 49
Joined: 03 Aug 2013, 18:19
Location: Växjö

Re: m20 vägrar gå med tomgångsmotor?

Post by Molna »

bruno_a wrote:Alla vakuumslangar inkopplade, inget läckage? Står tändning/kamaxel rätt?
Jag hade snarlikt problem och det visade sig vara kass lambdasond.
vakuumslangar ska alla vara inkopplade vad jag ser. Den enda slang jag hittat som ej är inkopplad är till kolkanister, men jag har ingen sådan.
Har rengjort lmm, kollat timing, letat läckage med startgas, testat annan tomgångsmotor och tändstift. Inget av det har hjälpt, Tändstift är svarta.
Har stått hela hösten/vintern i kallgarage, om det nu kan ställa till något.

Finns det något sätt att se om lambda är kass eller är det bara att byta och se? :)
Post Reply