Hej! Har inte kört turbo innan och har lite frågor angående dumpventiler.
På min bil satt en JBR A25 dump länk ----->http://www.jbraceparts.se/proda25.htm
Var inte så glad för själva "ljudet" dumpen gav och min kompis hade en Hks kopia liggandes.
Är det bara att byta rakt av eller är det något spec man ska tänka på?
Och hur vet man hur hårt man ska ställa dumpen samt hur viktigt är det?
Tacksam för svar. Mvh Robin
Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm
Bmw - Vad annars?
Re: Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm
En dumpventil ställer man väl aldrig in..
Man drar en slang till insuget, (efter spjället) så att den öppnar sig vid tryckskillnad gentemot före spjäll, alltså enklare förklarat
-->Spjäll fullt öppet = laddtryck i insuget som letar sig genom slangen till toppen utav dumpventilen och håller den stängd.
-->Spjäll stängt = Vakuum i insuget som suger luft ifrån slangen som går till toppen utav dumpventilen + laddtryck i tryckröret gör att den öppnar sig.
Man drar en slang till insuget, (efter spjället) så att den öppnar sig vid tryckskillnad gentemot före spjäll, alltså enklare förklarat
-->Spjäll fullt öppet = laddtryck i insuget som letar sig genom slangen till toppen utav dumpventilen och håller den stängd.
-->Spjäll stängt = Vakuum i insuget som suger luft ifrån slangen som går till toppen utav dumpventilen + laddtryck i tryckröret gör att den öppnar sig.
Kristian Brozinic
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Re: Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm
Brox wrote:En dumpventil ställer man väl aldrig in..
Man drar en slang till insuget, (efter spjället) så att den öppnar sig vid tryckskillnad gentemot före spjäll, alltså enklare förklarat
-->Spjäll fullt öppet = laddtryck i insuget som letar sig genom slangen till toppen utav dumpventilen och håller den stängd.
-->Spjäll stängt = Vakuum i insuget som suger luft ifrån slangen som går till toppen utav dumpventilen + laddtryck i tryckröret gör att den öppnar sig.
Som sagt så är jag inte så hemma på detta så kan ha väldigt fel. Men där går ju en vakumslang från dumpen. Men vad är då muttern till för som du kan spänna eller släppa?
Bmw - Vad annars?
Re: Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm
Ladda gärna upp en bild på den..
Kristian Brozinic
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Re: Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm
Det finns dumpventiler som man kan justera, aldrig fattat meningen med det.... Köp en PPF dump så blir du nöjd!
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm
Dom är justerbara för att man skall kunna ställa dom så den håller stängt på tomgång, men ändå dumpar på låga ladd när man släpper gasen.
annars får du detdär kvitterljudet när luften studsar mot impellern. och det är inge vidare..
annars får du detdär kvitterljudet när luften studsar mot impellern. och det är inge vidare..