4cyl motor för 450whp?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
4cyl motor för 450whp?
Tenkte bytte ut min 700 hk E30 touring til fordel for noe lettere og mer bane orientert.
Trenger da tips på 4cyl motor som det er oppnåelig med 450 - 500 whp på.
Ihvertfall 400whp med BF95/BF98 og rett innmat.
Krav: Det skal finnes lösning for rwd girkasse som tål effekten med normal budget. Typ BMW Zf låda.
Helst, men inget krav:
Låg vikt
Bra tilgang på motorer
Törrsump tråg / system tilgjengelig
Eksos på passasjersiden
1.8L til 2.5L volum (alternativt mulig med "lego" bygging. )
Ser for meg noen alternativer, kom gjerne med för och nackdelar, og gjerne andre alternativer.
Bmw M42 (går det utan E85?)
Bmw S14 (dårlig tilgang på delar.- dyrt)
VAG 1.8T (låda problem? )
Volvo 16v (kan INGET om Volvo motorer)
Ford Duratec (låg vikt, men tål dom? )
Mazda MX5 motorer (klena lådor)
Honda motorer (kan INGET om honda, men finns jo bra ös i en och annan civic / S2000)
Cosworth (dyrt? )
VW 16v GTI (låda? )
Nissan SR20DET (heavy?)
Rover K-Serie (know Nothing)
(Beklager norsk/svenskt, for sliten til å oversette alt på tlf ? )
Trenger da tips på 4cyl motor som det er oppnåelig med 450 - 500 whp på.
Ihvertfall 400whp med BF95/BF98 og rett innmat.
Krav: Det skal finnes lösning for rwd girkasse som tål effekten med normal budget. Typ BMW Zf låda.
Helst, men inget krav:
Låg vikt
Bra tilgang på motorer
Törrsump tråg / system tilgjengelig
Eksos på passasjersiden
1.8L til 2.5L volum (alternativt mulig med "lego" bygging. )
Ser for meg noen alternativer, kom gjerne med för och nackdelar, og gjerne andre alternativer.
Bmw M42 (går det utan E85?)
Bmw S14 (dårlig tilgang på delar.- dyrt)
VAG 1.8T (låda problem? )
Volvo 16v (kan INGET om Volvo motorer)
Ford Duratec (låg vikt, men tål dom? )
Mazda MX5 motorer (klena lådor)
Honda motorer (kan INGET om honda, men finns jo bra ös i en och annan civic / S2000)
Cosworth (dyrt? )
VW 16v GTI (låda? )
Nissan SR20DET (heavy?)
Rover K-Serie (know Nothing)
(Beklager norsk/svenskt, for sliten til å oversette alt på tlf ? )
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
Det som känns lite tråkigt är att PPF inte har tagit fram någon cooperring till M42 ännu.. Isåfall hade man kunnat köra med riktigt höga effektuttag Det är väl o-ring som gäller isåfall, och det har man ju läst åtskilliga gånger vad struligt det kan vara. Vad klarar annars en standardpackning av? 300whp?
Annars hade ju en Honda-motor varit fränt
Annars hade ju en Honda-motor varit fränt
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: 4cyl motor för 450whp?
B204/B234 motor från Saab 9000/900NG? Vågar påstå att det är den mest prisvärda motorn du kan köpa i dags läget i Sverige, med svarvade kolvar och MLS-packning så står maskinen lätt pall för 500 säkra BHP, 600BHP är nog inga större problem heller. Och dessutom så sitter det redan ett kompetent styrsystem på bilen. Finns mängder med sönderrostade Saabar som inte gått så långt för 2000-3000:- bara köpa och plocka styrsystem + motor.
Re: 4cyl motor för 450whp?
Men hur är det med lådor? Delar dom svep med nån rwd bil?wBes wrote:B204/B234 motor från Saab 9000/900NG? Vågar påstå att det är den mest prisvärda motorn du kan köpa i dags läget i Sverige, med svarvade kolvar och MLS-packning så står maskinen lätt pall för 500 säkra BHP, 600BHP är nog inga större problem heller. Och dessutom så sitter det redan ett kompetent styrsystem på bilen. Finns mängder med sönderrostade Saabar som inte gått så långt för 2000-3000:- bara köpa och plocka styrsystem + motor.
Styrsystem blir maxecu / vipec så det spelar ingen roll.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
Opel Omega B, 2.0 8V, 16V och V6an ska ha samma mönster iaf.Silverboy wrote: Men hur är det med lådor? Delar dom svep med nån rwd bil?
e30 M50B28 turbo PT7675, 1000hk+?
Re: 4cyl motor för 450whp?
Kanske inte en dum idé.. pallar lådorna från Opel effekten?
Kylsystemet är bra konstruerad?
