BMW 535 BiTic - Uppdaterad 6 Juli 2006 (NY FILM)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

BMW-Izze
Posts: 86
Joined: 09 Jan 2006, 16:15

BMW 535 BiTic - Uppdaterad 6 Juli 2006 (NY FILM)

Post by BMW-Izze »

Image
Image
Image
Image
Motorn utan turboaggregat


En liten beskrivning av mitt projekt.

Bilen är en 535i från 1986 som har totalrenoverats och biturbokonverterats, här är lite av receptet:

MOTOR:
Original vev
Original viktjusterade stakar
745i Mahle turbokolvar, viktjusterade
Oljekylning av kolvar
M30b34 block, stresshonat, spårfräst och toppdeckat
Egentillverkade pinnbultar till toppen inkl. egenhändigt gjorda brickor
Nya ram + vevlager + packboxar
M30b34 topp, justerade kanaler, mirafrästa ventilsäten, nya styrningar å tätningar
PPF turbokam
Ny oljepump

Dubbla optimerade Mitsubishi TD04HL-16T tuboaggregat
Egentillverkat system för endast en tryckklocka till WG:na
Egentillverkade grenrör

Original ombyggt plenum med flyttat spjällhus och extra spridarfäste
12st spridare (6st 300cc + 6 st 380cc)
Egna fuelrail till extraspridarna och kromade sopparör och stålomspunna slangar
10mm bränslerör på trycksidan
Egentillverkad catchtank
Bosch 044 soppapump
SMT6 styrsystem

Egentillverkat 3" avgas
Elfläkt
35mm alu.dump
Justerbart kamdrev
Nya kedjor (kam och oljepump) + nytt oljepumpsdrev
m.m.

TRANSMISSION:
Sachs Sporttryckplatta
6-puckad sinterlamell
Original Getrag låda
Egentillverkad shortshift
Original kardan, diff (25%broms) och drivaxlar


Kolla gärna på min hemsida http://www.bmw535bitic.com för bilder, info, dagbok m.m. Skriv gärna lite i gästboken!

Målet nu är iallafall att bygga en av världens mest kompletta E28:or!
Hoppas på premiärvisning på Elmia i påsk

MVH Martin
Last edited by BMW-Izze on 06 Jul 2006, 12:52, edited 6 times in total.
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

Kör du fortfarande med Smt6 eller har du bytt styrsystem?
vet att det är några som undrar hur det gick att mappa och köra med Smt6
spaps
Posts: 84
Joined: 20 Nov 2005, 20:43
Location: Markaryd

Post by spaps »

Ja det undrar jag med då jag har ett liggande SMT6
och ska ha i min e30 turbo!
BMW-Izze
Posts: 86
Joined: 09 Jan 2006, 16:15

Post by BMW-Izze »

Tjenare!

Jodå SMT6:an sitter kvar i bilen och har använts. Har bara kört några hundra meter och motorn går fin-fint.

Har testat att mappa litegran och lambdan reagerar direkt. Likaså fungerar det att ändra tändningen, har kollat med stoboskoplampa.

Programmet är väldigt lättanvänt när man lärt sig det, och har både loggfunktion och "cousor track" som visar i vilka lastpunkter man har befunnit sig...

När det närmar sig besiktning kommer det att göras en riktig mapp, då jag har större spridare... Lär inte funka med CO:n annars ;)

Kan meddela resultatet efter mappning både med och utan turbo...
Har inte givit upp hoppet är, för det verkar som det funkar som det ska.

Det som är problemet med SMT:n ligger egentligen inte i SMT:n utan i ofta användarens kunskap. Dock har några utan mjukvarorna en bugg då de vägrar att starta ibland, men detta är åtgärdat i den senaste versionen. Problemet är att en del av BMW:s tändsystem inte fungerar ihop med SMT6 rakt av, utan man måste "trixa om det lite"...
Detta beror på att t.ex. M30 har två givare för tändninge, och detta kan inte SMT6 hantera på ett korekt vis...

Lösningen på problemet är att plocka ur tändsignalen ur databoxen INNAN tändförstärkaren, skicka den till SMT6:an och så tillbaka till databoxen FÖRE tändsteget... då funkar det siom det ska, och SMT6:an kan hantera signalerna...

Jag rekommewndarar alla som skall använda SMT6 att läsa ALLA manualerna pärm till präm, det ger bra insikt och förståelse hur systemet är uppbygt och arbetar...

Hoppas det löser sig och att fler vågar prova...

MVH Martin
spaps
Posts: 84
Joined: 20 Nov 2005, 20:43
Location: Markaryd

Post by spaps »

Jag ska testa köra med det!
Men då jag inte har en hum om hur man gör tänkte jag att
Etapp I Göteborg skulle "trixa" till det så det funkar!

Väntar på uppdateringar :)
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Fan vad jag är impad över ditt bygge Izze! Hoppas det går bra i fortsättningen.
BMW-Izze
Posts: 86
Joined: 09 Jan 2006, 16:15

Post by BMW-Izze »

Tackar!

Premiärvisning kommer att ske på elmia i påsk, hoppas ni kommer å kikar...
spaps
Posts: 84
Joined: 20 Nov 2005, 20:43
Location: Markaryd

Post by spaps »

Det kan du ge dig FAN på !

Lycka till!
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Klart man kommer och kollar :) e28 e jue bland dom ballaste.

Lycka till

Mvh Oliver
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TurboFall
Posts: 339
Joined: 21 Nov 2005, 19:46
Location: Eskilstuna

Post by TurboFall »

Fy fan vad duktig du e att pula med prylar :shock: :D + att du har en fin bil.
Såg filmen du hade på din hemsida.
Lycka till i fortsättningen. :D
______________
BMW ///M5 3.6L -91
BMW-Izze
Posts: 86
Joined: 09 Jan 2006, 16:15

Post by BMW-Izze »

Bilen lackad om snart hopmonterad, bilder på förstasidan...
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Riktigt snygg färg må jag säga!
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Jävligt snygg bil! Precis som en E28 skall se ut! Det blev kanon med plåtkjolarna, såg videon då du tillverkade dem!

Lycka till med mappandet!
Henrik Back
BMW-Izze
Posts: 86
Joined: 09 Jan 2006, 16:15

Post by BMW-Izze »

hehe den var tuff! får väl ta å kapa bilen å svetsa ihop den igen något förkortad 8)
Fredde
Posts: 51
Joined: 20 Nov 2005, 17:13
Location: Maranello
Contact:

Post by Fredde »

ser fin ut, saknar min när jag ser den...
BMW-Izze
Posts: 86
Joined: 09 Jan 2006, 16:15

Post by BMW-Izze »

Blev faktiskt rätt nöjd med stuket på bilen, gillar när man får leta lite för att upptäcka modifieringarna... Vid första anblicken ser karossen bara ut att vara i bra originalskick men tittar man lite så hittar man både det ena och det andra 8)
Post Reply