Hallå!
Har sedan några år en E36 med M50B25 turbo.
Motorn har gått felfritt i 3 år och effekten räcker men den känns som om det är dags att serva den ordentligt innan fanskapet rasar!
Har sedan innan bytt olja och bränslefilter var 500mil.
Vad bör jag göra?
Hur ser era serviceintervaller ut?
Maskinspec följer det gamla vanliga konceptet:
Renoverad M50 med standardbotten
Cooperring packning
Arp bult i topp och botten
Mirafrästa ventilsäten
Gjutet grenrör
PT 5862 billet
Precision 46mm wg
Vag spolar
Nuke fuelrail
Bosch 1000cc
Aeromotive btr
E85
Vipec v44
Bromsad på 415whp
MVH
Tobbe
Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?
Jag brukar byta olja och filter var 500e mil, bränslefilter en gång per år.
Tändstift när man känner för det, vartannat år kanske.
Ptja, det är väl det
Tändstift när man känner för det, vartannat år kanske.
Ptja, det är väl det
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?
Olja och filter samt bränsle filter varje säsong.
Tändstift och kylarvatten varannat år.
Känner inget behov av att riva maskinen då den inte låter illa.
Tändstift och kylarvatten varannat år.
Känner inget behov av att riva maskinen då den inte låter illa.
Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?
Ingen behov for å sjekke tilstand på lager?
Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?
Om vi inte pratar extrema högvarviga 1000hk plus maskiner så behöver man sällan kontrollera lager, har det funkat så kommer det troligen att fortsätta göra det!
MVH Erik
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?
olja/filter så ofta man orkar.
Tändstift på våren och mitt under sesång likaså soppa filter.
Min senaste maskin så byter vi lager nu efter 2 hårda/långa sesånger vilket va dax men inte akut.
Min gammla m50 (org botten) har rullat 6 hårda sesånger med samma service och ptja. går väll ett tag till. (374whp 520nm i dynapac)
Tändstift på våren och mitt under sesång likaså soppa filter.
Min senaste maskin så byter vi lager nu efter 2 hårda/långa sesånger vilket va dax men inte akut.
Min gammla m50 (org botten) har rullat 6 hårda sesånger med samma service och ptja. går väll ett tag till. (374whp 520nm i dynapac)
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?
Rev isär maskin i vintras första gången sen 2011 och lagren såg fina ut, lite lite slitna vevlager men hade säkert gått lika många år till.
Den har gått med minst 682whp och 7500-8000 rpm.
Den har gått med minst 682whp och 7500-8000 rpm.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.