Dawes S50 turbo - den tappade mecken
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Dawes S50 turbo - den tappade mecken
tjenixen.. Heter David & är 19år gammal, alltid varit motorintresserad och nu hade jag tänkt starta lite lätt på mitt första egna bygge.
Bilen är en Bmw e36 328 ifrån 1995 i grund och botten, men det skall det bli lite ändring på. Värt att nämna är att jag inte skiter pengar, så bygget förväntas vara klart någongång i vår nästa år om jag har tur. Men ska hålla så högt tempo jag kan
Kommer börja ifrån en ände och sluta i en annan, kommer alltså börja bygga ihop motorn innan jag gör något annat såsom bromsar eller annat.
Tack till: Fritte 'Xtiz för rådgivning och hjälp. Samt till PPF för bra priser & support! (listan kommer nog fyllas på )
Planerna ser ur ungefär såhär:
Tanken med bilen: Rolig gatbil som ändå kan prestera bra tider på strippen om så önskas.
Mål: Att starta bilen med prylarna på nästa sesong.
(glömmer säkert något men vad jag har i skallen just nu)
Motor:
s50b30 kör troligen 8:5:1
* pyramidringat
* borrat 86,5mm
* Pyramidpackning
* hårdare ventilfjäderkit
* Precision PT7175 Billet
* orginal kammar (kanske slipas om)
* nya lager, packningar och packboxar i hela motorn.
* H-profil stakar
* Custom grenrör
* arp bult till toppen
* arp till vevlager
* arp till ramlager
* heavy duty kolvbult
* CP kolvar 86,5mm
* PPF 75mm dump
* 3" tryckrör
* 3,5" avgas från turbo.
* Stor ic (har inte måttat ännu)
* Stort öppet filter
* PPF 60mm wastegate.
* Slipad och riktad vev
* Ökat laegrspel
Sprut/tändning:
Vipec v44
VAG spolar
2x turbobantiden 044or
1260cc spridare
Aeromotive btr
Kanske sätter in en fuelcell & då blir det AN kopplingar överallt.
får se med sprutet och tändkomponenter lite längre fram.
Drivlina:
*Standard 5vxl ZF 328/m3 sålänge
*6 puck sinter & 765 platta
*stora lamelldiffen 3,91 om jag inte minns helt fel.
Chassi: (låg prioritet nu)
*Några fina coils, får se.
*powerflex/delrin bussningar i fram och bakvagn
* 17-19" fälgar, sitter m3 17" på just nu, får se vad det blir framöver.
* Nya greenstuff belägg
Inredning:
bmw orinal skinn sportstolar så länge det går, kanske försöka modda dit ett par 6 punktsbälten. Om detta blir för jobbigt så slänger jag in mina GA stolar, glidskenor och bälten.
Annars blir allt orginal sånär som på någon oljetryck / laddtrycksmätare.
Exteriör:
inte relevant just nu men i tankarna finns:
Fullt m- paket med listerna, angeleyes , Ögonlock och omlackning med några nice fälgar.
lite bilder:
Arp bultar och h-profilare bl.a
Ett smutsigt s50b30 block som skall putsas till och målas om. Samt pyramidringas och borras. (nej det är ingen rost i cylindrarna)
1st topp som skall få smaka på planing utöver detta lämnas den orörd sånär som på ventilfjäderkit.
1st block med arp bult i
2st GA sportstolar med 6 punktsbälten och glidskenor.
Slutligen idag en riktigt dålig och risig bild på bilen som alla godsaker ska ned i, fler bilder kommer i dagarna & då med tvättad bil.
2010-07-12
Det jag ska ta mig på nu i dagarna är iväglämning av blocket och toppen, efter detta kommer jag att fräsha till dessa ordentligt. Cp-kolvar och pyramidpackning kommer lagom till löningen den 27e
Over 'n out!
