Portning M50 topp
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- silverryggen
Portning M50 topp
Nån som har lust att dela med sig av erfarenheter bilder tips ?
Last edited by silverryggen on 22 Mar 2013, 21:07, edited 1 time in total.
Den e inte lång men den e smal
- silverryggen
Re: Portning M50 topp
Jodå. Ska ta hjälp av han såklart. Men han har fullt upp med sitt också:)Andy_b wrote:Mikko????
Sen vill jag lära mig mer samtidigt. Blir fler toppar jag ska fixa.
Last edited by silverryggen on 22 Mar 2013, 21:08, edited 1 time in total.
- bmw_fredde
Fixa till innerradien på kanalerna å sen ett fint sätesjobb! Då blir det fint 

Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Räcker att du fina till insuget från gut skägg och jämnar till radierna på sidorna i böjningen . Korta styrningarna så dom går jäms med .. avgas sidan polerade jag upp med 320 duk.
Men det finns mera att hämta på ventilera och säten med tränings vinkel , back-cut , front-cut..... eller helt änkelt mira fräsa allt..
Men det finns mera att hämta på ventilera och säten med tränings vinkel , back-cut , front-cut..... eller helt änkelt mira fräsa allt..
Har man inte koll på vad man gör så är det riktigt lätt o försämra flödet istället. Själv brukar jag bara slipa kanalerna släta o fina men brukar inte ändra utformningen
Inte släta som i blankpolerade?jorgen wrote:Har man inte koll på vad man gör så är det riktigt lätt o försämra flödet istället. Själv brukar jag bara slipa kanalerna släta o fina men brukar inte ändra utformningen
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Nej inte polerade utan så att gjutskägg o porer försvinner
sen är det stor skillnad på IckeVanos och Vanos toppen både vad gäller förbränningsrum och kanalutformning.
Kan slänga in lite bilder på min hemmaportade Vanos topp sen. Ingen jätteportning men har rundat lite runt styrning och så.
Kan slänga in lite referensbilder på en IckeVanostopp med.
Sen om portningen jag gjort är flödesoptimal har jag ingen aning om egentligen.
Men efter att ha läst på så gott jag kunnat på sävarturbo kändes det rätt att gå på toppen på det här viset
Återkommer med bilder sen.
Kan slänga in lite bilder på min hemmaportade Vanos topp sen. Ingen jätteportning men har rundat lite runt styrning och så.
Men efter att ha läst på så gott jag kunnat på sävarturbo kändes det rätt att gå på toppen på det här viset

- silverryggen
Bra, bilder är aldrig fel.Jens92 wrote:sen är det stor skillnad på IckeVanos och Vanos toppen både vad gäller förbränningsrum och kanalutformning.
Det vart en del bilder men hellre några för många 
Låter bilderna vara ganska självförklarande.
Några frågetecken så fråga på bara så ska jag svara så gott jag kan.
Ska väl även nämna att Ickevanos toppen kommer från en M50B25 och vanostoppen från en M52B28
Ickevanos topp:

Vanostopp Bearbetad:

vanos obearbetad:
onödiga (?) kanter som blockerar flödet i förbränningsrum:

Låter bilderna vara ganska självförklarande.
Några frågetecken så fråga på bara så ska jag svara så gott jag kan.
Ska väl även nämna att Ickevanos toppen kommer från en M50B25 och vanostoppen från en M52B28
Ickevanos topp:

Vanostopp Bearbetad:

vanos obearbetad:
onödiga (?) kanter som blockerar flödet i förbränningsrum:

m50b30 singelvanos, dubbla ej-vanos insugskamaxlar "240graders" med adapter för fungerande vanos, m52b28 topp, m52b28TU ventiler, m54b30 vevaxel, m52b28-135mm-vanos vevstakar, m52b28 kolvar, cometic 3.05 topp packning, m50b25 insug, extracktorgrenrör, styrs med LINK-G4-Xtreme
toppen är gutskägget bort taget på insug och ventilerna är mirafrästa och sätena är mira frästa. insugs ventilerna har back-cut, avgasventilerna har back-cut och front-cut, avgasidan är gutskägget bortaget och polerat =)
http://www.youtube.com/watch?v=XYWQ7ie94yw" onclick="window.open(this.href);return false;
ska köpa på mig 280 eller vassare kammar.. och ja det är Cerwinboys e36
toppen är gutskägget bort taget på insug och ventilerna är mirafrästa och sätena är mira frästa. insugs ventilerna har back-cut, avgasventilerna har back-cut och front-cut, avgasidan är gutskägget bortaget och polerat =)
http://www.youtube.com/watch?v=XYWQ7ie94yw" onclick="window.open(this.href);return false;
ska köpa på mig 280 eller vassare kammar.. och ja det är Cerwinboys e36
När jag portade min m50 maskin så tog jag mer på undersidan än över,man brukar vilja resa men ville testa nå annat=)men tog över med så klart.
försökte göra som en tratt fast de va svårt=)
var ju första toppen jag har portat.
men fick bra mos ur maskinen med 67 an.
Mvh
Mvh
omegan bromsad 700hk på hjulen
Ja du lyckas verkligen få ut mycket mos ur 67an =) Hur mycket va de? 900 hk på driven ?ammadeus wrote:När jag portade min m50 maskin så tog jag mer på undersidan än över,man brukar vilja resa men ville testa nå annat=)men tog över med så klart.
Mvh
- silverryggen
Ja fyfan den fick du bra snyt i.
Vilken 67:a körde du?
Mirafräst?
Vilken 67:a körde du?
Mirafräst?
915whp hos dahlbäck å mappning, å senare hos ppf 896whp, jag brukar säga 900whp så känns de som ärligt iaf=)
japp den var mira fräst,en sc67/66 med t4 ar96 singel entry, om jag ej missminner mej.
mvh
japp den var mira fräst,en sc67/66 med t4 ar96 singel entry, om jag ej missminner mej.
mvh
omegan bromsad 700hk på hjulen
- silverryggen
Ok. jag kör en 6765 med 1,15 hus twinentry. min motor blir ju på ca 3L
du körde ju Catcams oxå kom jag på. Jag hittade ett par omslipade väldigt lika dina.
Blir jävligt nöjd om jag snuddar mot 800whp
du körde ju Catcams oxå kom jag på. Jag hittade ett par omslipade väldigt lika dina.
Blir jävligt nöjd om jag snuddar mot 800whp