Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
e30 tic
Posts: 187 Joined: 26 Apr 2006, 16:09
Post
by e30 tic » 17 Dec 2009, 23:35
har heftet opp camber brikkene idag.
slik jeg har det nå er nå kan bolten max løftes 8mm opp fra org plassering.
bilen skal brukes til normal kjøring og banekjøring. det blir begrenset med Drag tenker jeg.
blir nok ikke senket mer enn 60mm max
e30 tic
ButterflyRacing
Posts: 1885 Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga
Post
by ButterflyRacing » 18 Dec 2009, 00:33
Vad får du i vinkel på hjulet.
Gata/bana bör du ha 2-3 grader.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
ButterflyRacing
Posts: 1885 Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga
Post
by ButterflyRacing » 18 Dec 2009, 08:33
Ja...höjden på bilen måste bestämmas först.
Justeringen på bultarna blir så liten.....att den bara kan användas för att finjustera vinklarna. Och inte för att ställa om mellan bana och strippen.
Jag satte upp min bakvagn på ett bord....med rätt höjd och rätt hjul.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
e30 tic
Posts: 187 Joined: 26 Apr 2006, 16:09
Post
by e30 tic » 18 Dec 2009, 16:02
det der såg jo bra ut
tror der blir bra med mine 3-8mm kontra org med 40mm senking
helsvets idag
e30 tic
Roobin
Posts: 1794 Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö
Post
by Roobin » 20 Dec 2009, 20:16
ah för när jag ökade 10mm på min bakvagn, så blev cambervinkeln -0,36 grader. i camber.
Mvh
Audi S2 2,5 liter - 800whp?
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
e30 tic
Posts: 187 Joined: 26 Apr 2006, 16:09
Post
by e30 tic » 20 Dec 2009, 20:24
Roobin wrote: ah för när jag ökade 10mm på min bakvagn, så blev cambervinkeln -0,36 grader. i camber.
Mvh
hvilket understell(høyde) kjører du med?
8mm kan vel bli "lagom" på min tenker jeg. nå er det uansett hel sveist
e30 tic
evil-one
Posts: 191 Joined: 17 Mar 2009, 11:05
Location: Göteborg
Post
by evil-one » 22 Jan 2010, 10:14
e30 tic wrote: Roobin wrote: ah för när jag ökade 10mm på min bakvagn, så blev cambervinkeln -0,36 grader. i camber.
Mvh
hvilket understell(høyde) kjører du med?
8mm kan vel bli "lagom" på min tenker jeg. nå er det uansett hel sveist
blev d bra me hjulvinklarna på din bil ?
jag ska snart fixa min bakvagn, förstår inte riktigt, d står att man behöver endast 4 brickor men på andra ställen 8 brickor ?
Strandholm
Posts: 3515 Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:
Post
by Strandholm » 22 Jan 2010, 11:53
4 brickor = camber
4 brickor = toe
8 brickor = camber + toe
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
evil-one
Posts: 191 Joined: 17 Mar 2009, 11:05
Location: Göteborg
Post
by evil-one » 22 Jan 2010, 12:37
Strandholm wrote: 4 brickor = camber
4 brickor = toe
8 brickor = camber + toe
tack då vet jag d !
cambern känns viktigast eftersom mina däck slits mer på insidan
med 60/40 sänkning
xelerator
Posts: 2604 Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm
Post
by xelerator » 22 Jan 2010, 14:45
om du nu ska bygga om bakvagnen och har allt nere, är det inte lika bra och bygga så du även kan ställa toe??
Inte mycket pengar det handlar om i förhållande till allt jobb du måste lägga ner på att bygga om..
min åsikt iaf
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
ButterflyRacing
Posts: 1885 Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga
Post
by ButterflyRacing » 22 Jan 2010, 14:49
evil-one wrote: Strandholm wrote: 4 brickor = camber
4 brickor = toe
8 brickor = camber + toe
tack då vet jag d !
cambern känns viktigast eftersom mina däck slits mer på insidan
med 60/40 sänkning
Har du sänkt, så har du massor med toe-in.
Troligtvis därför däcken slits.
Camber gör inte nödvändigtvis att däcken slits.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
e30 tic
Posts: 187 Joined: 26 Apr 2006, 16:09
Post
by e30 tic » 23 Jan 2010, 11:17
ButterflyRacing wrote: evil-one wrote: Strandholm wrote: 4 brickor = camber
4 brickor = toe
8 brickor = camber + toe
tack då vet jag d !
cambern känns viktigast eftersom mina däck slits mer på insidan
med 60/40 sänkning
Har du sänkt, så har du massor med toe-in.
Troligtvis därför däcken slits.
Camber gör inte nödvändigtvis att däcken slits.
det låter som jeg må sveise in Toe justering også når jeg kommer hjem fra jobb om det skal bli bra
e30 tic
JonasH88
Posts: 746 Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi
Post
by JonasH88 » 16 Feb 2010, 18:47
Lyfter tråden lite. Angående en E30 med 45 mm sänkning (coilover)
Vad jag kan läsa mig till så ska 7-8 mm uppflyttning av bultarna ge bra(bättre) hjulvinklar bak. Någon som kan bekräfta innan man helsvetsar, då jag ej har möjlighet att provmonterar bakvagnen på ett tag..
//Jonas