E30 335

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

E30 335

Post by AndersJ »

Tjena.

Nu börjar det hända en del på BMW-fronten här. Jag köpte bilen av en jobbarkompis för tre år sedan och tänkte använda bilen som bruksvagn och trimma den andra bilen, planerna ändrades... Sen kom lumpen och tog all min tid. Under de femton månader jag låg inne lyckades jag iaf få in bilen i garaget och demontera den. Ett tag kändes det som att jag inte gjorde annat än plocka isär bilen och det kändes rätt så hopplöst att den skulle bli bil igen.
Nu efter muck har jag lyckats få tag på en M30b35 från en E28 samt lackat bilen. Under lumpentiden fixade jag lite smågrejer som en KKK24 och en S2-wastegate. På elmia i påskas köpte jag en IC som förhoppningsvis kommer räcka ett tag.

Tanken var egentligen att bygga på en M20b25 från början men så sprang jag på den här motorn som dessutom var i snuskigt bra skick för att sitta i en skrotad bil så jag köpte den. Ska bli kul att se hur den kommer gå med en KKK24 :) Anar att turbon är för liten för den motorn :)

Bilder som inte ger färgen rättivsa hittar ni på http://www.gatbilar.se/viewImage.php?car=1467&big=6345

Hittintills är följande gjort på bilen:

Kaross:
mörkröd pearl med mattsvart huv
mattsvart motorrum

Chassi:
Helt nyrenoverad framvagn, nya bussningar överallt förutom bärarmsbussningarna bak som ska bytas till polybussningar.

Drivlina/motor:
M30b35 med KKK K24
m535 diff bak
Megasquirt v3


Detta är mitt första bilbygge så jag satsar inte på någon överdriven effekt utan mest att lära mig så att jag kan höja effekten allt eftersom. Jag har inte mycket pengar att röra mig med så mycket av grejerna till bilen är köpta genom kontakter som gett mig bra pris.
Jag hoppas bli klar med bilen till Säve depå så att jag kan se vad den presterar :) Ska bli kul som fan :D
/Anders
E30 EVO 335
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Kul o se att nån fler än mig har lika trångt garage.. ;)

Kul projekt för övrigt! 8)
Image
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

kör med en större turbo... du kommer ju typ att ha fullt laddtryck vid tomgång och en massa mottryck på högre varv :P
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Post by Snurrbo »

Som de flesta säger så kommer det bli en del mottryck på högre varv.
Men är det en k24 från en audi s2:a ? eller en k24 från volvo s60/v70R ?

Misstänker att det är från en s2:a då du kommer åka sep Wg.. ?
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

Post by NORMIND »

Snurrbo wrote:Som de flesta säger så kommer det bli en del mottryck på högre varv.
Men är det en k24 från en audi s2:a ? eller en k24 från volvo s60/v70R ?

Misstänker att det är från en s2:a då du kommer åka sep Wg.. ?



läs vad det står ( Under lumpentiden fixade jag lite smågrejer som en KKK24 och en S2-wastegate)
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Post by Snurrbo »

NORMIND wrote:
Snurrbo wrote:Som de flesta säger så kommer det bli en del mottryck på högre varv.
Men är det en k24 från en audi s2:a ? eller en k24 från volvo s60/v70R ?

Misstänker att det är från en s2:a då du kommer åka sep Wg.. ?



läs vad det står ( Under lumpentiden fixade jag lite smågrejer som en KKK24 och en S2-wastegate)


Haha sorry läste lite för snabbt.
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Får se hur jag gör med turbon. Har en K26 liggande som är i behov av renovering. Jag kanske hinkar på den.


Imorse var jag ute och lyfte ur den gamla motorn. En m10b18, 1 och ½ timme senare ser det ut som på bilderna. http://www.gatbilar.se/car.php?car=1467
Det är småtajt i motorrummet nu :) Lite mindre plats än med 1.8-litersmotorn.
Upptäckte förresten att växellådan från den gamla motorn passade på M30-motorn. Enda skillnaden var att kopplingshuset var lite djupare på M30-lådan, men om man flyttar över svänghjul och koppling från M10-motorn borde man kunna använda M10-lådor på M30 också? Eller är jag ute och cyklar. Isåfall, vad finns det för möjligheter att förstärka kopplingen på en M10.

Motorn sitter inte på kuddarna än utan vilar på träklossar. Måste bygga färdigt högra fästet och smacka på E34-tråget.
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Jag skulle rekommendera en lite kraftigare drivlina till en överladdad M30, när original bara varit en standard M10.
Bäst är att plocka lådan från en M30-bil också, och hitta en lagom lång kardanaxel.