Bilen är en Bmw e36 328 ifrån 1995 i grund och botten, men det skall det bli lite ändring på. Värt att nämna är att jag inte skiter pengar, så bygget förväntas vara klart någongång i vår nästa år om jag har tur. Men ska hålla så högt tempo jag kan
Kommer börja ifrån en ände och sluta i en annan, kommer alltså börja bygga ihop motorn innan jag gör något annat såsom bromsar eller annat.
Tack till: Fritte 'Xtiz för rådgivning och hjälp. Samt till PPF för bra priser & support! (listan kommer nog fyllas på )
Planerna ser ur ungefär såhär:
Tanken med bilen: Rolig gatbil som ändå kan prestera bra tider på strippen om så önskas.
Mål: Att starta bilen med prylarna på nästa sesong.
(glömmer säkert något men vad jag har i skallen just nu)
Motor:
s50b30 kör troligen 8:5:1
* pyramidringat
* borrat 86,5mm
* Pyramidpackning
* hårdare ventilfjäderkit
* Precision PT7175 Billet
* orginal kammar (kanske slipas om)
* nya lager, packningar och packboxar i hela motorn.
* H-profil stakar
* Custom grenrör
* arp bult till toppen
* arp till vevlager
* arp till ramlager
* heavy duty kolvbult
* CP kolvar 86,5mm
* PPF 75mm dump
* 3" tryckrör
* 3,5" avgas från turbo.
* Stor ic (har inte måttat ännu)
* Stort öppet filter
* PPF 60mm wastegate.
* Slipad och riktad vev
* Ökat laegrspel
Sprut/tändning:
Vipec v44
VAG spolar
2x turbobantiden 044or
1260cc spridare
Aeromotive btr
Kanske sätter in en fuelcell & då blir det AN kopplingar överallt.
får se med sprutet och tändkomponenter lite längre fram.
Drivlina:
*Standard 5vxl ZF 328/m3 sålänge
*6 puck sinter & 765 platta
*stora lamelldiffen 3,91 om jag inte minns helt fel.
Chassi: (låg prioritet nu)
*Några fina coils, får se.
*powerflex/delrin bussningar i fram och bakvagn
* 17-19" fälgar, sitter m3 17" på just nu, får se vad det blir framöver.
* Nya greenstuff belägg
Inredning:
bmw orinal skinn sportstolar så länge det går, kanske försöka modda dit ett par 6 punktsbälten. Om detta blir för jobbigt så slänger jag in mina GA stolar, glidskenor och bälten.
Annars blir allt orginal sånär som på någon oljetryck / laddtrycksmätare.
Exteriör:
inte relevant just nu men i tankarna finns:
Fullt m- paket med listerna, angeleyes , Ögonlock och omlackning med några nice fälgar.
lite bilder:
Arp bultar och h-profilare bl.a
Ett smutsigt s50b30 block som skall putsas till och målas om. Samt pyramidringas och borras. (nej det är ingen rost i cylindrarna)
1st topp som skall få smaka på planing utöver detta lämnas den orörd sånär som på ventilfjäderkit.
1st block med arp bult i
2st GA sportstolar med 6 punktsbälten och glidskenor.
Slutligen idag en riktigt dålig och risig bild på bilen som alla godsaker ska ned i, fler bilder kommer i dagarna & då med tvättad bil.
2010-07-12
Det jag ska ta mig på nu i dagarna är iväglämning av blocket och toppen, efter detta kommer jag att fräsha till dessa ordentligt. Cp-kolvar och pyramidpackning kommer lagom till löningen den 27e
Over 'n out!
Last edited by Dawe_A on 14 Oct 2011, 16:36, edited 41 times in total.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
-
- Posts: 942
- Joined: 30 Aug 2007, 18:53
- Location: Hallsberg
Re: e36 m3 turbo Touring!
Dawe_A wrote: Värt att nämna är att jag inte skiter pengar.
Med tanke på specen du la upp så tycker jag det talar för motsatsen .
Men jag håller tummarna för att det kommer bli en grym kärra !
MVH
Pain is just temporary, glory last forever.
