Tack grabbar!
Här kommer lite info om vad som hunnit hända och vad som är speciellt med motorn
Händelseförloppet i min ägo,
110329,
Bilen hittades på annons på Blocket, ringde och "köpte" bilen via telefon.
110330,
Jag och Calle tog Porsche 944an och plockade med oss massa verktyg ifall att. Sen begav vi oss mot Skeppshult(Gislaved/Värnamo). Enkel resa 50 mil.
Kände mig hur nöjd som helst så vi satte fart hemåt och kom hem helt utan problem även fast bilen stått med samma oljor, filter, remmar osv i cirka 6 års tid.
110331,
Bilen började gå på 4 cylindrar denna morgon, allting började väl ge upp efter resan hem. Så alla medel för en stor-service inhandlades och alla vätskor, remmar, filter, tänddelar byttes, bromsarna rengjordes osv.
Det resulterade i en väldigt fin gång i maskin igen. Kändes otroligt skönt
Fakta om motorn i min bil, det är inte vilken motor som helst har jag forskat mig fram till. Väldigt kul att hålla på och söka och forska i vad det är för prylar det sitter i bilen!
Motorn är en specialare från BMW, inte många som känner till den. Folk tror att det är en vanlig M30B35, men det är en tidig sportmotor och satt bl.a. i den första M-bilen E12 M535i.
I M90 (3,453cm) motorerna sitter det polerade och viktade stakar direkt ifrån fabrik, men de är i grunden likadana som i övriga M10/M30 motorer.
Veven är smidd och blocket skiljer sig lite från vanliga M30 motorerna.
M90 3453cc (218hp) - Har 84 mm slag, 93,4 mm borr och kolvhöjd 41 mm.
M30 3430cc (204hp) - Har 86 mm slag och 92 mm borr och kolvhöjd 40mm.