Dawes S50 turbo - den tappade mecken

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Dawes S50 turbo - den tappade mecken

Post by Dawe_A »

tjenixen.. Heter David & är 19år gammal, alltid varit motorintresserad och nu hade jag tänkt starta lite lätt på mitt första egna bygge.

Bilen är en Bmw e36 328 ifrån 1995 i grund och botten, men det skall det bli lite ändring på. Värt att nämna är att jag inte skiter pengar, så bygget förväntas vara klart någongång i vår nästa år om jag har tur. Men ska hålla så högt tempo jag kan :)

Kommer börja ifrån en ände och sluta i en annan, kommer alltså börja bygga ihop motorn innan jag gör något annat såsom bromsar eller annat.

Tack till: Fritte 'Xtiz för rådgivning och hjälp. Samt till PPF för bra priser & support! (listan kommer nog fyllas på ;))


Planerna ser ur ungefär såhär:

Tanken med bilen: Rolig gatbil som ändå kan prestera bra tider på strippen om så önskas.

Mål: Att starta bilen med prylarna på nästa sesong.


(glömmer säkert något men vad jag har i skallen just nu)

Motor:
s50b30 kör troligen 8:5:1
* pyramidringat
* borrat 86,5mm
* Pyramidpackning
* hårdare ventilfjäderkit
* Precision PT7175 Billet
* orginal kammar (kanske slipas om)
* nya lager, packningar och packboxar i hela motorn.
* H-profil stakar
* Custom grenrör
* arp bult till toppen
* arp till vevlager
* arp till ramlager
* heavy duty kolvbult
* CP kolvar 86,5mm
* PPF 75mm dump
* 3" tryckrör
* 3,5" avgas från turbo.
* Stor ic (har inte måttat ännu)
* Stort öppet filter
* PPF 60mm wastegate.
* Slipad och riktad vev
* Ökat laegrspel


Sprut/tändning:
Vipec v44
VAG spolar
2x turbobantiden 044or
1260cc spridare
Aeromotive btr
Kanske sätter in en fuelcell & då blir det AN kopplingar överallt.

får se med sprutet och tändkomponenter lite längre fram.

Drivlina:
*Standard 5vxl ZF 328/m3 sålänge
*6 puck sinter & 765 platta
*stora lamelldiffen 3,91 om jag inte minns helt fel.

Chassi: (låg prioritet nu)

*Några fina coils, får se.
*powerflex/delrin bussningar i fram och bakvagn
* 17-19" fälgar, sitter m3 17" på just nu, får se vad det blir framöver.
* Nya greenstuff belägg


Inredning:

bmw orinal skinn sportstolar så länge det går, kanske försöka modda dit ett par 6 punktsbälten. Om detta blir för jobbigt så slänger jag in mina GA stolar, glidskenor och bälten.

Annars blir allt orginal sånär som på någon oljetryck / laddtrycksmätare.


Exteriör:


inte relevant just nu men i tankarna finns:

Fullt m- paket med listerna, angeleyes , Ögonlock och omlackning med några nice fälgar.



lite bilder:

Image
Arp bultar och h-profilare bl.a

Image
Ett smutsigt s50b30 block som skall putsas till och målas om. Samt pyramidringas och borras. (nej det är ingen rost i cylindrarna)

Image
1st topp som skall få smaka på planing utöver detta lämnas den orörd sånär som på ventilfjäderkit.

Image
1st block med arp bult i

Image
2st GA sportstolar med 6 punktsbälten och glidskenor.

Image
Slutligen idag en riktigt dålig och risig bild på bilen som alla godsaker ska ned i, fler bilder kommer i dagarna & då med tvättad bil.


2010-07-12
Det jag ska ta mig på nu i dagarna är iväglämning av blocket och toppen, efter detta kommer jag att fräsha till dessa ordentligt. Cp-kolvar och pyramidpackning kommer lagom till löningen den 27e :twisted:


Over 'n out! :)
Last edited by Dawe_A on 14 Oct 2011, 16:36, edited 41 times in total.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
CrazyVikingsRacing
Posts: 942
Joined: 30 Aug 2007, 18:53
Location: Hallsberg

Re: e36 m3 turbo Touring!

Post by CrazyVikingsRacing »

Dawe_A wrote: Värt att nämna är att jag inte skiter pengar.


Med tanke på specen du la upp så tycker jag det talar för motsatsen :lol: .

Men jag håller tummarna för att det kommer bli en grym kärra !

MVH
Pain is just temporary, glory last forever.

Jens Abrahamsson
0708323221
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Post by M-techer »

Har du nån som skiter pengarna åt dig?? :lol:

Blir nog kanonbra!
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Hehe..skiter bara pengar en gång i månaden och det varar inte länge om man säger så :)


funderar på att slipa ner blocket o lacka det nu innan jag lämnar in det på bearbetning, kan inte hålla fingrarna borta 8)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Grefven

Post by Grefven »

Kul projekt.

Men bakaxelutväxlingen lär du inte vilja åka med till en zf. Så försök hitta en annan.
User avatar
M3Crille
Posts: 918
Joined: 21 Jun 2007, 22:43
Location: Hässleholm/Skåne

Post by M3Crille »

Härligt! Muskeltouring e coolt! 8) :D
070-201 85 62
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Grefven wrote:Kul projekt.

Men bakaxelutväxlingen lär du inte vilja åka med till en zf. Så försök hitta en annan.


Menar du ny diff, eller ny låda?



M3Crille wrote:Härligt! Muskeltouring e coolt! 8) :D

Jo visst, det är det manligt 8)


Funderar på att dra till biltema i eftermiddag och köpa en färgspruta till kompressorn så man kan sätta lite lack på blocket!
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Grefven

Post by Grefven »

Det kommer ju varva 3500rpm på 100km/h. Så dit med en 3,07 istället. Original har ju m3 3,0 3,15. Så det är som att du bara skulle använda ettan till fyran på en original m3 om du tänker åka 3,91.

Och m3 3,0 "fattas" ju en växel redan original.
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Grefven wrote:Det kommer ju varva 3500rpm på 100km/h. Så dit med en 3,07 istället. Original har ju m3 3,0 3,15. Så det är som att du bara skulle använda ettan till fyran på en original m3 om du tänker åka 3,91.

Och m3 3,0 "fattas" ju en växel redan original.


Okej jag hajjar, sitter det inte samma diff på 328an och m3an? Det är en lamelldiff.. Antar att det är en 3.15 då, va inte helt säker.


Mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Grefven

Post by Grefven »

Dawe_A wrote:
Grefven wrote:Det kommer ju varva 3500rpm på 100km/h. Så dit med en 3,07 istället. Original har ju m3 3,0 3,15. Så det är som att du bara skulle använda ettan till fyran på en original m3 om du tänker åka 3,91.

Och m3 3,0 "fattas" ju en växel redan original.


Okej jag hajjar, sitter det inte samma diff på 328an och m3an? Det är en lamelldiff.. Antar att det är en 3.15 då, va inte helt säker.


Mvh



2,93 på 328 och 3,15 på m3an
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

Grefven wrote:
Dawe_A wrote:
Grefven wrote:Det kommer ju varva 3500rpm på 100km/h. Så dit med en 3,07 istället. Original har ju m3 3,0 3,15. Så det är som att du bara skulle använda ettan till fyran på en original m3 om du tänker åka 3,91.

Och m3 3,0 "fattas" ju en växel redan original.


Okej jag hajjar, sitter det inte samma diff på 328an och m3an? Det är en lamelldiff.. Antar att det är en 3.15 då, va inte helt säker.


Mvh



2,93 på 328 och 3,15 på m3an


men då kan han ju åka med 328 utvxl om den e 2,93 ju.
Rasmus Olofsson||
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

perfekt 8)

Va o kikade på montering av 325insug på 328 idag, och visst fan borde de göra de extra 15-20hk jag va skeptisk till innan jag fick mig en åktur efter bytet!


Detta hade jag gjort på min egna direkt om jag inte skulel bytt hela motorn i höst :)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Grefven

Post by Grefven »

ja. men han skrev att han hade 3,91 utväxling i första inlägget. och det blir galet fel.

2,93 blir jättebra. typ 2500rpm på 100km
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Grefven wrote:ja. men han skrev att han hade 3,91 utväxling i första inlägget. och det blir galet fel.

2,93 blir jättebra. typ 2500rpm på 100km


jo jag va väldigt osäker också, men nu så! Blir kanon så slipper jag byta den med 8) på ett tag iallfall...


Söker:

* 1260cc spridare
* ställbar btr


Så hojta om ni har något liggandes!


mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Image

såhär ser pumpen ut, för dom som inte visste. :)


rätt ointressant egentligen men men.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

gör det :)?

Vill att kolvarna ska skynda sig hit så jag kan lämna iväg blocket på borrning och planing. Likaså toppen!

händer nog i slutet utav veckan, fler bilder då! Råkade även idag ut för det dryga e36 problemet med snurrande tändningslås så nu åker man på att byta det också :evil:

mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Post Reply