Dåligt bett i bromsarna trots lätt uppgradering E30?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Nemesis_turbo
Dåligt bett i bromsarna trots lätt uppgradering E30?
nya skivor runt om. nya greenstuff belägg runt om fräscha fungerande ok ny fin dot 5 bromsvätska men trots det så tycker jag bromsarna känns lite slappa inget riktigt bett i dem saknar lixom den dära kvika bromsen i farter runt 50km/h inbromsning från tex 150-50 är jag riktigt nöjd med nigger ned i fat fort och mattas inte av nå direkt trots auppreppade högfarts inbromsningar men som sagt saknar lixom det dära bettet vid låg fart.
ordentligt genomluftat är det med pedalen tar emot direkt ifrån början.
åker med golf 1 broms servo och original e30 huvudcylinder. kand et avara cylindern som är defekt?
ursäkta mina stavfel
ordentligt genomluftat är det med pedalen tar emot direkt ifrån början.
åker med golf 1 broms servo och original e30 huvudcylinder. kand et avara cylindern som är defekt?
ursäkta mina stavfel
Du kanske har så hårda belägg att dom tar kass när dom är kalla?
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
- Nemesis_turbo
hmmm.. ja en tanke får se hur dem uppför sig imorgon på drifting tränningen på sättna... fast har kör greenstuiff på många andra bilar och inte tyckt dem bettat nå dåligt kalla fast iiofs vid en besiktning hade jag 2.0 i bromsvärde fram på båda sidor vid ombes på handbroms kolalde dem ävenframbrosarna igen för det avr handbroms o då had ejag kört ganska hårt dit och kommit precis i tid då hade jag 3.0 på båda siodrRsjerry wrote:Du kanske har så hårda belägg att dom tar kass när dom är kalla?
men tyckte det var lika ifjol dock då med slitna skivor och original belägg..
Inte för jag har testat dem själv, men är det inte just xxxx-stuffbeläggen som är kända för att inte vara nått vidare? Eller det kanske bara är i banracingsammanhang?
Jag har kört på Ferodo 2500 runt om, ska testa Ferodo 3000, sen blir det till att köra Carbotech eller PFC, de ska ju vara kanonbra
Jag har kört på Ferodo 2500 runt om, ska testa Ferodo 3000, sen blir det till att köra Carbotech eller PFC, de ska ju vara kanonbra

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nemesis_turbo
carbotech är riktigt grymmaNisse977 wrote:Inte för jag har testat dem själv, men är det inte just xxxx-stuffbeläggen som är kända för att inte vara nått vidare? Eller det kanske bara är i banracingsammanhang?

Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
- bmw-slangen
Det står tydligt på EBC hemsidan att GreenStuff inte är lämpad för bankörning. Däremot anges att dess kall/varm friktion är "good" samt att de skall ha "high initial brake effect" så de borde bita bra i lägre farter också.
RedStuff är nästa steg med "cold friction : good" och "hot friction : excellent". Men notera att även dessa inte är lämpade för bankörning/racing.
YellowStuff (4000R serien) är nästa steg med "cold friction : excellent" och "hot friction : excellent" och dessa är däremot lämpade för bankörning/racing. Men det anges att dessa är även lämpade för gata (då de inte kräver uppvärmning utan har bett även som kalla).
Sist finns BlueStuff (5000R serien) som verkar vara gjort endast för bankörning och speciellt långlopp.
Så enligt EBC själva så är det bara Yellow eller Blue som gäller om man ska ut och köra på bana.
RedStuff är nästa steg med "cold friction : good" och "hot friction : excellent". Men notera att även dessa inte är lämpade för bankörning/racing.
YellowStuff (4000R serien) är nästa steg med "cold friction : excellent" och "hot friction : excellent" och dessa är däremot lämpade för bankörning/racing. Men det anges att dessa är även lämpade för gata (då de inte kräver uppvärmning utan har bett även som kalla).
Sist finns BlueStuff (5000R serien) som verkar vara gjort endast för bankörning och speciellt långlopp.
Så enligt EBC själva så är det bara Yellow eller Blue som gäller om man ska ut och köra på bana.
- Nemesis_turbo
Låter precis som att det inte blir rätt "arbets" temp för beläggen vid lugn körning!! Testa originalbelägg och se om felet kvarstår, gör det det så kan du utesluta beläggen!!
Mvh
Mvh
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
- Nemesis_turbo
Rsjerry wrote:Låter precis som att det inte blir rätt "arbets" temp för beläggen vid lugn körning!! Testa originalbelägg och se om felet kvarstår, gör det det så kan du utesluta beläggen!!
Mvh
hade samma känsla ifjol med slitna skivor och fräscha original belägg fast då var det i hela registret nu känns dem bara hala vid låg fart/lugn körning
Jag åker CarboTech XP8, riktigt bra hugga i dom, bra även kalla men man märker skillnaden efter nån inbromsning, då börjar dom bli riktigt bra, köp INTE XP10 om ni ska köra på gata, ni får aldrig upp temp med dom och det är som att bromsa med oljiga skivor, CarboTech istortsett vägrar sälja dom till bilar med regskylt
XP8 rockar fett å kostar inte alltför mkt, 1786:- till mina M3 3.0 ok.
Pizza

XP8 rockar fett å kostar inte alltför mkt, 1786:- till mina M3 3.0 ok.
Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad