så nu har jag förberätt ett stort bad och tänkte avrosta bakre bärarmarna till min e30...
läste runt lite och fan att delar som genomgår denna process kan bi sköra.
saxat från annat forum:
Man skall också ha väldigt klart för sig att det inte är helt ofarligt att behandla ståldetaljer på detta vis eftersom det kan tränga in vätejoner i materialet, vilket kan orsaka väteförsprödning. Kommersiellt så värmebehandlar man alltid bitar som är känsliga för väteupptag, ju högre härdningsnivå materialet har från start desto mer känsligt är det. Låglegerat stål med Cr-Mo och med en härdnivå på 40HRc och uppåt måste alltid skyndsamt värmebehandlas efter dylik behandling. Generell värmebehandling sker vid 200C i 4 tim, låglegerat höghållfast stål värmebehandlas vid 150C i 23 tim. Har man som jag sett bitar spricka spontant då dom legat för länge innan dom gått in i ugn för värmebehandling, så skulle jag vara väldigt restriktiv med att utsätta alla typer av säkerhetsdetaljer på ett fordon för denna behandling...... Väteförsprödning är inte att leka med och det gäller i högsta grad vid exempelvis zinkplätering av påkända detaljer. Det finns ofta en god anledning till varför vissa bitar på ett fordon inte är galvaniskt ytbehandlade utan bara målade...
är det någon som har lite koll på detta?
kanche man skulle blästra istället, är ju kanche inte så kul om något i hjulupphängningen brakar av