Jens Abrahamsson
0708323221
Jens Abrahamsson
0708323221
Hehe..skiter bara pengar en gång i månaden och det varar inte länge om man säger så
funderar på att slipa ner blocket o lacka det nu innan jag lämnar in det på bearbetning, kan inte hålla fingrarna borta
funderar på att slipa ner blocket o lacka det nu innan jag lämnar in det på bearbetning, kan inte hålla fingrarna borta
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Grefven wrote:Kul projekt.
Men bakaxelutväxlingen lär du inte vilja åka med till en zf. Så försök hitta en annan.
Menar du ny diff, eller ny låda?
M3Crille wrote:Härligt! Muskeltouring e coolt!
Jo visst, det är det manligt
Funderar på att dra till biltema i eftermiddag och köpa en färgspruta till kompressorn så man kan sätta lite lack på blocket!
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Grefven wrote:Det kommer ju varva 3500rpm på 100km/h. Så dit med en 3,07 istället. Original har ju m3 3,0 3,15. Så det är som att du bara skulle använda ettan till fyran på en original m3 om du tänker åka 3,91.
Och m3 3,0 "fattas" ju en växel redan original.
Okej jag hajjar, sitter det inte samma diff på 328an och m3an? Det är en lamelldiff.. Antar att det är en 3.15 då, va inte helt säker.
Mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Dawe_A wrote:Grefven wrote:Det kommer ju varva 3500rpm på 100km/h. Så dit med en 3,07 istället. Original har ju m3 3,0 3,15. Så det är som att du bara skulle använda ettan till fyran på en original m3 om du tänker åka 3,91.
Och m3 3,0 "fattas" ju en växel redan original.
Okej jag hajjar, sitter det inte samma diff på 328an och m3an? Det är en lamelldiff.. Antar att det är en 3.15 då, va inte helt säker.
Mvh
2,93 på 328 och 3,15 på m3an
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Grefven wrote:Dawe_A wrote:Grefven wrote:Det kommer ju varva 3500rpm på 100km/h. Så dit med en 3,07 istället. Original har ju m3 3,0 3,15. Så det är som att du bara skulle använda ettan till fyran på en original m3 om du tänker åka 3,91.
Och m3 3,0 "fattas" ju en växel redan original.
Okej jag hajjar, sitter det inte samma diff på 328an och m3an? Det är en lamelldiff.. Antar att det är en 3.15 då, va inte helt säker.
Mvh
2,93 på 328 och 3,15 på m3an
men då kan han ju åka med 328 utvxl om den e 2,93 ju.
Rasmus Olofsson||
perfekt
Va o kikade på montering av 325insug på 328 idag, och visst fan borde de göra de extra 15-20hk jag va skeptisk till innan jag fick mig en åktur efter bytet!
Detta hade jag gjort på min egna direkt om jag inte skulel bytt hela motorn i höst
Va o kikade på montering av 325insug på 328 idag, och visst fan borde de göra de extra 15-20hk jag va skeptisk till innan jag fick mig en åktur efter bytet!
Detta hade jag gjort på min egna direkt om jag inte skulel bytt hela motorn i höst
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Grefven wrote:ja. men han skrev att han hade 3,91 utväxling i första inlägget. och det blir galet fel.
2,93 blir jättebra. typ 2500rpm på 100km
jo jag va väldigt osäker också, men nu så! Blir kanon så slipper jag byta den med på ett tag iallfall...
Söker:
* 1260cc spridare
* ställbar btr
Så hojta om ni har något liggandes!
mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
gör det ?
Vill att kolvarna ska skynda sig hit så jag kan lämna iväg blocket på borrning och planing. Likaså toppen!
händer nog i slutet utav veckan, fler bilder då! Råkade även idag ut för det dryga e36 problemet med snurrande tändningslås så nu åker man på att byta det också
mvh
Vill att kolvarna ska skynda sig hit så jag kan lämna iväg blocket på borrning och planing. Likaså toppen!
händer nog i slutet utav veckan, fler bilder då! Råkade även idag ut för det dryga e36 problemet med snurrande tändningslås så nu åker man på att byta det också
mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,