Inredning: instrumentbräda och SBP

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Inredning: instrumentbräda och SBP

Post by Daniel.Fredriksson »

Vet inte om jag lagt tråden rätt, flytta den annars.

Måste man ha en instrumentbräda på besiktningen?

Eller kan man bygga om det till mer "rally stuk" endast Instrumenthus?




Image

Tänkte kanske bygga om lite för instrumentering vid den röda markeringen och lämna det blåa rent.
Men vad gäller ang den blåa markeringen, måste jag täcka det med något mjukt?
Eller kan det vara plåtrent?


Tack på förhand!
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
User avatar
Kouros_e30
Posts: 130
Joined: 20 Nov 2006, 15:40
Location: finland

Post by Kouros_e30 »

Jag håller på med samma sak!

mitt problem är dock hur jag skall bygga instrumentbrädet...
har du hittat nåra bilder på e30 instrumentbrä med "rally styk"?

min bil ser exakt ut som din på bilden :D

mvh. kouros
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Kouros_e30 wrote:Jag håller på med samma sak!

mitt problem är dock hur jag skall bygga instrumentbrädet...
har du hittat nåra bilder på e30 instrumentbrä med "rally styk"?

min bil ser exakt ut som din på bilden :D

mvh. kouros


Okej.
Nej jag har inte hittat några bilder på det, för min bil är en audi 200 Turbo Quattro :P

;D
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Tror jag INTE du får göra pga krocksäkerhet, av samma anledning som man måste ha stoppning på buren där man riskerar att slå i.
Man måste även ha dörrsidor, eller rättare sagt det får inte finnas några kanter man kan skada sig på, fick 2 på min S4 för att jag inte hade dörrsida på en dörr, öppningbar och gick att låsa och allt, men han gav mig den anledningen, säkerhet för passageraren... Apfjantigt, dom har inget att göra med om jag skär mig eller så, är det inte trafikfarligt eller farlig för medtrafikanter så har dom inget med det att göra enligt MIG....

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
FugitivE
Posts: 1385
Joined: 02 Jun 2007, 10:05
Location: Värmdö

Post by FugitivE »

samma sak varför du måste ha bälte på dig t.ex när du kör?

Kostar sjukvården att ha dig liggandes inne om du ligger i koma t.ex. Så lär finnas någon tanke med det en sådan grej också troligtvis :D

Men nu var detta inget hjälp för trådskaparen..
Lackerare
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

FugitivE wrote:samma sak varför du måste ha bälte på dig t.ex när du kör?

Kostar sjukvården att ha dig liggandes inne om du ligger i koma t.ex. Så lär finnas någon tanke med det en sådan grej också troligtvis :D

Men nu var detta inget hjälp för trådskaparen..


Mer offT.

Skulle kosta ganska mycke mindre om vi inte hadde bälten, en begravning e billigare än sjukhuskostnaderna för dom som använder bälte.

En tanke bara.

onT

Hur är reglerna för äldre bilar? Har nämligen en gammal PV -62 som varken har innertak eller dörrsidor (o MASSA vassa goa kanter över allt) men den gick igenom utan anmärkningar sist. Kan ju varit en snäll besiktningsman oxå visserligen.

Men finns det några andre regler för äldre bilar?

Mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Tjottirotti
Posts: 764
Joined: 23 Jun 2007, 19:59
Location: Göteborg / Karlstad

Post by Tjottirotti »

JaJsEn wrote:
FugitivE wrote:samma sak varför du måste ha bälte på dig t.ex när du kör?

Kostar sjukvården att ha dig liggandes inne om du ligger i koma t.ex. Så lär finnas någon tanke med det en sådan grej också troligtvis :D

Men nu var detta inget hjälp för trådskaparen..


Mer offT.

Skulle kosta ganska mycke mindre om vi inte hadde bälten, en begravning e billigare än sjukhuskostnaderna för dom som använder bälte.

En tanke bara.
Mvh Erik


Så du menar att man dör varenda gång man krockar utan bälte?
Bmw 745 -85 618whp 848Nm
+46703905533
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

Nej verkligen inte, men i dom hastigheterna som vi håller idag så skulle fler folk dö än bli alvarligt skadade om vi inte använde bilbälte, så att de skulle vara nån ekonomisk vinning i det köper ja inte.

Anser dock självklart att man ska använda bälte!

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

pizza wrote:Tror jag INTE du får göra pga krocksäkerhet, av samma anledning som man måste ha stoppning på buren där man riskerar att slå i.
Man måste även ha dörrsidor, eller rättare sagt det får inte finnas några kanter man kan skada sig på, fick 2 på min S4 för att jag inte hade dörrsida på en dörr, öppningbar och gick att låsa och allt, men han gav mig den anledningen, säkerhet för passageraren... Apfjantigt, dom har inget att göra med om jag skär mig eller så, är det inte trafikfarligt eller farlig för medtrafikanter så har dom inget med det att göra enligt MIG....

Pizza


Okej jag förstår vad du menar. Det med dörrsidorna vet jag, men dörrarna kommer kapas ur och så kommer plexi eller någon annan plast täcka, då kan de fan inte säga något tycker jag.

Men jag tänkte rallybilar? En del har ju inget där jag menar. De går ju igenom SBP varje år med(?).

Får väl klura ut någon annan konstruktion.


[/quote]
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
Post Reply