1. Hur mäter man ET?
2. När man talar om t.ex en 40 sänkning var mäter man sänkningen då?
fjädrarna, längd till marken?
Hoppas det inte är för dumma frågor nu
ET & Sänkningsberäkning
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Et är lätt.
ET (offset) är i princip om den breddar inåt eller utåt.
ET 0 är i mitten av fälgen.
har man tex et 35 är det 35 mm UTÅT från fälgens mitt, alltså breddar den 35 millimeter mer inåt än en fälg med noll.
desto högre et, desto längre in kommer fälgen, det är positiv ET.
negativ ET är tvärtom, alltså om det är et -30 så breddar fälgen 30 mm mer utåt än ET 0.
40 mm sänkning så är bilen 40 mm lägre än original, men det är ju bara på ett ungefär.
ET (offset) är i princip om den breddar inåt eller utåt.
ET 0 är i mitten av fälgen.
har man tex et 35 är det 35 mm UTÅT från fälgens mitt, alltså breddar den 35 millimeter mer inåt än en fälg med noll.
desto högre et, desto längre in kommer fälgen, det är positiv ET.
negativ ET är tvärtom, alltså om det är et -30 så breddar fälgen 30 mm mer utåt än ET 0.
40 mm sänkning så är bilen 40 mm lägre än original, men det är ju bara på ett ungefär.
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
jadu det är ju jäkligt svårt.
om man inte mäter med fräscha originalgrejer först och sen byter man och mäter. dåfår du ju se hur mkt det sänker.
fjädrarna kan man inte mäta, man kan tex ha en längre fjäder som ändå sänker mer än original på bilen, allt handlar ju om dem är progressiva eller inte osv osv osv.
om man inte mäter med fräscha originalgrejer först och sen byter man och mäter. dåfår du ju se hur mkt det sänker.
fjädrarna kan man inte mäta, man kan tex ha en längre fjäder som ändå sänker mer än original på bilen, allt handlar ju om dem är progressiva eller inte osv osv osv.