BMW 535 BiTic - Uppdaterad 6 Juli 2006 (NY FILM)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW 535 BiTic - Uppdaterad 6 Juli 2006 (NY FILM)
Motorn utan turboaggregat
En liten beskrivning av mitt projekt.
Bilen är en 535i från 1986 som har totalrenoverats och biturbokonverterats, här är lite av receptet:
MOTOR:
Original vev
Original viktjusterade stakar
745i Mahle turbokolvar, viktjusterade
Oljekylning av kolvar
M30b34 block, stresshonat, spårfräst och toppdeckat
Egentillverkade pinnbultar till toppen inkl. egenhändigt gjorda brickor
Nya ram + vevlager + packboxar
M30b34 topp, justerade kanaler, mirafrästa ventilsäten, nya styrningar å tätningar
PPF turbokam
Ny oljepump
Dubbla optimerade Mitsubishi TD04HL-16T tuboaggregat
Egentillverkat system för endast en tryckklocka till WG:na
Egentillverkade grenrör
Original ombyggt plenum med flyttat spjällhus och extra spridarfäste
12st spridare (6st 300cc + 6 st 380cc)
Egna fuelrail till extraspridarna och kromade sopparör och stålomspunna slangar
10mm bränslerör på trycksidan
Egentillverkad catchtank
Bosch 044 soppapump
SMT6 styrsystem
Egentillverkat 3" avgas
Elfläkt
35mm alu.dump
Justerbart kamdrev
Nya kedjor (kam och oljepump) + nytt oljepumpsdrev
m.m.
TRANSMISSION:
Sachs Sporttryckplatta
6-puckad sinterlamell
Original Getrag låda
Egentillverkad shortshift
Original kardan, diff (25%broms) och drivaxlar
Kolla gärna på min hemsida http://www.bmw535bitic.com för bilder, info, dagbok m.m. Skriv gärna lite i gästboken!
Målet nu är iallafall att bygga en av världens mest kompletta E28:or!
Hoppas på premiärvisning på Elmia i påsk
MVH Martin
Last edited by BMW-Izze on 06 Jul 2006, 12:52, edited 6 times in total.
Tjenare!
Jodå SMT6:an sitter kvar i bilen och har använts. Har bara kört några hundra meter och motorn går fin-fint.
Har testat att mappa litegran och lambdan reagerar direkt. Likaså fungerar det att ändra tändningen, har kollat med stoboskoplampa.
Programmet är väldigt lättanvänt när man lärt sig det, och har både loggfunktion och "cousor track" som visar i vilka lastpunkter man har befunnit sig...
När det närmar sig besiktning kommer det att göras en riktig mapp, då jag har större spridare... Lär inte funka med CO:n annars
Kan meddela resultatet efter mappning både med och utan turbo...
Har inte givit upp hoppet är, för det verkar som det funkar som det ska.
Det som är problemet med SMT:n ligger egentligen inte i SMT:n utan i ofta användarens kunskap. Dock har några utan mjukvarorna en bugg då de vägrar att starta ibland, men detta är åtgärdat i den senaste versionen. Problemet är att en del av BMW:s tändsystem inte fungerar ihop med SMT6 rakt av, utan man måste "trixa om det lite"...
Detta beror på att t.ex. M30 har två givare för tändninge, och detta kan inte SMT6 hantera på ett korekt vis...
Lösningen på problemet är att plocka ur tändsignalen ur databoxen INNAN tändförstärkaren, skicka den till SMT6:an och så tillbaka till databoxen FÖRE tändsteget... då funkar det siom det ska, och SMT6:an kan hantera signalerna...
Jag rekommewndarar alla som skall använda SMT6 att läsa ALLA manualerna pärm till präm, det ger bra insikt och förståelse hur systemet är uppbygt och arbetar...
Hoppas det löser sig och att fler vågar prova...
MVH Martin
Jodå SMT6:an sitter kvar i bilen och har använts. Har bara kört några hundra meter och motorn går fin-fint.
Har testat att mappa litegran och lambdan reagerar direkt. Likaså fungerar det att ändra tändningen, har kollat med stoboskoplampa.
Programmet är väldigt lättanvänt när man lärt sig det, och har både loggfunktion och "cousor track" som visar i vilka lastpunkter man har befunnit sig...
När det närmar sig besiktning kommer det att göras en riktig mapp, då jag har större spridare... Lär inte funka med CO:n annars
Kan meddela resultatet efter mappning både med och utan turbo...
Har inte givit upp hoppet är, för det verkar som det funkar som det ska.
Det som är problemet med SMT:n ligger egentligen inte i SMT:n utan i ofta användarens kunskap. Dock har några utan mjukvarorna en bugg då de vägrar att starta ibland, men detta är åtgärdat i den senaste versionen. Problemet är att en del av BMW:s tändsystem inte fungerar ihop med SMT6 rakt av, utan man måste "trixa om det lite"...
Detta beror på att t.ex. M30 har två givare för tändninge, och detta kan inte SMT6 hantera på ett korekt vis...
Lösningen på problemet är att plocka ur tändsignalen ur databoxen INNAN tändförstärkaren, skicka den till SMT6:an och så tillbaka till databoxen FÖRE tändsteget... då funkar det siom det ska, och SMT6:an kan hantera signalerna...
Jag rekommewndarar alla som skall använda SMT6 att läsa ALLA manualerna pärm till präm, det ger bra insikt och förståelse hur systemet är uppbygt och arbetar...
Hoppas det löser sig och att fler vågar prova...
MVH Martin
Klart man kommer och kollar e28 e jue bland dom ballaste.
Lycka till
Mvh Oliver
Lycka till
Mvh Oliver
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;