Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Tobb
Posts: 38
Joined: 10 Jan 2007, 22:12
Location: Norrköping

Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?

Post by Tobb »

Hallå!
Har sedan några år en E36 med M50B25 turbo.

Motorn har gått felfritt i 3 år och effekten räcker men den känns som om det är dags att serva den ordentligt innan fanskapet rasar!
Har sedan innan bytt olja och bränslefilter var 500mil.

Vad bör jag göra?

Hur ser era serviceintervaller ut?

Maskinspec följer det gamla vanliga konceptet:
Renoverad M50 med standardbotten
Cooperring packning
Arp bult i topp och botten
Mirafrästa ventilsäten
Gjutet grenrör
PT 5862 billet
Precision 46mm wg
Vag spolar
Nuke fuelrail
Bosch 1000cc
Aeromotive btr
E85
Vipec v44
Bromsad på 415whp

MVH
Tobbe
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?

Post by Nisse Järnet »

Jag brukar byta olja och filter var 500e mil, bränslefilter en gång per år.
Tändstift när man känner för det, vartannat år kanske.
Ptja, det är väl det :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?

Post by TreLingon »

Olja och filter samt bränsle filter varje säsong.

Tändstift och kylarvatten varannat år.

Känner inget behov av att riva maskinen då den inte låter illa.
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?

Post by m50b30 »

Ingen behov for å sjekke tilstand på lager?
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?

Post by erikjakan »

Om vi inte pratar extrema högvarviga 1000hk plus maskiner så behöver man sällan kontrollera lager, har det funkat så kommer det troligen att fortsätta göra det!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?

Post by ToTTeN »

olja/filter så ofta man orkar.

Tändstift på våren och mitt under sesång likaså soppa filter.

Min senaste maskin så byter vi lager nu efter 2 hårda/långa sesånger vilket va dax men inte akut.



Min gammla m50 (org botten) har rullat 6 hårda sesånger med samma service och ptja. går väll ett tag till. (374whp 520nm i dynapac)
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Serviceintervaller på era turbokonverterade maskiner?

Post by Nisse Järnet »

Rev isär maskin i vintras första gången sen 2011 och lagren såg fina ut, lite lite slitna vevlager men hade säkert gått lika många år till.
Den har gått med minst 682whp och 7500-8000 rpm.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply