Motorn utan turboaggregat
En liten beskrivning av mitt projekt.
Bilen är en 535i från 1986 som har totalrenoverats och biturbokonverterats, här är lite av receptet:
MOTOR:
Original vev
Original viktjusterade stakar
745i Mahle turbokolvar, viktjusterade
Oljekylning av kolvar
M30b34 block, stresshonat, spårfräst och toppdeckat
Egentillverkade pinnbultar till toppen inkl. egenhändigt gjorda brickor
Nya ram + vevlager + packboxar
M30b34 topp, justerade kanaler, mirafrästa ventilsäten, nya styrningar å tätningar
PPF turbokam
Ny oljepump
Dubbla optimerade Mitsubishi TD04HL-16T tuboaggregat
Egentillverkat system för endast en tryckklocka till WG:na
Egentillverkade grenrör
Original ombyggt plenum med flyttat spjällhus och extra spridarfäste
12st spridare (6st 300cc + 6 st 380cc)
Egna fuelrail till extraspridarna och kromade sopparör och stålomspunna slangar
10mm bränslerör på trycksidan
Egentillverkad catchtank
Bosch 044 soppapump
SMT6 styrsystem
Egentillverkat 3" avgas
Elfläkt
35mm alu.dump
Justerbart kamdrev
Nya kedjor (kam och oljepump) + nytt oljepumpsdrev
m.m.
TRANSMISSION:
Sachs Sporttryckplatta
6-puckad sinterlamell
Original Getrag låda
Egentillverkad shortshift
Original kardan, diff (25%broms) och drivaxlar
Kolla gärna på min hemsida http://www.bmw535bitic.com för bilder, info, dagbok m.m. Skriv gärna lite i gästboken!
Målet nu är iallafall att bygga en av världens mest kompletta E28:or!
Hoppas på premiärvisning på Elmia i påsk
MVH Martin