Tysklands värstingar från 90-talet.

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Tysklands värstingar från 90-talet.

Post by P.Herrdahl »

Ett skoj repotage från början av 90talet om Mercedes, BMW samt Audis värsting. Dock har aldrig S4an aldrig vart en konkurrent åt M5 eller E500, det jobbet skötte RS2an när den kom, nåväl, kul med retro. :D

ImageImageImage

ImageImageImage

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
M635 forever
Posts: 1013
Joined: 25 Jan 2006, 23:30
Location: Huddinge

Post by M635 forever »

Tackar för ett mycket intressant och läsvärt reportage, sådant gillas! :)
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
User avatar
halvordsson
Posts: 218
Joined: 20 Jul 2007, 21:29
Location: Dals långed (Dalsland)
Contact:

Post by halvordsson »

De där fälgarna och navkåporna på M5:an är hårdvaluta idag. Finns en massa nötter som slängt just kåporna för att de är fula... Men va fan, de har en grymt bra funktion - bromskylning!

Skulle vara roligt att ha en sådan uppsättning till M5:an som står hemma i garaget
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Kul läsning!

Men tiden för "Top gear 50-70mph", kan det verkligen stämma för mercan med tanke på toppfarten sett mot de andra?

Edit såg nu att de var en automat, bra mos i den =)

Mvh
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Kul att ni gillar det grabbar, tyckte själv att det va skoj att läsa så det va därför jag tänkte dela med mig.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
1800
Posts: 318
Joined: 12 Oct 2006, 15:45
Location: Kiruna

Post by 1800 »

halvordsson wrote:De där fälgarna och navkåporna på M5:an är hårdvaluta idag. Finns en massa nötter som slängt just kåporna för att de är fula... Men va fan, de har en grymt bra funktion - bromskylning!

Skulle vara roligt att ha en sådan uppsättning till M5:an som står hemma i garaget


Jag har en uppsättning till salu...
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

525mannen wrote:Kul läsning!

Men tiden för "Top gear 50-70mph", kan det verkligen stämma för mercan med tanke på toppfarten sett mot de andra?

Edit såg nu att de var en automat, bra mos i den =)

Mvh


Tyvärr det tråkiga med 500:orna.. bara automatare hela högen.
Precis som med i stort sett hela deras program när det är "toppmodellerna".

Varför jämförde dom inte med en E60 AMG för istället? När det ändå var "toppmodellerna" :lol:
E500 och M119 motorn med fast på 6L och lite lull lull.. 376hp @ 5.500rpm, 428lb/ft @ 3,750rpm.
Gjordes även en lite starkare variant som kunde väljas, 399hp @ 5,750rpm, 454lb/ft @ 3,810rpm..

E60 AMG 0–62 mph in 5.2 seconds..


Bilarna var "fränare" förr..
E60 AMG: :wink:
Image
Image
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Post by daniel-635 »

Image
Image
Image
Image
Image
Image


SUG i er gubbar, vissa av oss får kanske vässa till grundskole tyskan :wink:
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
User avatar
M635 forever
Posts: 1013
Joined: 25 Jan 2006, 23:30
Location: Huddinge

Post by M635 forever »

Daniel!
Var du tvungen att sukta mig än mer på en Lotus Omega!!!? :twisted:

Beträffande AMG, så fanns det ju en W124 300 CE 6.0 , som hade runt 385hk redan innan ens M5 hade visats, som var ett as att gå!
Har för mig att den räät och slätt kallades för sledgehammer, fanns väl även en AMG 560 SEC som fick det namnet.

Kommer ihåg att en vit sådan, med vita fälgar och en mycket gasglad ägare stolt huserade i innerstockholm med en sådan, gärna med mycket däckrök omring sig. :P
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

M635 forever wrote:Daniel!
Var du tvungen att sukta mig än mer på en Lotus Omega!!!? :twisted:

Beträffande AMG, så fanns det ju en W124 300 CE 6.0 , som hade runt 385hk redan innan ens M5 hade visats, som var ett as att gå!
Har för mig att den räät och slätt kallades för sledgehammer, fanns väl även en AMG 560 SEC som fick det namnet.

Kommer ihåg att en vit sådan, med vita fälgar och en mycket gasglad ägare stolt huserade i innerstockholm med en sådan, gärna med mycket däckrök omring sig. :P


Tyvärr icke en Coupe.
300E AMG Hammer är dess korrekta namn och kom i två olika versioner, 5.6 / 6.0. (360 och 375hk)

En äkta E60 är mer än strået vassare än dessa ovan nämnda, bygger som sagt vad på en E500 fast med trevliga 399hp @ 5,750rpm, 454lb/ft @ 3,810rpm..
Hade vart kul och sett en jämförelse med denna mot Alpinan, tror dock mercan skulle gå vinnande ur den fighten förutom på rolighetsfaktor.

Tyvärr är ju inte en äkta E60 den lättaste bilen att hitta då den tillverkades i så få ex, de flesta övriga "E60 AMG" är i grund och botten en "upphottad" E500. Där de bytte motorn till kunder som ville ha 6L istället i sin 500:a..
User avatar
halvordsson
Posts: 218
Joined: 20 Jul 2007, 21:29
Location: Dals långed (Dalsland)
Contact:

Post by halvordsson »

1800 wrote:
halvordsson wrote:De där fälgarna och navkåporna på M5:an är hårdvaluta idag. Finns en massa nötter som slängt just kåporna för att de är fula... Men va fan, de har en grymt bra funktion - bromskylning!

Skulle vara roligt att ha en sådan uppsättning till M5:an som står hemma i garaget


Jag har en uppsättning till salu...


PM:a gärna om skick och pris
Grefven

Post by Grefven »

tidningsreportagen var så mycket bättre förr. nu vill folk bara veta vad skatten kostar och hur billigt man kan köra bilen. trots att de ska lägga 150-400k på inköpet...

komiskt.
Jonne_racer
Posts: 188
Joined: 10 Oct 2007, 19:54
Location: Västerås

Post by Jonne_racer »

Daniel-635:
Har du länken till reportaget?
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Post by daniel-635 »

Jag la nog bara upp länkarna först, men sen var någon vänlig moderator och korrigerade så att bilderna syntes direkt, eller om jag gjorde det själv.
(Major Guldfisk minne)

Hur som länkarna kommer från e34.de och jag har inte hela tidningen.

http://www.e34.de/e34/tests/m5b10omega500e.htm

(man kan även högerklicka på bilden och välja egenskaper, beroende på hur mycket av en Hacker man är :wink: )
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Post Reply