camberjust bak E30 er detta ok?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
e30 tic
Posts: 187
Joined: 26 Apr 2006, 16:09

camberjust bak E30 er detta ok?

Post by e30 tic »

har heftet opp camber brikkene idag.

slik jeg har det nå er nå kan bolten max løftes 8mm opp fra org plassering.

bilen skal brukes til normal kjøring og banekjøring. det blir begrenset med Drag tenker jeg.

blir nok ikke senket mer enn 60mm max

Image
e30 tic
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Vad får du i vinkel på hjulet.
Gata/bana bör du ha 2-3 grader.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
e30 tic
Posts: 187
Joined: 26 Apr 2006, 16:09

Post by e30 tic »

ButterflyRacing wrote:Vad får du i vinkel på hjulet.
Gata/bana bör du ha 2-3 grader.
''

usikker :roll: kommer jo ann på høyden på bilen

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003

her står det vel 10mm for å få 0'
e30 tic
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Ja...höjden på bilen måste bestämmas först.

Justeringen på bultarna blir så liten.....att den bara kan användas för att finjustera vinklarna. Och inte för att ställa om mellan bana och strippen.

Jag satte upp min bakvagn på ett bord....med rätt höjd och rätt hjul.
Image
Håkan Carlsson
070-57 323 57
e30 tic
Posts: 187
Joined: 26 Apr 2006, 16:09

Post by e30 tic »

det der såg jo bra ut :wink:

tror der blir bra med mine 3-8mm kontra org med 40mm senking

helsvets idag :D
e30 tic
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

ah för när jag ökade 10mm på min bakvagn, så blev cambervinkeln -0,36 grader. i camber.

Mvh
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
e30 tic
Posts: 187
Joined: 26 Apr 2006, 16:09

Post by e30 tic »

Roobin wrote:ah för när jag ökade 10mm på min bakvagn, så blev cambervinkeln -0,36 grader. i camber.

Mvh
hvilket understell(høyde) kjører du med?

8mm kan vel bli "lagom" på min tenker jeg. nå er det uansett hel sveist :wink:
e30 tic
evil-one
Posts: 191
Joined: 17 Mar 2009, 11:05
Location: Göteborg

Post by evil-one »

e30 tic wrote:
Roobin wrote:ah för när jag ökade 10mm på min bakvagn, så blev cambervinkeln -0,36 grader. i camber.

Mvh
hvilket understell(høyde) kjører du med?

8mm kan vel bli "lagom" på min tenker jeg. nå er det uansett hel sveist :wink:

blev d bra me hjulvinklarna på din bil ?

jag ska snart fixa min bakvagn, förstår inte riktigt, d står att man behöver endast 4 brickor men på andra ställen 8 brickor ? :?
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

4 brickor = camber
4 brickor = toe

8 brickor = camber + toe
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
evil-one
Posts: 191
Joined: 17 Mar 2009, 11:05
Location: Göteborg

Post by evil-one »

Strandholm wrote:4 brickor = camber
4 brickor = toe

8 brickor = camber + toe
tack då vet jag d !

cambern känns viktigast eftersom mina däck slits mer på insidan

med 60/40 sänkning
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

om du nu ska bygga om bakvagnen och har allt nere, är det inte lika bra och bygga så du även kan ställa toe??

Inte mycket pengar det handlar om i förhållande till allt jobb du måste lägga ner på att bygga om..

min åsikt iaf :roll:
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

evil-one wrote:
Strandholm wrote:4 brickor = camber
4 brickor = toe

8 brickor = camber + toe
tack då vet jag d !

cambern känns viktigast eftersom mina däck slits mer på insidan

med 60/40 sänkning
Har du sänkt, så har du massor med toe-in.
Troligtvis därför däcken slits.

Camber gör inte nödvändigtvis att däcken slits.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
e30 tic
Posts: 187
Joined: 26 Apr 2006, 16:09

Post by e30 tic »

ButterflyRacing wrote:
evil-one wrote:
Strandholm wrote:4 brickor = camber
4 brickor = toe

8 brickor = camber + toe
tack då vet jag d !

cambern känns viktigast eftersom mina däck slits mer på insidan

med 60/40 sänkning
Har du sänkt, så har du massor med toe-in.
Troligtvis därför däcken slits.

Camber gör inte nödvändigtvis att däcken slits.
det låter som jeg må sveise in Toe justering også når jeg kommer hjem fra jobb om det skal bli bra :)
e30 tic
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Post by JonasH88 »

Lyfter tråden lite. Angående en E30 med 45 mm sänkning (coilover)
Vad jag kan läsa mig till så ska 7-8 mm uppflyttning av bultarna ge bra(bättre) hjulvinklar bak. Någon som kan bekräfta innan man helsvetsar, då jag ej har möjlighet att provmonterar bakvagnen på ett tag..

//Jonas
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Post Reply