Dåligt bett i bromsarna trots lätt uppgradering E30?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Dåligt bett i bromsarna trots lätt uppgradering E30?

Post by Nemesis_turbo »

nya skivor runt om. nya greenstuff belägg runt om fräscha fungerande ok ny fin dot 5 bromsvätska men trots det så tycker jag bromsarna känns lite slappa inget riktigt bett i dem saknar lixom den dära kvika bromsen i farter runt 50km/h inbromsning från tex 150-50 är jag riktigt nöjd med nigger ned i fat fort och mattas inte av nå direkt trots auppreppade högfarts inbromsningar men som sagt saknar lixom det dära bettet vid låg fart.

ordentligt genomluftat är det med pedalen tar emot direkt ifrån början.

åker med golf 1 broms servo och original e30 huvudcylinder. kand et avara cylindern som är defekt?

ursäkta mina stavfel
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Du kanske har så hårda belägg att dom tar kass när dom är kalla?
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

Rsjerry wrote:Du kanske har så hårda belägg att dom tar kass när dom är kalla?
hmmm.. ja en tanke får se hur dem uppför sig imorgon på drifting tränningen på sättna... fast har kör greenstuiff på många andra bilar och inte tyckt dem bettat nå dåligt kalla fast iiofs vid en besiktning hade jag 2.0 i bromsvärde fram på båda sidor vid ombes på handbroms kolalde dem ävenframbrosarna igen för det avr handbroms o då had ejag kört ganska hårt dit och kommit precis i tid då hade jag 3.0 på båda siodr

men tyckte det var lika ifjol dock då med slitna skivor och original belägg..
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Inte för jag har testat dem själv, men är det inte just xxxx-stuffbeläggen som är kända för att inte vara nått vidare? Eller det kanske bara är i banracingsammanhang?

Jag har kört på Ferodo 2500 runt om, ska testa Ferodo 3000, sen blir det till att köra Carbotech eller PFC, de ska ju vara kanonbra :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

vart nöjd med det på andra bilar .. kan ha att göra med nu att dem är för kall på låg fart
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Nisse977 wrote:Inte för jag har testat dem själv, men är det inte just xxxx-stuffbeläggen som är kända för att inte vara nått vidare? Eller det kanske bara är i banracingsammanhang?

Jag har kört på Ferodo 2500 runt om, ska testa Ferodo 3000, sen blir det till att köra Carbotech eller PFC, de ska ju vara kanonbra :)
carbotech är riktigt grymma 8)
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Det står tydligt på EBC hemsidan att GreenStuff inte är lämpad för bankörning. Däremot anges att dess kall/varm friktion är "good" samt att de skall ha "high initial brake effect" så de borde bita bra i lägre farter också.

RedStuff är nästa steg med "cold friction : good" och "hot friction : excellent". Men notera att även dessa inte är lämpade för bankörning/racing.

YellowStuff (4000R serien) är nästa steg med "cold friction : excellent" och "hot friction : excellent" och dessa är däremot lämpade för bankörning/racing. Men det anges att dessa är även lämpade för gata (då de inte kräver uppvärmning utan har bett även som kalla).

Sist finns BlueStuff (5000R serien) som verkar vara gjort endast för bankörning och speciellt långlopp.

Så enligt EBC själva så är det bara Yellow eller Blue som gäller om man ska ut och köra på bana.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

jo men på gata vid lugn körning känns det som jag har för lite bett men vid hård körning/lek funkar det bra
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Låter precis som att det inte blir rätt "arbets" temp för beläggen vid lugn körning!! Testa originalbelägg och se om felet kvarstår, gör det det så kan du utesluta beläggen!!

Mvh
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

jag körde yellow stuff på min m3a .. och de funkade utmärkt även de inte var varma !
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

Rsjerry wrote:Låter precis som att det inte blir rätt "arbets" temp för beläggen vid lugn körning!! Testa originalbelägg och se om felet kvarstår, gör det det så kan du utesluta beläggen!!


Mvh

hade samma känsla ifjol med slitna skivor och fräscha original belägg fast då var det i hela registret nu känns dem bara hala vid låg fart/lugn körning
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

själv körde jag förra säsongen med slitzade skivor runt om med racebelägg. helt värdelöst tyckte jag oavsett körsätt. märkte knappt någon skillnad.
The Lower Class
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

hmm..märkte inget mt orginal ? måste varit skit saker då...
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

G3kkO wrote:hmm..märkte inget mt orginal ? måste varit skit saker då...
nya bmw originalskivor runt om som blev slitzade och ferodo race belägg runt om, skit??? :roll:
The Lower Class
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Jag åker CarboTech XP8, riktigt bra hugga i dom, bra även kalla men man märker skillnaden efter nån inbromsning, då börjar dom bli riktigt bra, köp INTE XP10 om ni ska köra på gata, ni får aldrig upp temp med dom och det är som att bromsa med oljiga skivor, CarboTech istortsett vägrar sälja dom till bilar med regskylt :wink:

XP8 rockar fett å kostar inte alltför mkt, 1786:- till mina M3 3.0 ok.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
KNACKAN
Posts: 372
Joined: 07 Aug 2008, 23:29
Location: Sandviken

Post by KNACKAN »

Körde också med Carbotech XP8 på min Impreza och dom bettade på riktigt bra och fungerade hur bra som helst även på gata.
User avatar
Livinloud
Posts: 502
Joined: 26 Apr 2008, 18:43
Location: Örnsköldsvik
Contact:

Post by Livinloud »

Håller med de två överstående talarna!

Carbotech XP8 är det rätta! Fyfan vilket bett det är i dom grejorna!
Post Reply