Avgas åt fel håll enda nackdelen så langt i alla fall..
Kylsystemet är bra konstruerad?
Avgas åt fel håll enda nackdelen så langt i alla fall..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
http://www.garaget.org/?car=201219" onclick="window.open(this.href);return false;Silverboy wrote:Kanske inte en dum idé.. pallar lådorna från Opel effekten?
Kylsystemet är bra konstruerad?
Avgas åt fel håll enda nackdelen så langt i alla fall..
Han körde ~450 häst och Opels R25 växellåda, men håller inte för mycket mer. Dock var det på strippen, bankörning är ju lite snällare.
Lådan byttes senare ut mot BMW ZF.
Re: 4cyl motor för 450whp?
Hittar ju inte ett ondt ord om B2x4 motorn.. vad er INTE bra med dom?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
4G63 kanske? Brukar inte kosta så mycket att köpa en komplett motor. "6-bults" motorn från tidiga galant är kraftigare byggd än "7-bults" maskinen som sitter i Evo 1-3. Så det är ganska vanligt att folk som ska ha mycket effekt utgår från en sån istället. Men det finns många som åker runt med 500hk i evo-maskinen så den funkar bra den med om den är byggd rätt.
Fördelar:
Finns gott om eftermarknadsdelar till bra pris i staterna.
Avgaset hamnar på rätt sida
Finns färdigt torrsump-kit.
Nackdelar:
Orkar inte med nå mycket effekt alls med orginal botten. Så smidda kolvar+stakar är ett måste.
Finns ingen bra bolton låda vad jag vet. Mitsibushi Starion har 4G63 och är rwd men dom är ovanliga och lådorna verkar inte särskilt bra heller. Så det bästa är nog att få en ZF-låda omsvetsad.
Termostathuset hamnar bak mot torpeden. Men det går ju att bygga om.
Har själv en Evo 3 som ska mappas nästa helg. Hoppas på 500hk i motorn med bra körbarhet och hållbarhet. Har smidd botten, vassare kammar och precision turbo.
Men jag tror att saabs B2x4 blir svårslagen gällande inköpspris/prestanda. Speciellt när man kan köra mycket effekt oöppnad.
Fördelar:
Finns gott om eftermarknadsdelar till bra pris i staterna.
Avgaset hamnar på rätt sida
Finns färdigt torrsump-kit.
Nackdelar:
Orkar inte med nå mycket effekt alls med orginal botten. Så smidda kolvar+stakar är ett måste.
Finns ingen bra bolton låda vad jag vet. Mitsibushi Starion har 4G63 och är rwd men dom är ovanliga och lådorna verkar inte särskilt bra heller. Så det bästa är nog att få en ZF-låda omsvetsad.
Termostathuset hamnar bak mot torpeden. Men det går ju att bygga om.
Har själv en Evo 3 som ska mappas nästa helg. Hoppas på 500hk i motorn med bra körbarhet och hållbarhet. Har smidd botten, vassare kammar och precision turbo.
Men jag tror att saabs B2x4 blir svårslagen gällande inköpspris/prestanda. Speciellt när man kan köra mycket effekt oöppnad.
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Re: 4cyl motor för 450whp?
Takk for tips
Ser at på SAAB motorn så går innsuget og turbo åt fel håll.. eller fins olika varianter från 900 och 9000?
Vad betyder NG i 900 sammanhang?
Ser at på SAAB motorn så går innsuget og turbo åt fel håll.. eller fins olika varianter från 900 och 9000?
Vad betyder NG i 900 sammanhang?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
Ja, insug och turbo blir omvänt på saab-motorerna.Silverboy wrote:Takk for tips
Ser at på SAAB motorn så går innsuget og turbo åt fel håll.. eller fins olika varianter från 900 och 9000?
Vad betyder NG i 900 sammanhang?
NG betyder New-Generation och kan liknas med BMWs E30 och E36.
NG = New-Generation (1993-1998)
OG = Old-Generation (1978-1993)
Re: 4cyl motor för 450whp?
Ok. Blir lite mer custom da. Er innsuget symmetriskt? Så det går att kappa runners och snu?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
Kan da ikke gi opp M20?
Re: 4cyl motor för 450whp?
Skal ikke inn i E30'n m20 ' n får seg en overhaling for mange nye år i touringen
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
Perfekt, hva er det du skal smi sammen nå?Silverboy wrote:Skal ikke inn i E30'n m20 ' n får seg en overhaling for mange nye år i touringen
Re: 4cyl motor för 450whp?
Caterham er planen.
Får først får sammen M20 ' n.
Får først får sammen M20 ' n.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
Hehe, ser vel ikke helt behovet for 400whp+ da
Galskap på en god måte!
Galskap på en god måte!