BMW 320/325 e36 -92, Bur färdig
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW 320/325 e36 -92, Bur färdig
Tänkte lägga upp en projektråd om min gamla bruksbil som jag bygger om till bus/banåkabil. Jag har redan en tråd på ett annat forum och kommer kopiera och försöka modifiera texten men ser det konstig ut någonstans så kan det bero på det.
Spec
BMW 320i -92
Kaross: Breddad, fullbur, ombyggt fjäderbenstorn och rambalk för att få plats med turbo och grenrör.
Motor: m50b25 Vanos(med bortplockad vanos) renoverad med nya lager, ringar, 3.5mm MLS, arp, renoverad topp med dubbla ickevanos insugskammar, mirafräst etc.
Växellåda: M3/328 zf
Turbo: Holset hx40 med avgashus 14, egentillverkat pulssplitgrenrör.
Motorstyrning: Vipec v44, VAG spolar och 788cc spridare.
Kylning: 400x300x76 IC, Orginal kylare och 25 raders oljekyl.
Koppling: Sachs 618 tryckplatta med 6-puck sinter och svarvat m20 svänghjul.
Bakvagn: m3/328 hybrid
Chassie: Spax RSX coilovers, Millway bussningar i bärarmarna fram, powerflex bak, Millway ställbara topplagringar fram.
Bromsar: e46 330 bromsok, ATE Powerdiscs 325x25 (330 e46), Tarox
belägg, Tarox stålomspunna slangar.
Hjul: BBS motorsport fälgar 9x17 et-7
Inredning: Sparco ratt 350mm diameter och 90mm djup.
Spec
BMW 320i -92
Kaross: Breddad, fullbur, ombyggt fjäderbenstorn och rambalk för att få plats med turbo och grenrör.
Motor: m50b25 Vanos(med bortplockad vanos) renoverad med nya lager, ringar, 3.5mm MLS, arp, renoverad topp med dubbla ickevanos insugskammar, mirafräst etc.
Växellåda: M3/328 zf
Turbo: Holset hx40 med avgashus 14, egentillverkat pulssplitgrenrör.
Motorstyrning: Vipec v44, VAG spolar och 788cc spridare.
Kylning: 400x300x76 IC, Orginal kylare och 25 raders oljekyl.
Koppling: Sachs 618 tryckplatta med 6-puck sinter och svarvat m20 svänghjul.
Bakvagn: m3/328 hybrid
Chassie: Spax RSX coilovers, Millway bussningar i bärarmarna fram, powerflex bak, Millway ställbara topplagringar fram.
Bromsar: e46 330 bromsok, ATE Powerdiscs 325x25 (330 e46), Tarox
belägg, Tarox stålomspunna slangar.
Hjul: BBS motorsport fälgar 9x17 et-7
Inredning: Sparco ratt 350mm diameter och 90mm djup.
Last edited by dahmeer on 05 Jan 2014, 23:27, edited 19 times in total.
Det hela började med att jag såg en annons på Blocket i våras om att Custommania.se höll på att ta fram ett breddningskit till BMW e36 och då blev man ju genast sugen på att göra något skoj med bruksbilen. När jag någon vecka senare stod i garaget och lagade rost i vanlig ordning på mitt första projekt (en gammal e30) så bestämde jag mig för att det fick vara nog. Jag orkade helt enkelt inte laga mer rost, så jag fattade telefonen och ringde upp Johan på Custommania och frågade hur det gick med e36-kittet. Han svarade att han precis höll på att gjuta upp det första kittet och det skulle monteras på en bil på fredag samma vecka. Så jag sa att jag gärna ville komma och titta på det och det gick bra. På fredagen så åkte jag och tittade på kittet och gillade vad jag såg så jag beställde ett.
Demontering
Här har jag börjat att montera framskärmar och front samt kapat ur orginal bakskärmar.
Ni som är lite uppmärksamma ser även att jag provmonterat min på tok för stora Intercooler.
Planerna från början va egentligen en s50 men eftersom jag inte hittade någon när jag letade motor så
bestämde jag mig för att bygga en m50b25 med turbo till säsongen -08.
Demonterar fjäderben.
Och monterar dit Spax RSX dämpare och fjädrar.
Det får räcka för den här gången hoppas någon finner det hela intressant att följa.
Mvh
Demontering
Här har jag börjat att montera framskärmar och front samt kapat ur orginal bakskärmar.
Ni som är lite uppmärksamma ser även att jag provmonterat min på tok för stora Intercooler.
Planerna från början va egentligen en s50 men eftersom jag inte hittade någon när jag letade motor så
bestämde jag mig för att bygga en m50b25 med turbo till säsongen -08.
