Portning M50 topp

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Portning M50 topp

Post by silverryggen »

Nån som har lust att dela med sig av erfarenheter bilder tips ?
Last edited by silverryggen on 22 Mar 2013, 21:07, edited 1 time in total.
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Portning M50 topp

Post by Andy_b »

Mikko????
pm om det är nått
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: Portning M50 topp

Post by silverryggen »

Andy_b wrote:Mikko????
Jodå. Ska ta hjälp av han såklart. Men han har fullt upp med sitt också:)
Sen vill jag lära mig mer samtidigt. Blir fler toppar jag ska fixa.
Last edited by silverryggen on 22 Mar 2013, 21:08, edited 1 time in total.
Den e inte lång men den e smal
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: Portning M50 topp

Post by bmw_fredde »

Fixa till innerradien på kanalerna å sen ett fint sätesjobb! Då blir det fint :D
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
markus83
Posts: 216
Joined: 07 Sep 2012, 20:59
Location: Karlskrona

Re: Portning M50 topp

Post by markus83 »

Räcker att du fina till insuget från gut skägg och jämnar till radierna på sidorna i böjningen . Korta styrningarna så dom går jäms med .. avgas sidan polerade jag upp med 320 duk.

Men det finns mera att hämta på ventilera och säten med tränings vinkel , back-cut , front-cut..... eller helt änkelt mira fräsa allt..
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Portning M50 topp

Post by jorgen »

Har man inte koll på vad man gör så är det riktigt lätt o försämra flödet istället. Själv brukar jag bara slipa kanalerna släta o fina men brukar inte ändra utformningen
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Portning M50 topp

Post by HellMek »

jorgen wrote:Har man inte koll på vad man gör så är det riktigt lätt o försämra flödet istället. Själv brukar jag bara slipa kanalerna släta o fina men brukar inte ändra utformningen
Inte släta som i blankpolerade?
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Portning M50 topp

Post by jorgen »

Nej inte polerade utan så att gjutskägg o porer försvinner
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Portning M50 topp

Post by Jens92 »

sen är det stor skillnad på IckeVanos och Vanos toppen både vad gäller förbränningsrum och kanalutformning.

Kan slänga in lite bilder på min hemmaportade Vanos topp sen. Ingen jätteportning men har rundat lite runt styrning och så.

Kan slänga in lite referensbilder på en IckeVanostopp med.

Sen om portningen jag gjort är flödesoptimal har jag ingen aning om egentligen.
Men efter att ha läst på så gott jag kunnat på sävarturbo kändes det rätt att gå på toppen på det här viset :)
Återkommer med bilder sen.
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: Portning M50 topp

Post by silverryggen »

Jens92 wrote:sen är det stor skillnad på IckeVanos och Vanos toppen både vad gäller förbränningsrum och kanalutformning.

Kan slänga in lite bilder på min hemmaportade Vanos topp sen. Ingen jätteportning men har rundat lite runt styrning och så.

Kan slänga in lite referensbilder på en IckeVanostopp med.

Sen om portningen jag gjort är flödesoptimal har jag ingen aning om egentligen.
Men efter att ha läst på så gott jag kunnat på sävarturbo kändes det rätt att gå på toppen på det här viset :)
Återkommer med bilder sen.
Bra, bilder är aldrig fel.
Den e inte lång men den e smal
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Portning M50 topp

Post by Jens92 »

Det vart en del bilder men hellre några för många :)

Låter bilderna vara ganska självförklarande.
Några frågetecken så fråga på bara så ska jag svara så gott jag kan.

Ska väl även nämna att Ickevanos toppen kommer från en M50B25 och vanostoppen från en M52B28

Ickevanos topp:
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Vanostopp Bearbetad:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

vanos obearbetad:
onödiga (?) kanter som blockerar flödet i förbränningsrum:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
markus83
Posts: 216
Joined: 07 Sep 2012, 20:59
Location: Karlskrona

Re: Portning M50 topp

Post by markus83 »

m50b30 singelvanos, dubbla ej-vanos insugskamaxlar "240graders" med adapter för fungerande vanos, m52b28 topp, m52b28TU ventiler, m54b30 vevaxel, m52b28-135mm-vanos vevstakar, m52b28 kolvar, cometic 3.05 topp packning, m50b25 insug, extracktorgrenrör, styrs med LINK-G4-Xtreme

toppen är gutskägget bort taget på insug och ventilerna är mirafrästa och sätena är mira frästa. insugs ventilerna har back-cut, avgasventilerna har back-cut och front-cut, avgasidan är gutskägget bortaget och polerat =)

http://www.youtube.com/watch?v=XYWQ7ie94yw" onclick="window.open(this.href);return false;

ska köpa på mig 280 eller vassare kammar.. och ja det är Cerwinboys e36
ammadeus
Posts: 235
Joined: 31 Jul 2007, 22:32
Location: edsbyn

Re: Portning M50 topp

Post by ammadeus »

När jag portade min m50 maskin så tog jag mer på undersidan än över,man brukar vilja resa men ville testa nå annat=)men tog över med så klart.
försökte göra som en tratt fast de va svårt=)
var ju första toppen jag har portat.
men fick bra mos ur maskinen med 67 an.
Mvh
omegan bromsad 700hk på hjulen
davidsson
Posts: 124
Joined: 05 Mar 2006, 20:51

Re: Portning M50 topp

Post by davidsson »

ammadeus wrote:När jag portade min m50 maskin så tog jag mer på undersidan än över,man brukar vilja resa men ville testa nå annat=)men tog över med så klart.
försökte göra som en tratt fast de va svårt=)
var ju första toppen jag har portat.
men fick bra mos ur maskinen med 67 an.
Mvh
Ja du lyckas verkligen få ut mycket mos ur 67an =) Hur mycket va de? 900 hk på driven ?
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: Portning M50 topp

Post by silverryggen »

Ja fyfan den fick du bra snyt i.
Vilken 67:a körde du?
Mirafräst?
Den e inte lång men den e smal
ammadeus
Posts: 235
Joined: 31 Jul 2007, 22:32
Location: edsbyn

Re: Portning M50 topp

Post by ammadeus »

915whp hos dahlbäck å mappning, å senare hos ppf 896whp, jag brukar säga 900whp så känns de som ärligt iaf=)

japp den var mira fräst,en sc67/66 med t4 ar96 singel entry, om jag ej missminner mej.
mvh
omegan bromsad 700hk på hjulen
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: Portning M50 topp

Post by silverryggen »

Ok. jag kör en 6765 med 1,15 hus twinentry. min motor blir ju på ca 3L
du körde ju Catcams oxå kom jag på. Jag hittade ett par omslipade väldigt lika dina.
Blir jävligt nöjd om jag snuddar mot 800whp
Den e inte lång men den e smal
Post Reply