Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
Woohoo
Posts: 31 Joined: 01 Nov 2009, 11:32
Location: Frövi
Post
by Woohoo » 24 Feb 2010, 22:20
Har haft av toppen och bytt samtliga insugsventiler och nu när vi starta bilen så hoppade alla låsningarna till vipparmarna på den sidan av och det knacka givetvis nå fruktansvärt!
Tänkte väl att vipparmsaxeln var fel vriden så vred på den montera allt och provstartade för att upptäcka att dom hoppade av igen!!
Vad gör vi för fel? finns väl inget som fixerar axel i ett läge?
Blir inte klok på det här!!
/Mvh Erik
Last edited by
Woohoo on 24 Feb 2010, 22:41, edited 1 time in total.
kristov
Posts: 568 Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge
Post
by kristov » 24 Feb 2010, 22:27
Aj aj aj... Båda axlar ska fikseras av en metallplåt i framkant av toppen vid kamdrevet.
Det går også att stoppa inn axlarna fel - dvs. höger axel på vänster sida.
Då stämmer inte oljehålen överens och alla vippor kommer skära sig.
ZAK
Posts: 2544 Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona
Post
by ZAK » 24 Feb 2010, 22:30
Har du satt vipparmsaxlarna rätt? På änden så finns det spår som ska titta in mot kamaxeln. I spåren ska det sedan en låsning.
Låsningarna till vipporna har sedan små spår som dom ska stickas ner i.
Den raka sidan ska ner där och låsas av sig själv.
Woohoo
Posts: 31 Joined: 01 Nov 2009, 11:32
Location: Frövi
Post
by Woohoo » 24 Feb 2010, 22:37
Ok, har bara haft bort axeln på insugssidan så kan inte ha skiftat dom!!
Däremot låter ju den där mellanplåten klart intressant, får kolla på det!
Tackar för mycket snabba svar.
/Mvh Erik
FugitivE
Posts: 1385 Joined: 02 Jun 2007, 10:05
Location: Värmdö
Post
by FugitivE » 27 Feb 2010, 19:23
Conny wrote: Öhh, e ja dum eller har inte M20 motorerna enkel-kamaxel, dubbla e väl M50!
Dom pratar om vipparmsaxlarna inte kamaxeln..
Lackerare
Rsjerry
Posts: 1026 Joined: 10 Jun 2007, 11:25
Post
by Rsjerry » 01 Mar 2010, 10:39
kristov wrote: Aj aj aj... Båda axlar ska fikseras av en metallplåt i framkant av toppen vid kamdrevet.
Det går også att stoppa inn axlarna fel - dvs. höger axel på vänster sida.
Då stämmer inte oljehålen överens och alla vippor kommer skära sig.
Stoppar man in dom på det sättet så hamnar väl spåren för vipparmslåsningarna helt fel, dvs bredvid vippan?
Mvh
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten