Skeden's E36 325 snikturbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Skeden's E36 325 snikturbo
Ja då var det dags för en projekttråd för mitt lilla budget projekt.
STEG1.
Till en början blir det bara att montera/bygga:
grenrör(kina)
turbo t04e(kopia)
intercooler från någon nyare volvo
ställbar BTR
div avgas och tryckrör
Och se om man kan få det att lira på lågt ladd pga att den inte är kompsänkt än.
Håller inte 205orna måttet så inhandlas det R-däck som monteras på billiga breddade fälgar, vet ej dock hur brett det blir än.
STEG2.
Funkar det hyfsat så ska jag fräsa mig en egen topp packning, ca 3-3,5mm tjock och köpa arp bultar.
Sätta ihop resten igen- testa högre ladd och mer soppa, förmodligen större spridare alltså. Kommer förmodligen kompletteras av ett "turbochip" programmerad för de spridare och laddtryck som jag kör på såklart.
Drivlina kör jag orginal tills det går sönder, sedan köps det starkare grejer varteftersom det rasar.
Det är ungefär så långt jag har "planerat" och tar det lite steg för steg.
Kom gärna med förslag/kritik om vad som är "smartare" eller bara om jag har helt fel i något av det jag skriver/gör. Jag är som sagt ingen expert utan försöker bara använda mitt sunda förnuft och grundläggande motorlära för att få grejjerna att lira.
Lägger upp lite bilder på vad jag hunnit med hittils:
Vart och köpt en gammal 325a
Fått hem grenröret
Fått hem BTR'en
Och fått hem turbon
Testmonterat grenröret.. som jag trodde så får inte turbon plats mot toppen sådär, blir att bygga ca 1dm rör uppåt från grenrör till turbon
Och monterat BTR
STEG1.
Till en början blir det bara att montera/bygga:
grenrör(kina)
turbo t04e(kopia)
intercooler från någon nyare volvo
ställbar BTR
div avgas och tryckrör
Och se om man kan få det att lira på lågt ladd pga att den inte är kompsänkt än.
Håller inte 205orna måttet så inhandlas det R-däck som monteras på billiga breddade fälgar, vet ej dock hur brett det blir än.
STEG2.
Funkar det hyfsat så ska jag fräsa mig en egen topp packning, ca 3-3,5mm tjock och köpa arp bultar.
Sätta ihop resten igen- testa högre ladd och mer soppa, förmodligen större spridare alltså. Kommer förmodligen kompletteras av ett "turbochip" programmerad för de spridare och laddtryck som jag kör på såklart.
Drivlina kör jag orginal tills det går sönder, sedan köps det starkare grejer varteftersom det rasar.
Det är ungefär så långt jag har "planerat" och tar det lite steg för steg.
Kom gärna med förslag/kritik om vad som är "smartare" eller bara om jag har helt fel i något av det jag skriver/gör. Jag är som sagt ingen expert utan försöker bara använda mitt sunda förnuft och grundläggande motorlära för att få grejjerna att lira.
Lägger upp lite bilder på vad jag hunnit med hittils:
Vart och köpt en gammal 325a
Fått hem grenröret
Fått hem BTR'en
Och fått hem turbon
Testmonterat grenröret.. som jag trodde så får inte turbon plats mot toppen sådär, blir att bygga ca 1dm rör uppåt från grenrör till turbon
Och monterat BTR
Inte enlgit tillverkaren, och jag testade monterade det så också men det blev värre.
Tror inte det blir några direkta problem sådär.
En sak jag funderar på är när jag får turbon sådär högt upp, så skulle det vara möjligt att dra oljereturen från turbon rakt ner i ventilkåpan. Vet att man kan göra så utan probelm på andra motorer men har ingen direkt koll på den här, någon som vet något om det? Något som som kan bli problem om jag gör så? Tex för dålig avrinning från toppen ner i tråget.
Och varifrån bör man ta olje till turbon? Vid filtret?
Tror inte det blir några direkta problem sådär.
En sak jag funderar på är när jag får turbon sådär högt upp, så skulle det vara möjligt att dra oljereturen från turbon rakt ner i ventilkåpan. Vet att man kan göra så utan probelm på andra motorer men har ingen direkt koll på den här, någon som vet något om det? Något som som kan bli problem om jag gör så? Tex för dålig avrinning från toppen ner i tråget.
