M30 Turbo
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
M30 Turbo
Tjena på er, har lite frågor ang en turbo konvertering samt renovering. Toppbultarna tänkte jag köra 12.9 blocket oringat. Men frågan är ramlager och stakarna ska jag gå upp i klass på dom bultarna eller fungerar orginal. Det ska inte bli någon monster motor med xxx antal kilo i insuget och kommer inte att varvas mer än 6,6500. Tacksam för svar.
Robert Elg
Re: M30 Turbo
Kör cooperring och arp till toppen istället.
Har arp för Ramlager tillsalu om du vill ha, jag ska köra mer vrid och inhandlar därför en stödgördel.
Har arp för Ramlager tillsalu om du vill ha, jag ska köra mer vrid och inhandlar därför en stödgördel.
Re: M30 Turbo
Nu är ju blocket oringat redan, och toppdeckat så det blir oringat. Men ARP varför är det bättre än 12.9 pinnskruv har för mig att det är den starkaste kvalité n på vanliga stål bult, men sen finns det ju titan osv. Men nu var det inte frågan ,utan i fall det finns någon anledning att byta orginal bultarna i botten eller inte.
Robert Elg
Re: M30 Turbo
ARP är ännu hårdare än 12,9 tror jag läst att ARP är typ 18,9 eller liknande i kvalite sen är arp bättre än 12,9 fär arp sträcker sig inte som en 12,9 skruv kan göra. Bara svar på din fråga. Vad är de för kvalité på org skruvarna i bottendelen?Hooken wrote:Nu är ju blocket oringat redan, och toppdeckat så det blir oringat. Men ARP varför är det bättre än 12.9 pinnskruv har för mig att det är den starkaste kvalité n på vanliga stål bult, men sen finns det ju titan osv. Men nu var det inte frågan ,utan i fall det finns någon anledning att byta orginal bultarna i botten eller inte.
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Re: M30 Turbo
10,9 är bultarna till ramlagren. M10 1,25 eller 1,5 stigning. Men tänkte att det blir stabilare med en pinnskruv som en bult dras på så gängorna i blocket inte stressas så mycket.
Robert Elg
Re: M30 Turbo
ARP är också pinnbult.Hooken wrote:10,9 är bultarna till ramlagren. M10 1,25 eller 1,5 stigning. Men tänkte att det blir stabilare med en pinnskruv som en bult dras på så gängorna i blocket inte stressas så mycket.
David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: M30 Turbo
jag kört m30 med arp och oringat i bänken, packningen höll inte för 500whp. vad det beror på är osäkert, men mappningen var safe som fan. cooperring is the shit
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: M30 Turbo
Min gamla m30 gick med över 600whp i många år med o-ring. Den gick även en hälg utan o-ringar i spåren på ungefär 500whp, så du har haft nåt som har varit fel nånstans...
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M30 Turbo
1000nm 2,2bar med cooperring och arp, rullat över 4 år.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.