Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Jag har monterat 540 bromsservo och cylinder i min E30.
Idag när jag var ute och provkörde så låser fanskapet bakbromsarna före frambromsarna
Jag har kopplat frambromsarna till bakre anslutningen på cylinder samt satt ett T-kors.
Främre anslutningen går till bakbromsarna. Reduceringsventilen sitter kvar också.
Dvs så jag läst att andra kopplat men för mig fungerar det inte?
Främre anslutningen har ju också en större nippel..
Kan det bero på att jag kör samma dimension på bromsrören fram/bak fast främre anslutningen är "grövre"?
Idag när jag var ute och provkörde så låser fanskapet bakbromsarna före frambromsarna
Jag har kopplat frambromsarna till bakre anslutningen på cylinder samt satt ett T-kors.
Främre anslutningen går till bakbromsarna. Reduceringsventilen sitter kvar också.
Dvs så jag läst att andra kopplat men för mig fungerar det inte?
Främre anslutningen har ju också en större nippel..
Kan det bero på att jag kör samma dimension på bromsrören fram/bak fast främre anslutningen är "grövre"?
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Vad har du för huvudbromscylinder - är den också från 540i? Menar du E34 540i eller E39 540i? Vissa huvudbromscylindrar har två olika storlekar vill jag minnas.
Vad har du för bromsar (bromsskivor och bromsok dvs storlek på bromskolven) fram och bak?
Reduceringsventilen följer ju trycker upp till 25 bar (k=1 i den räta linjens ekvation), därefter är den linjär men med ett k-värde < 1. Den reducerar trycket en hel del, är tex intrycket 100 bar så är bara uttrycket 60 bar.
Så om den låser bak först måste det ju vara lite knas med bromsbalansen, eller ett helt uppfuckad chassi
Vad har du för bromsar (bromsskivor och bromsok dvs storlek på bromskolven) fram och bak?
Reduceringsventilen följer ju trycker upp till 25 bar (k=1 i den räta linjens ekvation), därefter är den linjär men med ett k-värde < 1. Den reducerar trycket en hel del, är tex intrycket 100 bar så är bara uttrycket 60 bar.
Så om den låser bak först måste det ju vara lite knas med bromsbalansen, eller ett helt uppfuckad chassi
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Huvudcylinder är från 540 E34.
Bilen fick godkända bromsvärden idag på bilprovningen.
Och den låser inte bakhjulen först, den låser alla 4 samtidigt så det är därför det känns som arslet kommer men det är hela bilen som snurrar istället
Bilen fick godkända bromsvärden idag på bilprovningen.
Och den låser inte bakhjulen först, den låser alla 4 samtidigt så det är därför det känns som arslet kommer men det är hela bilen som snurrar istället
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Ok, då var det alltså inte riktigt som du beskrev det tidigare alltså?Nox wrote:Huvudcylinder är från 540 E34.
Bilen fick godkända bromsvärden idag på bilprovningen.
Och den låser inte bakhjulen först, den låser alla 4 samtidigt så det är därför det känns som arslet kommer men det är hela bilen som snurrar istället
Nox wrote: Idag när jag var ute och provkörde så låser fanskapet bakbromsarna före frambromsarna
Oavsett så ska inte bakbromsarna låsa före eller samtidigt som frambromsarna, precis som du säger. Och upplever
Ska ta mig en snabbtitt på huvudbromscylindern.
Eller vet du mer om den? Kolvdiameter/kolvdiametrar?
Och vilka bromsar har du fram/bak? Bromsskivor och bromsok (och dess kolvdiameter)?
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Lite shaky uppgifter men det verkar som det fanns två BMC'er till E34 540i
Upp till 09/1993
Verkar vara en enda diameter på 25.4 mm inuti.
Från och med 09/1993 och framåt
Verkar vara två diametrar inuti, en på 25.4 mm och den andra på 20.64 mm.
Intressant att veta vilken BMC av dessa du har. Samt såklart övriga dimensioner på bromssystemet som nämnts innan.
Upp till 09/1993
Verkar vara en enda diameter på 25.4 mm inuti.
Från och med 09/1993 och framåt
Verkar vara två diametrar inuti, en på 25.4 mm och den andra på 20.64 mm.
Intressant att veta vilken BMC av dessa du har. Samt såklart övriga dimensioner på bromssystemet som nämnts innan.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Här kommer en baseline som vi kan använda som referens, en "good known baseline". Är alltså uppgifter från en standard E30 323i -85 med samma brake proportional valve som du har (och inget ABS).
