M30 Turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Hooken
Posts: 40
Joined: 07 Aug 2014, 18:37
Location: vingåker

M30 Turbo

Post by Hooken »

Tjena på er, har lite frågor ang en turbo konvertering samt renovering. Toppbultarna tänkte jag köra 12.9 blocket oringat. Men frågan är ramlager och stakarna ska jag gå upp i klass på dom bultarna eller fungerar orginal. Det ska inte bli någon monster motor med xxx antal kilo i insuget och kommer inte att varvas mer än 6,6500. Tacksam för svar.
Robert Elg
Sunn
Posts: 172
Joined: 17 Feb 2013, 15:10
Location: Örebro

Re: M30 Turbo

Post by Sunn »

Kör cooperring och arp till toppen istället.
Har arp för Ramlager tillsalu om du vill ha, jag ska köra mer vrid och inhandlar därför en stödgördel.
Hooken
Posts: 40
Joined: 07 Aug 2014, 18:37
Location: vingåker

Re: M30 Turbo

Post by Hooken »

Nu är ju blocket oringat redan, och toppdeckat så det blir oringat. Men ARP varför är det bättre än 12.9 pinnskruv har för mig att det är den starkaste kvalité n på vanliga stål bult, men sen finns det ju titan osv. Men nu var det inte frågan ,utan i fall det finns någon anledning att byta orginal bultarna i botten eller inte.
Robert Elg
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: M30 Turbo

Post by TheLeaf »

Hooken wrote:Nu är ju blocket oringat redan, och toppdeckat så det blir oringat. Men ARP varför är det bättre än 12.9 pinnskruv har för mig att det är den starkaste kvalité n på vanliga stål bult, men sen finns det ju titan osv. Men nu var det inte frågan ,utan i fall det finns någon anledning att byta orginal bultarna i botten eller inte.
ARP är ännu hårdare än 12,9 tror jag läst att ARP är typ 18,9 eller liknande i kvalite sen är arp bättre än 12,9 fär arp sträcker sig inte som en 12,9 skruv kan göra. Bara svar på din fråga. Vad är de för kvalité på org skruvarna i bottendelen?
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Hooken
Posts: 40
Joined: 07 Aug 2014, 18:37
Location: vingåker

Re: M30 Turbo

Post by Hooken »

10,9 är bultarna till ramlagren. M10 1,25 eller 1,5 stigning. Men tänkte att det blir stabilare med en pinnskruv som en bult dras på så gängorna i blocket inte stressas så mycket.
Robert Elg
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Re: M30 Turbo

Post by Mr EmCom »

Hooken wrote:10,9 är bultarna till ramlagren. M10 1,25 eller 1,5 stigning. Men tänkte att det blir stabilare med en pinnskruv som en bult dras på så gängorna i blocket inte stressas så mycket.
ARP är också pinnbult.
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: M30 Turbo

Post by Carlsson »

jag kör 12.9 bult i toppen och oringat sen original resten av bultarna och har bromsat 644whp 780wnm
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Hooken
Posts: 40
Joined: 07 Aug 2014, 18:37
Location: vingåker

Re: M30 Turbo

Post by Hooken »

Exakt ett sådant svar jag var ute efter .
Robert Elg
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: M30 Turbo

Post by dre racing@ »

jag kört m30 med arp och oringat i bänken, packningen höll inte för 500whp. vad det beror på är osäkert, men mappningen var safe som fan. cooperring is the shit
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: M30 Turbo

Post by Joachim »

Min gamla m30 gick med över 600whp i många år med o-ring. Den gick även en hälg utan o-ringar i spåren på ungefär 500whp, så du har haft nåt som har varit fel nånstans...
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M30 Turbo

Post by cerveza »

1000nm 2,2bar med cooperring och arp, rullat över 4 år.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Post Reply