E30 m50b25 lekbil

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
spetsen

E30 m50b25 lekbil

Post by spetsen »

Köpte mig en E30 320 coupe. årsmodell 1985 med kass garage lack och övrigt ganska sliten kärra.
Medföljde även en m50b25 motor som skall ha rullat mellan 13-15k mil så ansåg det för att vare ett relativt schysst projekt för den slant jag betalade!
Köpte bilden dels för att jag gillar E30 karossen och för att jag har ett brinnande intresse för att lära mig mer om allt som har med meka att göra.
Ett bra projekt för att lära mig mer och åka på ställ är ju aldrig tråkigt ;)

Oskattad. obesiktigad så drog jag hem den på en biltrailer för att kolla över lite inför besiktningen. Väntade mig att det skulle bli highscore på bilprovningen men kom undan ganska bra med otillåten ändring lyktor bak samt blinkers fram och ett däck som var kasst.

Image
Bilen samma dag som den köptes

Image
godkänd på besiktningen och skattad så blev det nästan raka vägen in i garaget för att riva ur motorn och dona med allt som behövs

Image
Motor. servo samt bromsledningar/bromslangar rensat från karossen

Image
Då var det dags för E21 bromservon att få smaka på gängsnittet så att jag kunde få det att passa i E30in.

Image
Använde mig utav M12 gängsnitt så fick köra igenom fästet till bromspedalen med m12 gängtapp

Image
E21 servon klar för montering i vrålåket igen.

Image
In under huven för att riva lite mer.. Första motorkudden gick lätt att få lös men den andra snurrade bara invändigt så blev till att ta fram största vinkelslipen och börja nöta!
Inte varje dag en bil utan motor ryker och luktar bränt gummi;) Garaget var rejält rökfyllt kan jag ju lova.

Image
Passade även på att laga rost i torped väggen när motorn ändå var ur. bilder på svetsningen vågar jag inte ladda upp för det såg riktigt illa ut. (ovan svetsare) haha :) Tackar Christoffer som tog över och visade mig lite mer och ordnade till efter mig! (Christoffer är min garage bitch och lärare som guidar mig genom det jag inte kan)

Image

Rosten lagad. E21 bromservon monterad och nya bromsledningar/slangar monterat. Även monterat E28 535 motorkuddarna

Image
Noterade även att någon klåpare hade sågat av ena kudden till växellådsbalken så åkte över till en polare och hämtade 2 hockeypuckar som jag tog hem och stoppade i svarven

Image
Hjärtat i bilen på plats. M50b25 icke vanos. återstår lite koppling av el och kylning och lite annat tjaffs!
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Christian.N

Re: E30 m50b25 lekbil

Post by Christian.N »

Trevligt projekt :D

Jag blev precis klar för nån vecka sen med M50 byte i E30. Blir en riktigt trevlig bruksbil måste jag säga.. Men 2.62 utvxl som jag har i diffen blir lite slött.. Så om du ska byta diff så tror jag att 3-3.20 nånstans blir helt lagom. Förutsatt att du kör med ZF låda.

Lycka till :D
Enköping, 073-3104393
Andy_b

Post by Andy_b »

ser ut att bli en rolig bil för dom små pengar det kostar :)

kör du m50 eller m20 lut på den?
vet du hur mycket mindre i diameter ditt nya broms servo en orginalet?
pm om det är nått
spetsen

Post by spetsen »

Christian.N wrote:Trevligt projekt :D

Jag blev precis klar för nån vecka sen med M50 byte i E30. Blir en riktigt trevlig bruksbil måste jag säga.. Men 2.62 utvxl som jag har i diffen blir lite slött.. Så om du ska byta diff så tror jag att 3-3.20 nånstans blir helt lagom. Förutsatt att du kör med ZF låda.

Lycka till :D
Blir nog grymt rolig lekbil :D Om ekonomin tillåter så kommer det nog dit en turbo eller kompressor i sommar också :)
Har lilla klumpen som är svetsdiffad som jag ska hänga upp. Ganska hög utväxling är det så den blir nog ganska rapp 8)
Last edited by spetsen on 11 Jun 2011, 19:07, edited 1 time in total.
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
spetsen

Post by spetsen »

Andy_b wrote:ser ut att bli en rolig bil för dom små pengar det kostar :)

Ja det är inga större summor än så länge men det kommer väl sticka iväg haha! :D
har faktiskt ingen aning om vad det är för lut. Kör med E28 535 kuddar och e36 motorfästen. Ganska gott om plats faktiskt. :)
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
spetsen

Post by spetsen »

spetsen wrote:

Ja det är inga större summor än så länge men det kommer väl sticka iväg haha! :D
har faktiskt ingen aning om vad det är för lut. Kör med E28 535 kuddar och e36 motorfästen. Ganska gott om plats faktiskt. :) Ska ta och mäta när jag kommer till garaget imorgon. är ganska rejäl skillnad på servon :)
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Andy_b

Post by Andy_b »

spetsen wrote:

har faktiskt ingen aning om vad det är för lut. Kör med E28 535 kuddar och e36 motorfästen. Ganska gott om plats faktiskt. :)
ok då är det nog m50 lut du kör med
ska köra m20 lut i min och är osäker om ens det lilla servot får plats då
pm om det är nått
Christian.N

Post by Christian.N »

Jag ska byta ut min bromsservo till en som E28 har. Hydralisk. Riktigt bra bromskänsla i dom plus att dom är inte så stora.

Mvh
Enköping, 073-3104393
spetsen

Post by spetsen »

Andy_b wrote:
spetsen wrote:

ok då är det nog m50 lut du kör med
ska köra m20 lut i min och är osäker om ens det lilla servot får plats då

Du får prova dig fram. Slipa bort fenorna som sticker ut på insuget närmst servon. Blir det inte bökigt och köra m20 lut? Har för mig att man måste svetsa om tråget?
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
spetsen

Post by spetsen »

Christian.N wrote:Jag ska byta ut min bromsservo till en som E28 har. Hydralisk. Riktigt bra bromskänsla i dom plus att dom är inte så stora.

Mvh
Vad kör du med för servo nu?
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Andy_b

Post by Andy_b »

jo jag bygger om tråget
fins en tråd här på min touring om du vill kika
m20 lut betyder mer plats för stor turbo :)
pm om det är nått
flexbert

Post by flexbert »

Härligt att du fick en egen användare till slut och gjorde en projekttråd :)

Och jag bara väntar på att bilen ska bli klar så jag ska få komma och dra upp dig ur första bästa dike ;)
Rickard Bäcker
spetsen

Post by spetsen »

flexbert wrote:Härligt att du fick en egen användare till slut och gjorde en projekttråd :)

Och jag bara väntar på att bilen ska bli klar så jag ska få komma och dra upp dig ur första bästa dike ;)
Bara om du drar upp mig med turbon så är jag nöjd. för ett och annat dike kommer det nog bli haha ;)
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Post Reply