BMC : 20.64 mm
Kolvdiameter fram : 48 mm
Kolvdiameter bak : 33 mm
Skivdiameter fram : 260 mm
Skivdiameter bak : 258 mm
BMC : 20.64 mm
Kolvdiameter fram : 48 mm
Kolvdiameter bak : 33 mm
Skivdiameter fram : 260 mm
Skivdiameter bak : 258 mm
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Och fungerade exakt samma uppsättning finfint innan du bytte BMC? Isåfall, vilken BMC hade du innan? Om inte, vilken uppsättning/konfiguration var den sista fungerande?
EDIT : Inkopplingen verkar helt normal, man brukar koppla frambromsarna till den primära kolven (närmast bromspedalen) och bakbromsarna till den sekundära kolven (den längst ifrån bromspedalen). Källan för detta var boken Brake Handbook av Fred Puhn.
EDIT : Naturligtvis har BMW gjort tvärtom på just denna bilden (E34 518i). Fast det kan kanske bero på kombination av två olika kolvstorlekar i BMC och övrig bromsdimensionering. Ska ta en titt på hur det var kopplat på min E30 323i.
EDIT : Ja, det var likadant på min E30 323i -85. Primära kolven (närmast bromspedalen) hanterar bakbromsarna medans den sekundära kolven (längst ifrån bromspedalen) hanterar frambromsarna.
EDIT : Inkopplingen verkar helt normal, man brukar koppla frambromsarna till den primära kolven (närmast bromspedalen) och bakbromsarna till den sekundära kolven (den längst ifrån bromspedalen). Källan för detta var boken Brake Handbook av Fred Puhn.
EDIT : Naturligtvis har BMW gjort tvärtom på just denna bilden (E34 518i). Fast det kan kanske bero på kombination av två olika kolvstorlekar i BMC och övrig bromsdimensionering. Ska ta en titt på hur det var kopplat på min E30 323i.
EDIT : Ja, det var likadant på min E30 323i -85. Primära kolven (närmast bromspedalen) hanterar bakbromsarna medans den sekundära kolven (längst ifrån bromspedalen) hanterar frambromsarna.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Aha! Läser en gång till och du skriver att ett av uttagen har en större nippel!
Gissar på att du har en M12x1 och en M10x1 nippel?
Då har du den senare varianten av BMC'n, 1 162 915 och den som jag förmodar har olika diametrar på sin primära och sekundära kolv (20.64 vs 25.4 mm).
Gissningsvis är den den sekundära kolven som har 20.64 mm (för att skapa högre tryck på frambromsarna - då BMW verkar koppla frambromsarna till den sekundära kolven), och den primära kolven har 25.4 mm.
Så om original är dimensionerat till att ha 20.64 mm kolven till frambromsarna och 25.4 mm kolven till bakbromsarna, iallafall på en E34 540i.
Men frågan är om din inkoppling är rätt. Troligtvis har du kopplat den lilla sekundära kolven 20.64 mm till bakbromsarna, och den stora primära kolven till frambromsarna. Det gör ju att bakbromsarnas bromsledningar får ett större tryck i sig (och kolven pressars hårdare mot bromsskivan) än om de varit kopplade till den stora primära kolven.
För att få rätt på det här behövs uppgifter om hur de hade det kopplat innan. Vad använde du då för BMC?
Gissar på att du har en M12x1 och en M10x1 nippel?
Då har du den senare varianten av BMC'n, 1 162 915 och den som jag förmodar har olika diametrar på sin primära och sekundära kolv (20.64 vs 25.4 mm).
Gissningsvis är den den sekundära kolven som har 20.64 mm (för att skapa högre tryck på frambromsarna - då BMW verkar koppla frambromsarna till den sekundära kolven), och den primära kolven har 25.4 mm.
Så om original är dimensionerat till att ha 20.64 mm kolven till frambromsarna och 25.4 mm kolven till bakbromsarna, iallafall på en E34 540i.
Men frågan är om din inkoppling är rätt. Troligtvis har du kopplat den lilla sekundära kolven 20.64 mm till bakbromsarna, och den stora primära kolven till frambromsarna. Det gör ju att bakbromsarnas bromsledningar får ett större tryck i sig (och kolven pressars hårdare mot bromsskivan) än om de varit kopplade till den stora primära kolven.