Demonterar fjäderben.
Och monterar dit Spax RSX dämpare och fjädrar.
Det får räcka för den här gången hoppas någon finner det hela intressant att följa.
Mvh
En halvdålig bild på skärmkanten bak som blivit urkapad
Bakbreddarna på plats, finspackling kvar.
s50 oljefilterhus med uttag för oljekylning.
325x25 ATE Powerdisc och Tarox belägg till 330 e46.
Tog mig en tur till Örebro för att hämta lite fälgar.
BBS 17x9 et -7
ATS DTC 17x9 et-7
Stort tack till Johan Armskogh som tog hem fälgar :wave:
Mvh
Bromsarna monterade tillsammans med stålomspunna bromsslangar och Millway's mässingbussningar.
Ena bakskärmen tillkapad och fästena till bakspoilern utflyttade 30mm för att följa skärmen lite bättre.
Utflyttad bakspoiler som följer bakskärmen.
Börjat skruva ihop motorn, blir nya lager, ringar, packningar, arp-bult mm.
15-20mm spacers så blir det nog kanon
Markfrigången kommer bli minimal när hjulet sitter där det ska.
Ställbara topplagringar och excentriska bussningar från Millway.
Walbro bränslepump, 6-puckad lamell och en sachs 618 tryckplatta, bör orka med runt 6-700 nm
Och några meter rör till grenrörs bygget.
Sprutat på slipgrund
3.5mm MLS
Svarvat m20 svänghjul
Powerflex till bakvagnen
Kapade ur en bit från orginal framspoiler och smälte ihop med bakspoilern för att få bort glipan som blev när jag böjde ut bakspoilern mot bakskärmen. Funkade fint med lödpenna från Biltema
Helt klart nöjd med resultatet
Jag tröttnade på att slipa så jag åkte och handlade lite prylar för att trösta mig.... :racesmile
Bärarmar från 328, powerflexbussningar, m3 e36 bromsar och diff.
Glasfiberhuv
m3 e36 zf-låda
Nytt garage.
Det här var vid årskiftet till -09 och först nu har jag börjat skruva igen.
Nu kommer vi till de mer aktuella bilderna
Kände att jag behövde en motivationshöjare så jag köpte mig en Holset hx40 med avgashus 14, skulle egentligen ha haft tag i en hx35a men det fanns tyvärr inte att få tag på
Köpte även en lite mindre IC än den jag köpt tidigare... den nya är 400x300x76
Motivationen steg med ungefär 100% när man fick lite nya speedparts i garaget och då får man ju passa på att börja meka igen...
Första grenröret som jag försöker bygga ihop, det är ingen lek att försöka få ner en hx40 i e36ans trånga motorutrymme men det ska nog gå.
Det här var vid årskiftet till -09 och först nu har jag börjat skruva igen.
Nu kommer vi till de mer aktuella bilderna
Kände att jag behövde en motivationshöjare så jag köpte mig en Holset hx40 med avgashus 14, skulle egentligen ha haft tag i en hx35a men det fanns tyvärr inte att få tag på
Köpte även en lite mindre IC än den jag köpt tidigare... den nya är 400x300x76
Motivationen steg med ungefär 100% när man fick lite nya speedparts i garaget och då får man ju passa på att börja meka igen...
Första grenröret som jag försöker bygga ihop, det är ingen lek att försöka få ner en hx40 i e36ans trånga motorutrymme men det ska nog gå.
Punktade klart grenröret idag, saknas uttag till wastegate eftersom jag inte köpt någon än.
Som sagt, ingen lek att få agget där man vill ha det så jag fick göra lite plats med såg, rondell och släggan. :bang:
Ska nog gå att få ihop det igen med "lite" plåt och ett kilo spackel. Förstår inte hur folk får plats med hx50is mm
Som sagt, ingen lek att få agget där man vill ha det så jag fick göra lite plats med såg, rondell och släggan. :bang:
Ska nog gå att få ihop det igen med "lite" plåt och ett kilo spackel. Förstår inte hur folk får plats med hx50is mm
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Blir tokshysst med den breddningen!
Och med dedär fälgarna blir de racingstuk!
Och med dedär fälgarna blir de racingstuk!
- Min portfolio
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
salle1001 wrote:fan va snygg breddning!. hur såg de ut med platsen för turbon innan du kapade?. gick de inte alls?.. har du orginal m50 lutning? MVH Alexnader
Jag hade redan börjat kapa lite innan jag fick hem turbon så jag vet inte riktigt. Det hade ju gått att få till mycket bättre utan att kapa så mycket om jag inte haft så bråttom. Men det är mycket att tänka på när man bygger, kedjespännaren var det som ställde till det mest för mig.