Bromsade min m50b28 motor i början av sommaren till 610hp 812nm, har kört med den sen dess och inte haft några större problem förutom misständningar och lite annat små skit lite då och då. Här om dan så skulle jag leka av mig samt ta en provtur innan gatebil rudskogen nästa helg då det smäller till och oljetrycket försvinner.
Har rivit ner nu och det visa sig vara en bult till vevöverfall nummer 2 som har lossnat, vilket i sin tur antar jag gjort så blocket samt bröstkåpan spruckit Min fråga är då så klart vad era teorier om bulten är? Hade den inte varit åtdragen ordentligt så hade den lossnat tidigare känns det rent spontant. Obalans i vevpartiet kanske?
Last edited by Fadde_e30 on 04 Jul 2016, 22:33, edited 1 time in total.
Precis vad alla andra jag pratat med säger. Då är frågan, varför har mitt stackars block spruckit? Så klart svårt att säga men tänkte mest på om det är nått jag ska tänka på när jag monterar ihop ny motor
Trodde faktiskt inte att man behövde gördel på m50 vid den effekten men kanske behövs ändå. Lämnade in veven idag för kontroll och den verkar ha klarat sig iaf, behövde en liten polering bara.
Anders: Det som inte klarade sig vid rastet är vev och ramlager, block, bröstkåpa, samt min insugskam. Den svarvade insugskamen på avgassidan hoppas ja går att rädda då den endast fått sig en liten repa. Ska man byta oljepump nu efter raset eller köra på samma igen? Den har fungerat kanon innan raset.
Ok, tänkte om något annat kan ha orsakat haveriet. Vad har hänt med isugskammen?
Är rätt säker på att det inte är effekten/vridet som gjort att blocket gått sönder.
Varför blocket spruckit är fortfarande ett mysterium. Insugskammen (org.) har samma skador som vev och ramlager, djupa repor. Medans IV insugskamen på avgassidan ser ut att ha klarat sig, lär polera den då det var små repor på den, ev. från skit i oljan.