E30 m50b25 lekbil
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30 m50b25 lekbil
Köpte mig en E30 320 coupe. årsmodell 1985 med kass garage lack och övrigt ganska sliten kärra.
Medföljde även en m50b25 motor som skall ha rullat mellan 13-15k mil så ansåg det för att vare ett relativt schysst projekt för den slant jag betalade!
Köpte bilden dels för att jag gillar E30 karossen och för att jag har ett brinnande intresse för att lära mig mer om allt som har med meka att göra.
Ett bra projekt för att lära mig mer och åka på ställ är ju aldrig tråkigt
Oskattad. obesiktigad så drog jag hem den på en biltrailer för att kolla över lite inför besiktningen. Väntade mig att det skulle bli highscore på bilprovningen men kom undan ganska bra med otillåten ändring lyktor bak samt blinkers fram och ett däck som var kasst.
Bilen samma dag som den köptes
godkänd på besiktningen och skattad så blev det nästan raka vägen in i garaget för att riva ur motorn och dona med allt som behövs
Motor. servo samt bromsledningar/bromslangar rensat från karossen
Då var det dags för E21 bromservon att få smaka på gängsnittet så att jag kunde få det att passa i E30in.
Använde mig utav M12 gängsnitt så fick köra igenom fästet till bromspedalen med m12 gängtapp
E21 servon klar för montering i vrålåket igen.
In under huven för att riva lite mer.. Första motorkudden gick lätt att få lös men den andra snurrade bara invändigt så blev till att ta fram största vinkelslipen och börja nöta!
Inte varje dag en bil utan motor ryker och luktar bränt gummi;) Garaget var rejält rökfyllt kan jag ju lova.
Passade även på att laga rost i torped väggen när motorn ändå var ur. bilder på svetsningen vågar jag inte ladda upp för det såg riktigt illa ut. (ovan svetsare) haha Tackar Christoffer som tog över och visade mig lite mer och ordnade till efter mig! (Christoffer är min garage bitch och lärare som guidar mig genom det jag inte kan)
Rosten lagad. E21 bromservon monterad och nya bromsledningar/slangar monterat. Även monterat E28 535 motorkuddarna
Noterade även att någon klåpare hade sågat av ena kudden till växellådsbalken så åkte över till en polare och hämtade 2 hockeypuckar som jag tog hem och stoppade i svarven
Hjärtat i bilen på plats. M50b25 icke vanos. återstår lite koppling av el och kylning och lite annat tjaffs!
Medföljde även en m50b25 motor som skall ha rullat mellan 13-15k mil så ansåg det för att vare ett relativt schysst projekt för den slant jag betalade!
Köpte bilden dels för att jag gillar E30 karossen och för att jag har ett brinnande intresse för att lära mig mer om allt som har med meka att göra.
Ett bra projekt för att lära mig mer och åka på ställ är ju aldrig tråkigt
Oskattad. obesiktigad så drog jag hem den på en biltrailer för att kolla över lite inför besiktningen. Väntade mig att det skulle bli highscore på bilprovningen men kom undan ganska bra med otillåten ändring lyktor bak samt blinkers fram och ett däck som var kasst.
Bilen samma dag som den köptes
godkänd på besiktningen och skattad så blev det nästan raka vägen in i garaget för att riva ur motorn och dona med allt som behövs
Motor. servo samt bromsledningar/bromslangar rensat från karossen
Då var det dags för E21 bromservon att få smaka på gängsnittet så att jag kunde få det att passa i E30in.
Använde mig utav M12 gängsnitt så fick köra igenom fästet till bromspedalen med m12 gängtapp
E21 servon klar för montering i vrålåket igen.
In under huven för att riva lite mer.. Första motorkudden gick lätt att få lös men den andra snurrade bara invändigt så blev till att ta fram största vinkelslipen och börja nöta!
Inte varje dag en bil utan motor ryker och luktar bränt gummi;) Garaget var rejält rökfyllt kan jag ju lova.
Passade även på att laga rost i torped väggen när motorn ändå var ur. bilder på svetsningen vågar jag inte ladda upp för det såg riktigt illa ut. (ovan svetsare) haha Tackar Christoffer som tog över och visade mig lite mer och ordnade till efter mig! (Christoffer är min garage bitch och lärare som guidar mig genom det jag inte kan)
Rosten lagad. E21 bromservon monterad och nya bromsledningar/slangar monterat. Även monterat E28 535 motorkuddarna
Noterade även att någon klåpare hade sågat av ena kudden till växellådsbalken så åkte över till en polare och hämtade 2 hockeypuckar som jag tog hem och stoppade i svarven
Hjärtat i bilen på plats. M50b25 icke vanos. återstår lite koppling av el och kylning och lite annat tjaffs!
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Re: E30 m50b25 lekbil
Trevligt projekt
Jag blev precis klar för nån vecka sen med M50 byte i E30. Blir en riktigt trevlig bruksbil måste jag säga.. Men 2.62 utvxl som jag har i diffen blir lite slött.. Så om du ska byta diff så tror jag att 3-3.20 nånstans blir helt lagom. Förutsatt att du kör med ZF låda.
Lycka till
Jag blev precis klar för nån vecka sen med M50 byte i E30. Blir en riktigt trevlig bruksbil måste jag säga.. Men 2.62 utvxl som jag har i diffen blir lite slött.. Så om du ska byta diff så tror jag att 3-3.20 nånstans blir helt lagom. Förutsatt att du kör med ZF låda.
