Hur montera låsning för vipparmar M20B20?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Woohoo
Posts: 31
Joined: 01 Nov 2009, 11:32
Location: Frövi

Hur montera låsning för vipparmar M20B20?

Post by Woohoo »

Har haft av toppen och bytt samtliga insugsventiler och nu när vi starta bilen så hoppade alla låsningarna till vipparmarna på den sidan av och det knacka givetvis nå fruktansvärt!

Tänkte väl att vipparmsaxeln var fel vriden så vred på den montera allt och provstartade för att upptäcka att dom hoppade av igen!! :shock:

Vad gör vi för fel? finns väl inget som fixerar axel i ett läge?
Blir inte klok på det här!!

/Mvh Erik
Last edited by Woohoo on 24 Feb 2010, 22:41, edited 1 time in total.
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Aj aj aj... Båda axlar ska fikseras av en metallplåt i framkant av toppen vid kamdrevet.

Det går også att stoppa inn axlarna fel - dvs. höger axel på vänster sida.

Då stämmer inte oljehålen överens och alla vippor kommer skära sig.
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Har du satt vipparmsaxlarna rätt? På änden så finns det spår som ska titta in mot kamaxeln. I spåren ska det sedan en låsning.

Låsningarna till vipporna har sedan små spår som dom ska stickas ner i.
Den raka sidan ska ner där och låsas av sig själv.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
Woohoo
Posts: 31
Joined: 01 Nov 2009, 11:32
Location: Frövi

Post by Woohoo »

Ok, har bara haft bort axeln på insugssidan så kan inte ha skiftat dom!!
Däremot låter ju den där mellanplåten klart intressant, får kolla på det!

Tackar för mycket snabba svar.

/Mvh Erik
User avatar
FugitivE
Posts: 1385
Joined: 02 Jun 2007, 10:05
Location: Värmdö

Post by FugitivE »

Conny wrote:Öhh, e ja dum eller har inte M20 motorerna enkel-kamaxel, dubbla e väl M50!


Dom pratar om vipparmsaxlarna inte kamaxeln..
Lackerare
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

kristov wrote:Aj aj aj... Båda axlar ska fikseras av en metallplåt i framkant av toppen vid kamdrevet.

Det går også att stoppa inn axlarna fel - dvs. höger axel på vänster sida.

Då stämmer inte oljehålen överens och alla vippor kommer skära sig.


Stoppar man in dom på det sättet så hamnar väl spåren för vipparmslåsningarna helt fel, dvs bredvid vippan?

Mvh
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Post Reply