Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKIN I!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKIN I!

Post by DSK08 »

Nu är det dags för en projekttråd även för mig!

Var och hämtade bilen utav Antegus här på forumet för ca 2 veckor sedan och bilen i fråga är en E30 Turbo M20B27 med extremt ovanligt widebodykit från Zender (M3 lookalike), med skärmar i glasfiber.

Börjar med att lägga upp nuvarande setup

Motor

M20B25 Block strokat till 2,7L med dieselvev
M20B20 Stakar
M20B25 Kat kolvar
M20B25 Topp PPFsvetsad, portad, planad och mirafräst
Z45 Turbo kam
M50B25iv ytterfjädrar
Nya vippor
Nya vevlager, kolvringar, ramlager
ARP bult ramlager
Viktat
Cooperring packning
Dan E Turbogrenrör
GT35 Kinaturbo
3" Downpipe
300x600 3" Intercooler
Dieselkylare med dubbla elfläktar
Dubbla öppna dumpar
988cc spridare
2x Walbro 255 pumpar
Catchtank
Ombyggd originalfuelrail
Ford tändsteg
Meqasquirt 1 Extra
Innovate LC-1 Bredbandslambda
HKS Wastegate
Screampipe

Chassi

Zender full widebodykit
D2 Coilovers
D2 Hydraulisk handbroms
2x Momo sportstolar
Stabstag bak
Rensad invändigt
Besiktigad och reggad med fullbur samt 2stolar
Justerbar camber
E36 Compact bakvagn (5bult)
E36 fjäderben fram (5bult)
325 Lamelldiff
ZF Diesellåda från E34
328 Kardan
2x2,5" avgas som går ut i 3" Japs

Mål 2013

Se över kylsystemet
Byta tändkablar
Få nuvarande setup att lira
Köra bana på Mantorp
Köra lite gata
[x] Införskaffa bättre sprut

Framtidsplaner

Dra om kablar osv snyggt samt snygga till i motorrum
Lacka de flesta delar under huven svart för en diskret look
[x] Bättre sprut
Precision Turbo
Fina klassiska splitfälgar
Byta ut diverse delar till kvalitetsgrejer från Precision samt PPF
Förhoppningsvis bygga smidd M50 i vinter..



Såhär såg hon ut när jag hämtade henne, överlycklig kille :mrgreen:

Image

Framme hemma i garaget efter 18mils färd..

Image
Last edited by DSK08 on 07 May 2015, 00:36, edited 14 times in total.
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo

Post by DSK08 »

Såhär ser det ut under huven just nu, ska snyggas till en del..

Image

Fick även fronten lackad inför Barkarbyträffen den 27:e så nu ser hon ut såhär 8)

Image

Bild från Barkarbyträffen

Image

Var även ute och rastade henne nu i lördags :D

Image

Dock så har bilen redan börjat strula.. Jag hämtade bilen den 25:e, den 26:e surade tändstiften ner sig för att bilen gick fett pga att den endast var grundmappad, den 27:e böt jag tändstift och då gick bilen på alla burkar igen men fick då värmeproblem istället... Den 3:e så justerade Claus på Turbocenter mappningen lite, men finns lite kvar att göra dock så fick jag bättre värden och bilen blöddrar/spikar inte längre, den 4:e surade stiften (förhoppningsvis) ner sig igen och bilen ville inte gå på alla burkar... Dock så har jag fortfarande värmeproblem.. Bilen smyger upp i temp sen när den ligger uppe på mitten och är varm så vill den smyga över efter ett tag, gör jag ett gaspådrag då på 2sek och får tryck i systemet så hoppar tempen ner igen, vevhusventen är full och behöver rensas, har lite klegg/kondens under oljepåfyllningslock och expansionskärlets vatten ser brunaktigt och grumligt ut samt att bilen drar sjuhelvetes massa olja och vatten.. Nu sitter jag och väntar på garage för att kunna lyfta topp och undersöka och håller tummarna för att det endast behövs efterdras eller att det är packningen och inte toppen som har gått, för en spricka borde jag ju inte få alltför lätt då toppen är ordentligt bearbetad enligt mig... Feedback uppskattas, over and out!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
e30-FREAK
Posts: 153
Joined: 06 Jul 2011, 00:30
Location: Stockholm

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo

Post by e30-FREAK »

Roligt o se att du piska rs4an i nynäs helgen som va :) såg ut att gå bra men vitryker lite mycket?
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo

Post by DSK08 »

e30-FREAK wrote:Roligt o se att du piska rs4an i nynäs helgen som va :) såg ut att gå bra men vitryker lite mycket?


Jo de va lite kul, att ja vänta in han i starten också bara för han klanta sig, men kul o höra! Jo den gör ju det vet inte om det är för den får för mkt e85 eller för att den drar vatten, kan ju vara turbo eller topplockspackning...
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
Performance
Posts: 217
Joined: 21 Sep 2012, 14:37
Location: STHLM

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo

Post by Performance »

DSK08 wrote:
e30-FREAK wrote:Roligt o se att du piska rs4an i nynäs helgen som va :) såg ut att gå bra men vitryker lite mycket?


Jo de va lite kul, att ja vänta in han i starten också bara för han klanta sig, men kul o höra! Jo den gör ju det vet inte om det är för den får för mkt e85 eller för att den drar vatten, kan ju vara turbo eller topplockspackning...


Tror det är din Topplockspackning som dragit, min drog vatten och olja och vitrök som fan..
hade massa klegg i vevhusventen oxå,
- Robert Bokefelt -

BMW 540i E34 1993
BMW 525i E34 Turbo 1990
Sigge019
Posts: 257
Joined: 18 Aug 2012, 09:10
Location: Örebro

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo

Post by Sigge019 »

Måste bara säga en sak - TOK FET e30 :) Goodluck med allting.
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo

Post by DSK08 »

Sigge019 wrote:Måste bara säga en sak - TOK FET e30 :) Goodluck med allting.