Lycka till
Enköping, 073-3104393
Re: E30 m50b25 lekbil
ser ut att bli en rolig bil för dom små pengar det kostar
kör du m50 eller m20 lut på den?
vet du hur mycket mindre i diameter ditt nya broms servo en orginalet?
kör du m50 eller m20 lut på den?
vet du hur mycket mindre i diameter ditt nya broms servo en orginalet?
pm om det är nått
Re: E30 m50b25 lekbil
Blir nog grymt rolig lekbil Om ekonomin tillåter så kommer det nog dit en turbo eller kompressor i sommar ocksåChristian.N wrote:Trevligt projekt
Jag blev precis klar för nån vecka sen med M50 byte i E30. Blir en riktigt trevlig bruksbil måste jag säga.. Men 2.62 utvxl som jag har i diffen blir lite slött.. Så om du ska byta diff så tror jag att 3-3.20 nånstans blir helt lagom. Förutsatt att du kör med ZF låda.
Lycka till
Har lilla klumpen som är svetsdiffad som jag ska hänga upp. Ganska hög utväxling är det så den blir nog ganska rapp
Last edited by spetsen on 11 Jun 2011, 19:07, edited 1 time in total.
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Re: E30 m50b25 lekbil
Ja det är inga större summor än så länge men det kommer väl sticka iväg haha!Andy_b wrote:ser ut att bli en rolig bil för dom små pengar det kostar
kör du m50 eller m20 lut på den?
vet du hur mycket mindre i diameter ditt nya broms servo en orginalet?
har faktiskt ingen aning om vad det är för lut. Kör med E28 535 kuddar och e36 motorfästen. Ganska gott om plats faktiskt.
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Re: E30 m50b25 lekbil
spetsen wrote:Ja det är inga större summor än så länge men det kommer väl sticka iväg haha!Andy_b wrote:ser ut att bli en rolig bil för dom små pengar det kostar
kör du m50 eller m20 lut på den?
vet du hur mycket mindre i diameter ditt nya broms servo en orginalet?
har faktiskt ingen aning om vad det är för lut. Kör med E28 535 kuddar och e36 motorfästen. Ganska gott om plats faktiskt. Ska ta och mäta när jag kommer till garaget imorgon. är ganska rejäl skillnad på servon
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Re: E30 m50b25 lekbil
ok då är det nog m50 lut du kör medspetsen wrote:Ja det är inga större summor än så länge men det kommer väl sticka iväg haha!Andy_b wrote:ser ut att bli en rolig bil för dom små pengar det kostar
kör du m50 eller m20 lut på den?
vet du hur mycket mindre i diameter ditt nya broms servo en orginalet?
har faktiskt ingen aning om vad det är för lut. Kör med E28 535 kuddar och e36 motorfästen. Ganska gott om plats faktiskt.
ska köra m20 lut i min och är osäker om ens det lilla servot får plats då
pm om det är nått
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Re: E30 m50b25 lekbil
Jag ska byta ut min bromsservo till en som E28 har. Hydralisk. Riktigt bra bromskänsla i dom plus att dom är inte så stora.
Mvh
Mvh
Enköping, 073-3104393
Re: E30 m50b25 lekbil
Andy_b wrote:ok då är det nog m50 lut du kör medspetsen wrote:Ja det är inga större summor än så länge men det kommer väl sticka iväg haha!Andy_b wrote:ser ut att bli en rolig bil för dom små pengar det kostar
kör du m50 eller m20 lut på den?
vet du hur mycket mindre i diameter ditt nya broms servo en orginalet?
har faktiskt ingen aning om vad det är för lut. Kör med E28 535 kuddar och e36 motorfästen. Ganska gott om plats faktiskt.
ska köra m20 lut i min och är osäker om ens det lilla servot får plats då
Du får prova dig fram. Slipa bort fenorna som sticker ut på insuget närmst servon. Blir det inte bökigt och köra m20 lut? Har för mig att man måste svetsa om tråget?
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Re: E30 m50b25 lekbil
Vad kör du med för servo nu?Christian.N wrote:Jag ska byta ut min bromsservo till en som E28 har. Hydralisk. Riktigt bra bromskänsla i dom plus att dom är inte så stora.
Mvh
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Re: E30 m50b25 lekbil
jo jag bygger om tråget
fins en tråd här på min touring om du vill kika
m20 lut betyder mer plats för stor turbo
fins en tråd här på min touring om du vill kika
m20 lut betyder mer plats för stor turbo
pm om det är nått
Re: E30 m50b25 lekbil
Härligt att du fick en egen användare till slut och gjorde en projekttråd
Och jag bara väntar på att bilen ska bli klar så jag ska få komma och dra upp dig ur första bästa dike
Och jag bara väntar på att bilen ska bli klar så jag ska få komma och dra upp dig ur första bästa dike
Rickard Bäcker
Re: E30 m50b25 lekbil
Bara om du drar upp mig med turbon så är jag nöjd. för ett och annat dike kommer det nog bli hahaflexbert wrote:Härligt att du fick en egen användare till slut och gjorde en projekttråd
Och jag bara väntar på att bilen ska bli klar så jag ska få komma och dra upp dig ur första bästa dike
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
073 831 54 74
Dalarna
Orsa