Och varifrån bör man ta olje till turbon? Vid filtret?
david__ wrote:om du vänder på grenröret så hamnar det rätt, så slipper du en hel del värme uppe vid ventil kåpan oxå...... hur länge tror att grenröret håller?
Förmodar att du menar hur länge jag tror att grenröret håller?
Ingen aning, är ganska tveksam till dom där kinarören med alla säger olika så jag var tvungen att testa ett. Kommer förmodligen läcka lite i någon svets också skulle jag gissa, men det är bara att svetsa ihop. Vad tror du skulle "gå sönder"?
-
Har en kamerat som bruker et helt likt grenrør, tok en uke så sprakk det i en av sveisene, sveis over alle sømmene så slipper du å skru det av når det ryker
Mvh
Mvh
1987 E30 320/325 Turbo
http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9 ... sc&start=0
1955 Chevrolet Bel Air prosjekt
http://www.frantzenracing.com/FRForum/f ... &sk=t&sd=a
http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9 ... sc&start=0
1955 Chevrolet Bel Air prosjekt
http://www.frantzenracing.com/FRForum/f ... &sk=t&sd=a
Emilj90 wrote:david__ wrote:om du vänder på grenröret så hamnar det rätt, så slipper du en hel del värme uppe vid ventil kåpan oxå...... hur länge tror att grenröret håller?
Förmodar att du menar hur länge jag tror att grenröret håller?
Ingen aning, är ganska tveksam till dom där kinarören med alla säger olika så jag var tvungen att testa ett. Kommer förmodligen läcka lite i någon svets också skulle jag gissa, men det är bara att svetsa ihop. Vad tror du skulle "gå sönder"?
jag förstår att du vill få bilen att gå bättre så billigt som möjligt, men när grenröret spricker så komem du märka det stort, en liten spricka gör att du får fel lambda värde tappar spoolup o låter som en traktor.
jag har monterat 3 såna här grenrör o det sista håller än, och har kört dagligen hela sommaren. det grenröret som håller är uppkapat mellan varje cylinder o sen planat o alla svetsarna är omsvetsade.
dom andra 2 rören som har spruckit har jag förstärkt innan montering o sen har dom spruckit iaf, lagat igen o sen spruckit o lagat o lagat
men jag hatar kinarören iaf
Ska bli kul att se hur billigt du kommer undan med detta bygget
Har även jag jävlats med detta kinapissröret och jag delade flänsen och svetsade om men de hjälpte inte. Fick svetsa om de 2ggr innan de sprack en tredje gång och jag gav upp
Byggde ett i svartsstål och de vart fan inte dyrt. Tror de gick på lite över 2000:- i materialkostnad. Lätt värt! PPF har billiga böjjar och flänsar.
Förövrigt ska detta grenrör vara monterat neråt som någon innan nämnde. Då passar de hyssat "bolt on" på E36an med.
Har även jag jävlats med detta kinapissröret och jag delade flänsen och svetsade om men de hjälpte inte. Fick svetsa om de 2ggr innan de sprack en tredje gång och jag gav upp
Byggde ett i svartsstål och de vart fan inte dyrt. Tror de gick på lite över 2000:- i materialkostnad. Lätt värt! PPF har billiga böjjar och flänsar.
Förövrigt ska detta grenrör vara monterat neråt som någon innan nämnde. Då passar de hyssat "bolt on" på E36an med.
- Min portfolio
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
spännande kommentarer om kina grejerna;)
Ska bli kul och se hur det håller, tänkte illfall jacka upp grenröret mellan cylindrarna.
Oj kina btr var ingen höjdare:p blir spännande att se hur den beter sig, testat dragit igång soppa pumpen bara och så håller den/justerar trycket som den ska.. men som sagt, mycket kan hända med lite laddtryck!
Det blir en spännande resa det här:P och så får man lite egen erfarenhet av hyr dåligt "kinaskitet" egentligen är.
Ingen som hört något dåligt om kina turbon?
Ska bli kul och se hur det håller, tänkte illfall jacka upp grenröret mellan cylindrarna.
Oj kina btr var ingen höjdare:p blir spännande att se hur den beter sig, testat dragit igång soppa pumpen bara och så håller den/justerar trycket som den ska.. men som sagt, mycket kan hända med lite laddtryck!
Det blir en spännande resa det här:P och så får man lite egen erfarenhet av hyr dåligt "kinaskitet" egentligen är.
Ingen som hört något dåligt om kina turbon?