Elektrolys... Farligt?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
ronnifer
Posts: 413
Joined: 05 Feb 2007, 16:41
Location: Vasa, Finland

Elektrolys... Farligt?

Post by ronnifer »

provade ett litet elektrolys bad i veckan och blev imponerad....

så nu har jag förberätt ett stort bad och tänkte avrosta bakre bärarmarna till min e30...

läste runt lite och fan att delar som genomgår denna process kan bi sköra.

saxat från annat forum:

Man skall också ha väldigt klart för sig att det inte är helt ofarligt att behandla ståldetaljer på detta vis eftersom det kan tränga in vätejoner i materialet, vilket kan orsaka väteförsprödning. Kommersiellt så värmebehandlar man alltid bitar som är känsliga för väteupptag, ju högre härdningsnivå materialet har från start desto mer känsligt är det. Låglegerat stål med Cr-Mo och med en härdnivå på 40HRc och uppåt måste alltid skyndsamt värmebehandlas efter dylik behandling. Generell värmebehandling sker vid 200C i 4 tim, låglegerat höghållfast stål värmebehandlas vid 150C i 23 tim. Har man som jag sett bitar spricka spontant då dom legat för länge innan dom gått in i ugn för värmebehandling, så skulle jag vara väldigt restriktiv med att utsätta alla typer av säkerhetsdetaljer på ett fordon för denna behandling...... Väteförsprödning är inte att leka med och det gäller i högsta grad vid exempelvis zinkplätering av påkända detaljer. Det finns ofta en god anledning till varför vissa bitar på ett fordon inte är galvaniskt ytbehandlade utan bara målade...

är det någon som har lite koll på detta?
kanche man skulle blästra istället, är ju kanche inte så kul om något i hjulupphängningen brakar av :?
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

jag gjorde lite avrostning själv, med natriumhydroxid, står lite i min projekttråd, det svåra är att få effekt inne i håligheter, veck, dock var det så billigt att lämna bort det och få det plätterat, då det var rätt dyrt och lite elaka/dyra kemikalier för att få något som tålde värme (typ Cr,Ni) och som inte är mindre ädelt än stålet-->galvaniskt element.

Troligtvis ingen större härdning i materialet på typ bakaxelbrygga och länkarmar på en gammal e30, nån annan kanske vet mer om det är härdning på vissa grejer? kränghämare kanske?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Post Reply