varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Post by Keepan »

Har ett märkligt problem med min M20B25. Har Z45 kamm och annan vev men ingen turbo och går med original styrbox, har funkat klockrent fram tills nu:

När bilen är kall går den att gasa upp utan problem men verkar som att när den blivit varm och man stått still vid t ex. ett rödljus så vill den inte gå högre än till 2500 varv typ. Därefter sjunker den ner till tomgång med ett ryck (verkar inte som att den tänder alls däremellan) och man får börja gasa igen.

Har fått samma problem senaste två turerna med bilen, första gången räckte det med en omstart så funka allt normalt igen. Hann inte prova andra gången idag. Kan de va kamaxelgivaren? Men verkar skumt att den påverkas av hur varm bilen är/bilen står stilla? Bränsle tillförsel?

Mvh,
Glider E30 Touring -89 M20B27
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Post by Carlsson »

Testa byt tändspole
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Post by Keepan »

Carlsson wrote:Testa byt tändspole
Kan ju alltid prova men den är bytt i vintras till en msd blaster 2
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Post by Keepan »

Liten uppdatering nu då jag kört lite mer o testat och de uppstår varje gång. Inga problem så länge bilen är kall, när den blivit varm kan man fortfarande segdra den upp i varv. Däremot försöker man acca lite snabbare så blöddrar den ner till tomgång, gör man de upprepade försök så vill den tillslut inte högre än 1000 varv och har ingen kraft alls.

Startar man sen om den funkar den fint igen, går bra med 2-3 "hårda" accelerationer sen börjar den igen dö vid 2500 varv för att vid upprepade försök helt sura ner sig. Går dock hyffsat att segdra den fortfarande.

Provade stå i friläge och gasa lite, går då bra att dra upp den till 6000+ varv men går man av gasen då och försöker igen pumpa lite medans varven sjunker så blöddrar den bara till svar och kan inte mer än stanna upp fallandet av varven tills den når tomgång igen.

Hjälp tack!
Ska testa koppla loss batteriet och låta den nollställa sig om det är mjukvaran som ställt till nått.
Glider E30 Touring -89 M20B27
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Post by Doktorn »

Jag tror på triggergivare men du kan ju koppla på en tändinställningslampa så ser du om de e soppan eller gnistan som försvinner
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Post by Blown M5 »

Hett tips är triggerhjulet, troligtvis börjar det vobbla när det är varmt & då försvinner vevaxelgivarens signal.
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Post by Keepan »

Tack! Ska undersöka!
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Post by Keepan »

Problemet kvarstår. Provat byta tändspole och kontrollerat triggerhjulet men ingen skillnad. Fler förslag? Kan man köra med b20 box på en b25a? Har en liggandes som jag skulle vilja prova med.

Andra förslag?
Glider E30 Touring -89 M20B27
User avatar
Johanswe
Posts: 351
Joined: 17 Aug 2012, 18:07
Location: Stockholm

Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Post by Johanswe »

Kontrollerade triggerhjulet? Prova byt vevaxelgivaren
1111
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Post by Carlsson »

Msd är som megasquirt för vissa funkar det andra inte kasta skiten!!!!
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Re: varm M20B25 "dör" över 2500 varv?

Post by Keepan »

Följer upp min tråd här!

Lämnade in den hos Per Larssons verkstad för felsökning och där konstatera dem att det var soppapumpen som bråkade. Var en walbro som gick varm och ville inte leverera jämt tryck. Så nu har jag installerat en deatschwerk pump och den går som en klocka igen!
Glider E30 Touring -89 M20B27
Post Reply