SKUMT ras på m50b28 Turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Fadde_e30
Posts: 138
Joined: 26 Nov 2012, 16:14
Location: Gävle

SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by Fadde_e30 »

Bromsade min m50b28 motor i början av sommaren till 610hp 812nm, har kört med den sen dess och inte haft några större problem förutom misständningar och lite annat små skit lite då och då. Här om dan så skulle jag leka av mig samt ta en provtur innan gatebil rudskogen nästa helg då det smäller till och oljetrycket försvinner.

Har rivit ner nu och det visa sig vara en bult till vevöverfall nummer 2 som har lossnat, vilket i sin tur antar jag gjort så blocket samt bröstkåpan spruckit :mad: Min fråga är då så klart vad era teorier om bulten är? Hade den inte varit åtdragen ordentligt så hade den lossnat tidigare känns det rent spontant. Obalans i vevpartiet kanske?
Last edited by Fadde_e30 on 04 Jul 2016, 22:33, edited 1 time in total.
Bmw e36 M50b28 turbo

http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by Nisse Järnet »

Skulle tro att blocket gått först, sen har bulten lossnat
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Fadde_e30
Posts: 138
Joined: 26 Nov 2012, 16:14
Location: Gävle

Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by Fadde_e30 »

Precis vad alla andra jag pratat med säger. Då är frågan, varför har mitt stackars block spruckit? Så klart svårt att säga men tänkte mest på om det är nått jag ska tänka på när jag monterar ihop ny motor

Image
Bmw e36 M50b28 turbo

http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by TheMan »

Alla säger att det är så onödigt att köra med gördel, Men det känns som att du har kört utan? och hade du haft en så hade det förmodligen aldrig hänt?

Sen är väl m50 ganska kända för att spricka just där?
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by E30Anders »

Är allt annat helt, tänker på oljepump, kamkedja, vev mm?

Mvh/ Anders
User avatar
Fadde_e30
Posts: 138
Joined: 26 Nov 2012, 16:14
Location: Gävle

Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by Fadde_e30 »

Trodde faktiskt inte att man behövde gördel på m50 vid den effekten men kanske behövs ändå. Lämnade in veven idag för kontroll och den verkar ha klarat sig iaf, behövde en liten polering bara.

Anders: Det som inte klarade sig vid rastet är vev och ramlager, block, bröstkåpa, samt min insugskam. Den svarvade insugskamen på avgassidan hoppas ja går att rädda då den endast fått sig en liten repa. Ska man byta oljepump nu efter raset eller köra på samma igen? Den har fungerat kanon innan raset.
Bmw e36 M50b28 turbo

http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by E30Anders »

Ok, tänkte om något annat kan ha orsakat haveriet. Vad har hänt med isugskammen?
Är rätt säker på att det inte är effekten/vridet som gjort att blocket gått sönder.

Mvh/ Anders
User avatar
Fadde_e30
Posts: 138
Joined: 26 Nov 2012, 16:14
Location: Gävle

Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by Fadde_e30 »

Varför blocket spruckit är fortfarande ett mysterium. Insugskammen (org.) har samma skador som vev och ramlager, djupa repor. Medans IV insugskamen på avgassidan ser ut att ha klarat sig, lär polera den då det var små repor på den, ev. från skit i oljan.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Bmw e36 M50b28 turbo

http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by TreLingon »

Sätter jag ihop en maskin som har varit rasad skulle jag INTE sätta tebx den oljepumpen som suttit i vid raset.

Kan ju finnas vad som helst i den med spån och skit som man inte ser !
User avatar
Fadde_e30
Posts: 138
Joined: 26 Nov 2012, 16:14
Location: Gävle

Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by Fadde_e30 »

Håller med dig trelingon, ska försöka tvätta ur den på något viss eller byta helt. Har en b25 pump ligger men vill så gärna köra med b28 pumpen.
Bmw e36 M50b28 turbo

http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by Nisse Järnet »

Går väl att ta isär pumpen helt så man kan inspektera?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Fadde_e30
Posts: 138
Joined: 26 Nov 2012, 16:14
Location: Gävle

Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo

Post by Fadde_e30 »

De borde de gå att göra. Ska kika på de

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Bmw e36 M50b28 turbo

http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply