525i -90 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

525i -90 Turbo

Post by BeEmVe »

INFO

Bilen:
BMW 525i -90 e34
M20B25 = 170hk
5vxl manuell
Färg: Islandsgrönmetallic
Inredning: Grå/tyg


Motor:
Original styrsystem
M3 3.0 spridare
3mm MLS Topppackning
ARP Toppbult
KKK K14 Turbo (liten) (Nyrenoverad)
PPF M20 turbogrenrör
38mm dump (återcirkulerande)
Progressiv BTR 1-1.4
535 lmm
Helt ny koppling (tryckplatta, lamell, urtrampningslager)
Helt ny renoverad originaltopp (inte kört en meter)
IC från motornord (stor)
Boostcontroll i cupèn
Laddtryck, Oljetryck-mätare från dahlhems
Oljekyl (ca 8 rader)
Oljefilteradapter

Hjul:
JP-Fälgar 225/45 17"


En bild på hur bilen ser ut.. kommer nog se likadan ut efter projektets slut också, förutom lamporna som ska byta väldigt snart och alla cromade lister ska bli svarta,men prio 1 är alltid motorn :P

http://i179.photobucket.com/albums/w293/krumeluren/DSC00057.jpg
Last edited by BeEmVe on 09 Jul 2007, 06:06, edited 13 times in total.
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

Har kommit en bit på vägen redan men jag tänkte att de kunde vara kul och slänga upp en projekttråd.

De som jag inte har än av detta är BTR, lmm och tryckplattan.. men BTR är beställt idag :P


Här e lite bilder på motorn som den ser ut nu.. den e nästan klar, bara lite småsaker kvar att göra på den..
http://i179.photobucket.com/albums/w293/krumeluren/DSC00052.jpg
http://i179.photobucket.com/albums/w293/krumeluren/DSC00046.jpg
Last edited by BeEmVe on 21 May 2007, 11:57, edited 1 time in total.
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

Kanske ska köpa en bakvagn, diff från en e34 M5 -89..

Någon som vet om det passar bolt on?
eller inte, i så fall vilka mod måste man göra för att få det att passa

Mvh
Last edited by BeEmVe on 01 Feb 2007, 19:25, edited 2 times in total.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Vad är en K14 turbo för en? räcker till?

Sitter på?
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

vet inte vilken bil den sitter på men den e väldigt liten och räcker max till kanske 300hk
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ser ju jävligt bra ut det där :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

tack :D

Men de e mycket kvar innan bilen går :P
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

ser mycket bra ut :) se till att få ihop den nu så vi kan ut och åka
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

hehe.. mm. då e de nog dags för dig att få tummen ur röven och börja på ditt bygge :lol:
Last edited by BeEmVe on 11 Feb 2007, 10:59, edited 2 times in total.
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

någon som vet om det spelar någon roll vilken av anslutningarna på turbon som är returen?

hoppas på att det är den ovala anslutningen eftersom det är den ända jag kan rikta neråt.. :wink:
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ja det spelar roll!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

oki :P
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

har stött på lite problem idag..

Måste man använda kallstartsventilen och ingångarna på sidan av spjällhuset eller kan man plugga igen allt?

Utgången som sitter på högersidan av spjällhuset har jag för mig är till bromsservot, och den måste jag väl ha kvar

någon som kan hjälpa?
Last edited by BeEmVe on 07 Apr 2007, 21:56, edited 3 times in total.
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

ingen??
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

De två på högersidan, dvs närmast torpeden är till bromsservot, de två som pekar bakåt är till förvärmningen av spjället, den stora längre fram är till tomgångsmotorn!
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

aha ok :)

men måste jag ha allt detta? antar att jag måste ha servot inkopplat och tomgångsmotorn, men förvärmningen av spjället? kan jag plugga de?

jag kommer ju inte använda mig av insugsbälgen och därför vill jag ha så lite anslutningar i tryckrören som möjligt.
eller vad tycker ni?

mvh
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Förvärmningen är ju vattenledningar så de har ingen anslutning på gummibälgen. Dessa kan alltså sitta kvar.
Post Reply