Coilovers som rostat/ärjatfast i höjdjusteringen, tips sökes

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Coilovers som rostat/ärjatfast i höjdjusteringen, tips sökes

Post by Chrille »

Hej.

Jag skulle i går sänka ner brukisen i fram igen (har åkt högt under vintern)
Problemet är att höjdjusteringen verkar ha satt sig nåt så vida pass.

På ena sida får jag loss den undre ringen/mutter (själva låsningen) men det hjälper inte. Den övre som fjädern vilar mot sitter fortfarande som berget.

På andra sidan får jag inte bort nån alls.

Jag har smörjt slagit och bankat. Materialet är ju väldigt mjukt, slår man för hårt ger med sig om man brukar för mycket våld.

Höll på flera timmar i går, nån som har några bra tips. Skulle helst vilja slippa montera bort dom (vilket också blir svårt eftersom de är på en väldigt hög inställning nu.


Jag bifogar bild på hur det ser ut.
Bilden är från i somras när de var nya. (låsringen ej åtdragen på bild.)

Image



Tacksam om någon har några bra tips!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

när jag skulle skruva på rallybilen som hade gått jävligt mycket grus +lite snövägar å salt vägar som transport så fick jag spruta i massa olja i gängorna samt borsta med stålborste för att röra den minsta lilla.. De där Alu ringarna nyper ju fan för minsta lilla!

Mvh
Uffe
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Det är viktigt att använda rätt nyckel, rörtång el liknande klämmer ihop muttern med nyp som följd.


borsta o smörj med tunn olja o värm muttern med värmepickadollen..
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Grefven

Post by Grefven »

och inte att förglömma. dom är inte till för att åka med på vintern. de blir förstörda då. några tillverkare har coilovers i rostfritt som lämpar sig bättre.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Om du har möjligher så tar du ner benen,
glasblästrar dom,
smörjar,
skruvar,
lägger på någon fin olja eller skydds vax där du blästrat.

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Har du något tryck på fjädern? I så fall ska du ju börja med att dra ihop dem med fjäderspännare och testa med muttern lös.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tack för alla svar.

Lösningen blev tryckluftsdriven-mördar-mejselhammare och en väldans massa rostlösare och multispray.

Image


Det tog ett bra tag innan det ens började röra sig även med mejselhammaren, helt sjukt vad det satt.

I gängorna visade sig dock att det låg ca. 3 kg lera och grus.
Största felet jag gjorde i vintras när jag höjde den var att inte göra rent ordentligt innan.
Det misstaget kommer jag inte göra igen!!!

Jaja, man lär så länge man lever. Sommardäcken på! Är man först? :)


Image Image Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

vi har nog nästan fått 2dm snö här i stockholm så det får nog vänta ett tag :)
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

såg du till att lägga på rejält med smörja i gängorna vid ihopmonteringen nu igen då? :)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Post Reply