Hehe tackar, kul o höra! Förhoppningsvis så komptestas den och toppen lyfts imorn, om jag hinner.. :D Köpte på mig massa godis såsom Cooperring, ARP, Kamrem, Spännrulle, Oljefilter, Ramlager, Sotningssats osv igår..
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sigge019
Posts: 257
Joined: 18 Aug 2012, 09:10
Location: Örebro

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo

Post by Sigge019 »

alltid roligt & handla godis till bilen :) hoppas de går bra mé komptestet !
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo *UPDATE*

Post by DSK08 »

Efter en seg månad är det nu dags för en liten update!
Bilen står fortf med (troligtvis) trasig topplockspackning för jag har haft fullt upp med att flytta bilen, leta efter nytt garage, köpt ny bruksbil, jobb osv.. Men inom mycket snar framtid borde den vara up and running igen!

Har köpt lite godis iaf!

Image

Samt en liten bild på nya brukisen, 525 E34 med M52 topp och endast 19tusen mil på mätaren! BC coilovers, svart skinn, M5 fälgar osv, funkar att transporteras i iaf.. :roll:

Image
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
TornadoRed
Posts: 327
Joined: 20 Aug 2012, 14:28
Location: Växjö

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo *UPDATE*

Post by TornadoRed »

Snygg bil som fan.
Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver felsökning
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo *UPDATE*

Post by DSK08 »

TornadoRed wrote:Snygg bil som fan.
Tackar o bockar! :D
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Affus
Posts: 126
Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo *UPDATE*

Post by Affus »

Om e34:an är så fet som den ser ut på bilden kan du vara jävligt stolt :)
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo *STOR UPDATE*

Post by DSK08 »

Nu är det äntligen dags för en liten update!

I onsdags transporterade vi bilen till en polares garage för att börja riva toppen, efter 1,5timmes bök med biltrailern som vi inte hade någon vev till och när vi var ynka 3-4 cm ifrån att ha bilen helt på släpet så gick vajern till vinschen av o då bestämde vi oss för att lossa stötfångaren och bogsera bilen istället då vi inte skulle så långt.. Vi kommer fram och toppen rivs, vi upptäcker då att topplockspackningen inte hade gått men att ARPen till toppen satt ojämnt, alltså kan toppen ha legat ojämnt tillskruvad.. Vi lämnar toppen på planing och får tillbaka den på Torsdag, då sätts toppen ihop igen och görs redo för fredagsmeck.. På fredag efter att jag hade jobbat 17,5timmar på jobbet så var det bara att dra till garaget och skruva hela natten, bilen SKULLE igång! Vi rengör allt och sätter ihop allt igen, flushar motorn då det låg vatten kvar i oljan och olja kvar i vattnet, ut o varmkörde tillbaks till garaget, tömma olja/vatten och då såg det ut som att flushing oilen hade fått med sig alla avlagringar osv då den var helt kolsvart! Så vi bestämde oss för att skippa o flusha en andra gång och hällde i Castrol-oljan, ut o provkörde och bilen betedde sig riktigt bra oljetempen osv såg riktigt bra ut dock ville vattentempen fortfarande stiga lite så jag skulle köpa radiator cleaner och flusha kylsystemet för att få ut all olja i vattnet var tanken.. På vägen hem med bilen så går självklart en kylarslang så nu måste det också åtgärdas, men bilen ska fan lira och vara klar i veckan så förvänta er en till update ganska snart!



Dags att transportera bil, skulle vara en härlig gräsklippare om man monterade en klinga haha!

Image


Vinschas upp på släpet precis innan vajern går av..

Image


Stötfångare demonterad, dags för bogsering!

Image


Demontering av topp pågår..

Image


Ventilkåpa borta..

Image


Usch vad kleggig den var...

Image


O där var toppen av! Lika nasty där..

Image


Ser tomt ut..

Image


Bild precis när kylarslangen började krångla.. JA bilen är smutsig!

Image


Det var allt för denna gång!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Tog ni ur kammen och tittade så toppen inte var sprucken mellan överfallen som m20 gör i 90 procent av fallen då de kokat?

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re:

Post by DSK08 »

johankihl wrote:Tog ni ur kammen och tittade så toppen inte var sprucken mellan överfallen som m20 gör i 90 procent av fallen då de kokat?
Japp det gjorde vi, och det såg helt ut!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re:

Post by xelerator »

johankihl wrote:Tog ni ur kammen och tittade så toppen inte var sprucken mellan överfallen som m20 gör i 90 procent av fallen då de kokat?

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta

precis vad jag tänka föreslå..


Ibland kan sprickan vara rätt svår att se.

Ibland syns det med sprickindikeringsspray.

Ibland kan det vara så jobbigt att allt ser bra ut med kall topp, men problemen uppkommer när toppen är varm och sprickan "expanderat".
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FöR M50!!

Post by DSK08 »

UPDATE!

Vi tänkte bygga om termostathuset och bygga en aktiv luftning där och pilla på lite annat, men nu är jag så trött på M20 så motorn säljs i delar och jag ska försöka snickra ihop en "oöppnad" M50B25 @400-450whp innan sommaren tar slut! Allting under motorhuven exkl kylare/IC är till salu men blocket och toppen har jag nog redan köpare på.
Sålde även mitt Autronic SM4 och ska beställa hem ett VEMS i helgen.. Fortsättning följer... 8)
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Post Reply