För att få rätt på det här behövs uppgifter om hur de hade det kopplat innan. Vad använde du då för BMC?
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Såg av en slump igår att på huvudbromscylindern från min gamla E30 325ik -88 så står det faktiskt "fram" och "bak" markerat.
Naturligtvis är det märkt tvärtom, dvs som boken Brake Handbook av Fred Puhn beskriver.
Alltså primary fram och secondary bak.
Nu vet jag inte hur det egentligen var kopplat, bara för att det är ingjutet i godset så behöver ju inte BMW följa detta. Dessutom hade min E30 325ik -88 ABS, något som de två ovanstående exemplen (E34 518i och E30 323i) inte hade.
Naturligtvis är det märkt tvärtom, dvs som boken Brake Handbook av Fred Puhn beskriver.
Alltså primary fram och secondary bak.
Nu vet jag inte hur det egentligen var kopplat, bara för att det är ingjutet i godset så behöver ju inte BMW följa detta. Dessutom hade min E30 325ik -88 ABS, något som de två ovanstående exemplen (E34 518i och E30 323i) inte hade.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Ojj va mycket info du letat fram
Tackar och bockar för det! Även fast jag inte vart inne på några dagar
Hela bromssystemet är standard E30 325 fast med en Huvudcylinder och servobomb från Bmw 540 E34 som är monterat på torpedväggen.
Stämmer också att det är M12x1 på främre och M10x1 på bakre på 540 cylindern.
Bilen fick 2.2 fram och 1.3 bak i bromsbänken hos bilprovningen så det är ju godkänt men det känns fortfarande "onormalt" när bromsar hårt.
Alltså. Innan satt det ett helt original E30 325 bromssystem med original BMC och bromsok fram och bak.
Nu sitter det original bromsok fram och bak fast med en BMC från en Bmw 540 E34 med M12x1 och M10x1 anslutning
Värt att nämna är ju att M12x1 anslutningen är anpassat för ett bromsrör med grövre diameter än vad jag använder, så det blir ju en förminskning där också, vilket borde leda till högre tryck i rören?
Pratat med polaren nyss som hade samma problem med hans E30 med M60 och 540BMC. Han fick skifta anslutningarna, dvs M12x1 till frambromsarna och M10x1 till bakbromsarna.
Ska testa skifta i helgen och återkommer med resultat.
Tackar och bockar för det! Även fast jag inte vart inne på några dagar
Hela bromssystemet är standard E30 325 fast med en Huvudcylinder och servobomb från Bmw 540 E34 som är monterat på torpedväggen.
Stämmer också att det är M12x1 på främre och M10x1 på bakre på 540 cylindern.
Bilen fick 2.2 fram och 1.3 bak i bromsbänken hos bilprovningen så det är ju godkänt men det känns fortfarande "onormalt" när bromsar hårt.
Alltså. Innan satt det ett helt original E30 325 bromssystem med original BMC och bromsok fram och bak.
Nu sitter det original bromsok fram och bak fast med en BMC från en Bmw 540 E34 med M12x1 och M10x1 anslutning
Värt att nämna är ju att M12x1 anslutningen är anpassat för ett bromsrör med grövre diameter än vad jag använder, så det blir ju en förminskning där också, vilket borde leda till högre tryck i rören?
Pratat med polaren nyss som hade samma problem med hans E30 med M60 och 540BMC. Han fick skifta anslutningarna, dvs M12x1 till frambromsarna och M10x1 till bakbromsarna.
Ska testa skifta i helgen och återkommer med resultat.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Jodå, här kommer massor med info - får ju vara lite action ju!
Ok, kollar man på en helt vanlig E30 325i så verkar det sitta en BMC med 22.20/17.46 mm kolvar
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=25" onclick="window.open(this.href);return false;
Och gissningsvis (lite baserat på bilden ovan från min gamla 325ik) så är den primära 22.20 kopplat fram och sekundära 17.46 kopplat bak.
Och du har kopplat iallafall likadant, dvs primära till fram och sekundära till bak.
Om nu ditt nya 540 BMC har 25.4 som primär och 20.64 som sekundär så borde det ju inte bli för stora skillnader.
Areakvoten mellan den stora och lilla kolven i en BMC är ungefär lika.
Kvoten för 325i är 1.62 (22.2^2 / 17.46^2) och kvoten för 540i är 1.51 (25.4^2 / 20.64^2).
Så kopplar du rätt så skalar du bara upp kolvareorna inne i BMC och bibehåller deras inbördes förhållande någorlunda korrekt.
Men alltså, räknade inte på detta innan ni kopplade in!?! Tittade ni inte ens på vilka bromsrör som var kopplade till vad på brake master cylinder?
Det som behövs är svar på följande:
1) Innan bytet, hade du en BMC med storlekarna 22.2 mm och 17.46 mm?
2) Innan bytet, vilken krets (fram/bak) var kopplat till vilket uttag på BMC (22.2/17.46)?
3) Efter bytet, har du en BMC med storlerkarna 25.4 mm och 20.64 mm?
4) Efter bytet, vilken krets (fram/bak) är kopplat till vilket uttag på BMC (25.4/20.64)?
Ok, kollar man på en helt vanlig E30 325i så verkar det sitta en BMC med 22.20/17.46 mm kolvar
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=25" onclick="window.open(this.href);return false;
Och gissningsvis (lite baserat på bilden ovan från min gamla 325ik) så är den primära 22.20 kopplat fram och sekundära 17.46 kopplat bak.
Och du har kopplat iallafall likadant, dvs primära till fram och sekundära till bak.
Om nu ditt nya 540 BMC har 25.4 som primär och 20.64 som sekundär så borde det ju inte bli för stora skillnader.
Areakvoten mellan den stora och lilla kolven i en BMC är ungefär lika.
Kvoten för 325i är 1.62 (22.2^2 / 17.46^2) och kvoten för 540i är 1.51 (25.4^2 / 20.64^2).
Så kopplar du rätt så skalar du bara upp kolvareorna inne i BMC och bibehåller deras inbördes förhållande någorlunda korrekt.
Men alltså, räknade inte på detta innan ni kopplade in!?! Tittade ni inte ens på vilka bromsrör som var kopplade till vad på brake master cylinder?
Det som behövs är svar på följande:
1) Innan bytet, hade du en BMC med storlekarna 22.2 mm och 17.46 mm?
2) Innan bytet, vilken krets (fram/bak) var kopplat till vilket uttag på BMC (22.2/17.46)?
3) Efter bytet, har du en BMC med storlerkarna 25.4 mm och 20.64 mm?
4) Efter bytet, vilken krets (fram/bak) är kopplat till vilket uttag på BMC (25.4/20.64)?
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
Nej jag räknade inte för polarn hade fått mitt bromsservo med BMC för jag skulle bygga M60 i bilen men det sket sig.
Sen när jag skulle smälla ihop allt igen så hade jag ett 540servo med tillörande BMC på hyllan sen tidigare som jag köpt på mig så använde det.
1: Förmodligen
2: Frambromsar kopplade till bakre anslutningan, dvs 17.46 och bakbromsar till främre 22.2
3: Vet ej
4: Det är det jag inte vet.
Så här va det innan:
Och såhär har jag kopplat det nu:
Sen när jag skulle smälla ihop allt igen så hade jag ett 540servo med tillörande BMC på hyllan sen tidigare som jag köpt på mig så använde det.
1: Förmodligen
2: Frambromsar kopplade till bakre anslutningan, dvs 17.46 och bakbromsar till främre 22.2
3: Vet ej
4: Det är det jag inte vet.
Så här va det innan:
Och såhär har jag kopplat det nu:
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bromsproblem med 540bromscylinder i E30
På bilden har du ritat tvärtom.Nox wrote: 2: Frambromsar kopplade till bakre anslutningan, dvs 17.46 och bakbromsar till främre 22.2
Bakre anslutning (aka primära kolven) är med största sannolikhet 22.2 mm.
Främre anslutning (aka sekundära kolven) är med största sannolikhet 17.46 mm.
Iallafall så går jag på hur du markerat på bilden - vilket verkar korrekt.
Det ser iallafall rätt ut, bak är iallafall kopplat till det som är ingjutet att vara bak (hintern) och fram är iallafall kopplat till det som är ingjutet att vara fram (vorn).Nox wrote: Och såhär har jag kopplat det nu:
Fast frågan är ju hur stora kolvarna är för sekundära (hintern) och primära (vorn). På de flesta brukar det faktiskt stå.
Står det inga nummer alls på huvudbromscylindern?
E30 323i -85 : 100% track day car