Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Robin86
Posts: 50
Joined: 28 Apr 2011, 20:23

Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm

Post by Robin86 »

Hej! Har inte kört turbo innan och har lite frågor angående dumpventiler.

På min bil satt en JBR A25 dump länk ----->http://www.jbraceparts.se/proda25.htm

Var inte så glad för själva "ljudet" dumpen gav och min kompis hade en Hks kopia liggandes.

Är det bara att byta rakt av eller är det något spec man ska tänka på?

Och hur vet man hur hårt man ska ställa dumpen samt hur viktigt är det?

Tacksam för svar. Mvh Robin
Bmw - Vad annars?
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Re: Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm

Post by Brox »

En dumpventil ställer man väl aldrig in..

Man drar en slang till insuget, (efter spjället) så att den öppnar sig vid tryckskillnad gentemot före spjäll, alltså enklare förklarat

-->Spjäll fullt öppet = laddtryck i insuget som letar sig genom slangen till toppen utav dumpventilen och håller den stängd.
-->Spjäll stängt = Vakuum i insuget som suger luft ifrån slangen som går till toppen utav dumpventilen + laddtryck i tryckröret gör att den öppnar sig.

:mrgreen:
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Robin86
Posts: 50
Joined: 28 Apr 2011, 20:23

Re: Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm

Post by Robin86 »

Brox wrote:En dumpventil ställer man väl aldrig in..

Man drar en slang till insuget, (efter spjället) så att den öppnar sig vid tryckskillnad gentemot före spjäll, alltså enklare förklarat

-->Spjäll fullt öppet = laddtryck i insuget som letar sig genom slangen till toppen utav dumpventilen och håller den stängd.
-->Spjäll stängt = Vakuum i insuget som suger luft ifrån slangen som går till toppen utav dumpventilen + laddtryck i tryckröret gör att den öppnar sig.

:mrgreen:


Som sagt så är jag inte så hemma på detta så kan ha väldigt fel. Men där går ju en vakumslang från dumpen. Men vad är då muttern till för som du kan spänna eller släppa?
Bmw - Vad annars?
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Re: Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm

Post by Brox »

Ladda gärna upp en bild på den..
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm

Post by Joachim »

Det finns dumpventiler som man kan justera, aldrig fattat meningen med det.... Köp en PPF dump så blir du nöjd! :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: Hjälp med dumpventiler, hårdhet mm

Post by motec »

Dom är justerbara för att man skall kunna ställa dom så den håller stängt på tomgång, men ändå dumpar på låga ladd när man släpper gasen.
annars får du detdär kvitterljudet när luften studsar mot impellern. och det är inge vidare..
Post Reply