Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
Overcharged
Posts: 1874 Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:
Post
by Overcharged » 29 May 2006, 21:49
1. Hur mäter man ET?
2. När man talar om t.ex en 40 sänkning var mäter man sänkningen då?
fjädrarna, längd till marken?
Hoppas det inte är för dumma frågor nu
DelJoJJo
Posts: 327 Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö
Post
by DelJoJJo » 29 May 2006, 22:01
om ja har förstått de rätt så mäter man et från där fälgen ligger an mot navet till centrum på fälgen
tror de e så iaf =)
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
Zwofurti
Posts: 2635 Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare
Post
by Zwofurti » 30 May 2006, 00:53
Et är lätt.
ET (offset) är i princip om den breddar inåt eller utåt.
ET 0 är i mitten av fälgen.
har man tex et 35 är det 35 mm UTÅT från fälgens mitt, alltså breddar den 35 millimeter mer inåt än en fälg med noll.
desto högre et, desto längre in kommer fälgen, det är positiv ET.
negativ ET är tvärtom, alltså om det är et -30 så breddar fälgen 30 mm mer utåt än ET 0.
40 mm sänkning så är bilen 40 mm lägre än original, men det är ju bara på ett ungefär.
Overcharged
Posts: 1874 Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:
Post
by Overcharged » 30 May 2006, 08:27
men hur mäter man vilken sänkningssats man har då?
Zwofurti
Posts: 2635 Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare
Post
by Zwofurti » 30 May 2006, 14:08
jadu det är ju jäkligt svårt.
om man inte mäter med fräscha originalgrejer först och sen byter man och mäter. dåfår du ju se hur mkt det sänker.
fjädrarna kan man inte mäta, man kan tex ha en längre fjäder som ändå sänker mer än original på bilen, allt handlar ju om dem är progressiva eller inte osv osv osv.