varm M20B25 "dör" över 2500 varv?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
varm M20B25 "dör" över 2500 varv?
Har ett märkligt problem med min M20B25. Har Z45 kamm och annan vev men ingen turbo och går med original styrbox, har funkat klockrent fram tills nu:
När bilen är kall går den att gasa upp utan problem men verkar som att när den blivit varm och man stått still vid t ex. ett rödljus så vill den inte gå högre än till 2500 varv typ. Därefter sjunker den ner till tomgång med ett ryck (verkar inte som att den tänder alls däremellan) och man får börja gasa igen.
Har fått samma problem senaste två turerna med bilen, första gången räckte det med en omstart så funka allt normalt igen. Hann inte prova andra gången idag. Kan de va kamaxelgivaren? Men verkar skumt att den påverkas av hur varm bilen är/bilen står stilla? Bränsle tillförsel?
Mvh,
När bilen är kall går den att gasa upp utan problem men verkar som att när den blivit varm och man stått still vid t ex. ett rödljus så vill den inte gå högre än till 2500 varv typ. Därefter sjunker den ner till tomgång med ett ryck (verkar inte som att den tänder alls däremellan) och man får börja gasa igen.
Har fått samma problem senaste två turerna med bilen, första gången räckte det med en omstart så funka allt normalt igen. Hann inte prova andra gången idag. Kan de va kamaxelgivaren? Men verkar skumt att den påverkas av hur varm bilen är/bilen står stilla? Bränsle tillförsel?
Mvh,
Glider E30 Touring -89 M20B27
Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?
Kan ju alltid prova men den är bytt i vintras till en msd blaster 2Carlsson wrote:Testa byt tändspole
Glider E30 Touring -89 M20B27
Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?
Liten uppdatering nu då jag kört lite mer o testat och de uppstår varje gång. Inga problem så länge bilen är kall, när den blivit varm kan man fortfarande segdra den upp i varv. Däremot försöker man acca lite snabbare så blöddrar den ner till tomgång, gör man de upprepade försök så vill den tillslut inte högre än 1000 varv och har ingen kraft alls.
Startar man sen om den funkar den fint igen, går bra med 2-3 "hårda" accelerationer sen börjar den igen dö vid 2500 varv för att vid upprepade försök helt sura ner sig. Går dock hyffsat att segdra den fortfarande.
Provade stå i friläge och gasa lite, går då bra att dra upp den till 6000+ varv men går man av gasen då och försöker igen pumpa lite medans varven sjunker så blöddrar den bara till svar och kan inte mer än stanna upp fallandet av varven tills den når tomgång igen.
Hjälp tack!
Ska testa koppla loss batteriet och låta den nollställa sig om det är mjukvaran som ställt till nått.
Startar man sen om den funkar den fint igen, går bra med 2-3 "hårda" accelerationer sen börjar den igen dö vid 2500 varv för att vid upprepade försök helt sura ner sig. Går dock hyffsat att segdra den fortfarande.
Provade stå i friläge och gasa lite, går då bra att dra upp den till 6000+ varv men går man av gasen då och försöker igen pumpa lite medans varven sjunker så blöddrar den bara till svar och kan inte mer än stanna upp fallandet av varven tills den når tomgång igen.
Hjälp tack!
Ska testa koppla loss batteriet och låta den nollställa sig om det är mjukvaran som ställt till nått.
Glider E30 Touring -89 M20B27
Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?
Jag tror på triggergivare men du kan ju koppla på en tändinställningslampa så ser du om de e soppan eller gnistan som försvinner
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?
Hett tips är triggerhjulet, troligtvis börjar det vobbla när det är varmt & då försvinner vevaxelgivarens signal.
Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?
Problemet kvarstår. Provat byta tändspole och kontrollerat triggerhjulet men ingen skillnad. Fler förslag? Kan man köra med b20 box på en b25a? Har en liggandes som jag skulle vilja prova med.
Andra förslag?
Andra förslag?
Glider E30 Touring -89 M20B27
Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?
Följer upp min tråd här!
Lämnade in den hos Per Larssons verkstad för felsökning och där konstatera dem att det var soppapumpen som bråkade. Var en walbro som gick varm och ville inte leverera jämt tryck. Så nu har jag installerat en deatschwerk pump och den går som en klocka igen!
Lämnade in den hos Per Larssons verkstad för felsökning och där konstatera dem att det var soppapumpen som bråkade. Var en walbro som gick varm och ville inte leverera jämt tryck. Så nu har jag installerat en deatschwerk pump och den går som en klocka igen!
Glider E30 Touring -89 M20B27