Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
_TH_
Posts: 539 Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping
Post
by _TH_ » 20 Mar 2016, 19:42
Hej,
Har lite trubbel med brukisen e46 330 med m54b30
Tror ni att topplockspackningen gått?! ser också ut som ventilkåpspackingen läcker.
tacksam för svar.
MVH
Mathias
TreLingon
Posts: 2388 Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:
Post
by TreLingon » 22 Mar 2016, 02:23
Brorsan hade en 330 e46 med samma motor som du, och vit rökte oavsett årstid.
Åkte med det i 2 år innan han sålde bilen.
Bilen går än idag utan beskymmer.
Spricka i toppen konstaterade verkstaden som gjorde prover på motorn.
Under oljelocket såg det precis som på bilden.
Fyllde på vatten var 50-100 mil. Annars vare inget han gjorde.
E30Anders
Posts: 1182 Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad
Post
by E30Anders » 22 Mar 2016, 08:07
Om det inte försvinner kylvätska så kolla över vevhusventen och byt ventilkåpspackning.
Min 320 med m54b22 såg ut ungefär så och läckte i ventilkåpspackningen (tog inte kylvätska), rengjorde vevhusventen och bytte packning och den har gått många mil efter det utan problem.
Försvinner det kylvätska så har du nog lite större bekymmer......
Mvh/ Anders
_TH_
Posts: 539 Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping
Post
by _TH_ » 22 Mar 2016, 22:06
Tack, då vet jag.
Bara byta ventilkåpspackningen och rensa vevhusventilationen.
Tack för svar !
Johanswe
Posts: 351 Joined: 17 Aug 2012, 18:07
Location: Stockholm
Post
by Johanswe » 23 Mar 2016, 21:15
_TH_ wrote: Tack, då vet jag.
Bara byta ventilkåpspackningen och rensa vevhusventilationen.
Tack för svar !
Jag hade köpt ny vevhusvent då burken är sluten och går ej att öppna.
1111