Jag skulle nog rekommendera en modern lastbilssnurra från Holset (HX) eller Garrett (GT) istället för 3K K26 om den inte råkar vara sproilans ny med moderna hjul inuti. Tar du en ännu mindre turbo kommer du inte ha en speciellt driftsäker drivlina (vrid vid låga rpm) och motorn kommer att tycka bättre om livet också. BMW-motorer ska varvas. Livet börjar över 3500 rpm. Välj turbo därefter.

Vad kör du för grenrör? En grenrörsadapter fungerar bra i de flesta fall om du inte är ute efter hiskeliga effekt-uttag. Bättre än en limpa från 745 iaf.
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Tjena.

Jo, jag har en låda från en M30 som ska sitta på. Det var bara det att jag prövade med lådan från den gamla motorn, kardaner har jag två stycken, dels originalkardanen och en från en E28. Har inte kommit så långt än att jag börjat måtta in grejerna. Förhoppningen är ju att kunna använda E30-kardanen utan att behöva kapa. Men vi får se hur det går.

Tänkte bygga mig ett grenrör, men var får man tag på en grenrörsadapter?
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Dags för nästa uppdatering.

Började malla in motorn med originalkardanen vilket visade sig vara en tabbe, så jag surfade in på autopower och fick tipset att ta främre delen av kardan från en E28.
Igår byggde jag den nya kardanen som blev ungefär 7 centimeter kortare. Har möjlighet att korta den ytterligare ca 2 centimeter vilket jag ska göra. Som ni ser på bilderna är det lite småtight :D.



Image

Ser inte bilen vettskrämd ut :D
Image

Sista bilden visar hur lite plats det är till kylaren, därav anledningen att jag kortar kardanen ytterligare 2 centimeter.
Image

Nu ska jag bygga motorfästen och kommer kopiera alpinas fästen som de hade i B6:an. Fördelen är att jag slipper kapa i plåten. Om jag inte har helt fel är det dessa som är alpinas fästen:

Image
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Byggde klart motorfästena i veckan. Tanken var ju att kopiera alpinas fästen men det blev någon egenbyggd variant ändå. Har inga bilder på de färdiga fästena, bara på det vänstra fästet när det inte var färdigbyggt.
På det färdigbyggda fästet sitter ytterligare ett stag mellan de två stagen på bilden för att stabilisera eventuella rörelser i längsled.
Image


Sen var det ju det här med inpassning av turbon...

Jag följde råden några gav mig tidigare i tråden och bytte upp mig i storlek. Nu är bara problemet hur jag ska malla in turbon. Jag har två alternativ, nummer ett är att sätta den ovanför rambalken, tyvärr blir det väldigt trångt att dra grenröret. Som ni säkert ser har jag ont om plats på avgassidan.
Image


Nästa alternativ är att sätta den under rambalken, det gör det lättare att dra grenröret. Nackdelen är att turbon hamnar väldigt lågt, dock inte lägre än oljetråget, och att jag måste kapa i rambalken.
Image

Jag funderar på att kapa denna balk och flytta upp den en aning för att få plats med ett luftfilter framför turbon. Alternativ kapa mer i rambalken och höja upp turbon ännu mer så att inloppet till kompressorhuset går fritt.
Image

Hade vart gött med lite kommentarer grabbar :) :) :)
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

kul projekt. men ja tycker du ska ha turbon på övresidan och dunka in hjulhuset (efter tändspolen och framåt)
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Du måste ha en pump om du ska ha turbon så där lågt, annars fungerar inte oljereturen.
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

Bäckis wrote:Du måste ha en pump om du ska ha turbon så där lågt, annars fungerar inte oljereturen.


den sitter ju där org på 745an så tycker det låter lite konstigt att det inte ska gå fast den sitter aningen längre upp men inte mkt men den returen går ju in i blocket så stoppar han den i tråget borde det väl gå... :roll:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

060623

Jag gjorde en tabbe när jag byggde motorfästena och lutade motorn för mycket. Jag upptäckte misstaget när jag skulle bygga det nya spakstället och ser att växellådan lyft från det vänstra fästet.
Det var bara att göra om och göra rätt. Nu står motorn i en bättre vinkel och det verkar inte heller bli några problem med att få in turbon vid hjulhuset.
Image

Motorfästena ser ut som på bilderna. Med två stycken stag som stabiliserar motorn i sidled och ett förstärkningsstag som hindrar framåtgående rörelser. Jag har använt mig av original E30-motorkuddar.

Höger motorfäste
Image

Vänster motorfäste
Image

Kommer fokusera på att få klart den maskinella biten, putsen kommer i vinter, så ni får ha överseende med motorns utseende. Jag hoppas fortfarande på Säve-strippen.

Började lite smått med megasquirt-härvan också i dagarna.
/Anders
E30 EVO 335
Post Reply