Ta det lungt i regnet gubbar :)

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
AndersJ

Ta det lungt i regnet gubbar :)

Post by AndersJ »

Igår natt var jag chaufför åt några kompisar som vart ute och festat. Fick köra två vändor. När jag var på väg tillbaka efter första vändan skulle jag passera ett mot som är ökänt här i Göteborg. Jag har själv sett flera bilar som gått av vid det motet och därför drog jag ner på hastigheten. För er som bor i GBG kom jag alltså på E6 norrifrån och tog av mot E20 efter Tingstadstunneln. Man kör upp på en viadukt som svänger kraftigt över motorvägen och dessutom är feldoserad.
Min hastighet i kurvan var ungefär 30-35 km/h. Strax innan jag kommit ur kurvan ger jag gas för att komma upp i hastigheten som gäller på vägen, d.v.s 70 km/h. Kommer inte upp i mer än 40 förrän bakvagnen släpper totalt på den regnvåta asfalten, parerade sladden vilket bara resulterade i ytterligare en sladd, som även den parerades, men på den följde två retursladdar och till sist brakar jag ner i ett buskage på sidan av vägen. Vet att jag tänkte "Fan", sen slog jag av tändningen och försökte gå ut ur bilen genom förardörren, det gick inte, så jag klättrade ut genom passagerarsidan. Där mötte två glada bilister upp som sett vad som hände :) De undrade hur det var med mig, och jag klarade mig utan en skråma vilket jag är grymt tacksam för. Sen drog vi upp bilen med hjälp av en bärgare. Skadorna verkade stanna vid en bucklig tröskel och en buckla på förardörren, därav svårigheterna med att öppna dörren.
Jag fick mig en liten tankeställare igår. Har haft mitt kort i 2 ½ år och aldrig råkat ut för något, är den i gänget som kör lungt och håller marginaler och likt förbannat är jag den som sätter en bil i diket... :(
Är väl bara en tidsfråga innan nån av polarna sätter sin bil i diket så som de kör.

Men nu till det som jag vill varna er för. :!:
Bilen jag körde hade jag lånat av en polare som var med på festen. En trimmad Volvo 945. Däcken på bilen var lagliga, men inte mycket mer. D.v.s det fanns 1.6 mm kvar, detta hjälpte fan inte mycket när man kommer i en feldoserad kurva som dessutom är regnvåt. Jag hade inte en tanke på att kolla upp däcken innan jag körde, vilket jag naturligtvis borde ha gjort eftersom det är förarens ansvar att bilen är trafiksäker. Så till er som kör med dåliga däck, som dock är lagliga. BYT DÄCKEN. Det var bara ren flax att det inte var någon annan bil brevid mig när jag fick sladd och att det gick som det gjorde. Detta är ett av Göteborgs mest trafikerade mot. Jag tror inte att bakvagnen hade släppt om det suttit fräscha däck på bilen.
/Anders
E30 EVO 335
TurboRobban

Post by TurboRobban »

tråkigt att sätta bilen i diket, vet själv hur de är med dåliga däck, kör en audi 100 2.3 den släpte långt över hundra när de va blött ute när ja hade dåliga däck på, de va iprincip livsfarligt att köra när de va blött.
Overcharged

Post by Overcharged »

bra däck gör sjukt mkt!

och såna här kinadäck har sjukt dåligt grepp vid regn!

kör själv med billiga däck och dem e kassa när de är blött ute....

så på bruksbilen ska man satsa på bra däck!!

trimmade bilar ska man inte köra när det är halt om de inte är isracing :P
Ticco

Post by Ticco »

Tråkigt!

Jag har själv åkt med fullt ställ där ett par gånger, den s-böjen är go som f*n ju!

Man åker lätt ställ där hela vägen bort till Statoil :)
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
Burn0ut

Post by Burn0ut »

Har kört med M3an och kalla R däck i regn :lol:

En upplevelse man sent glömmer :)

Trist på bilen :(
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
powerpak

Post by powerpak »

Overcharged wrote:bra däck gör sjukt mkt!
och såna här kinadäck har sjukt dåligt grepp vid regn!
Håller med, köp INTE kinadäck! det satt "ling long" eller vad de nu hette :lol: på e46 touringen när jag köpte den, absolut värdelöst våtgrepp.. vem har såna däck på en bil värd närmre 150-160.000??
Overcharged

Post by Overcharged »

nää de verkar lite väl snikigt på en sån fin bil!!
AndersJ

Post by AndersJ »

Yepp. Fast det satt michelin på den här bilen, men det var inte mycket kvar av däcksmönstret som sagt. Så även om det är ett bra märke hjälper inte det när mönstret börjar bli slitet.
/Anders
E30 EVO 335
Zwofurti

Post by Zwofurti »

Overcharged wrote:nää de verkar lite väl snikigt på en sån fin bil!!
jao, men nankang har jag inget negativt att säga om, tycker det är minst lika bra grepp som mina michelin. nästan bättre faktiskt.
Post Reply